هنگامی که این سوال طرح شود که چه کسانی حقیقتا بر ایالات متحده آمریکا حکومت می‌کنند، پاسخی که در وهله نخست داده می‌شود این است که ملت آمریکا حاکم حقیقی این سرزمین است؛ چرا که در این کشور دموکراسی وجود داشته و مردم این کشور، مقامات کاخ سفید (رئیس‌جمهور) و پارلمان (مجلس نمایندگان ایالات متحده که شامل سنا و کنگره می‌شود) را انتخاب می‌کنند و در فضایی کاملا آزاد مسئولان ایالات متحده با رای مردم این کشور انتخاب شده و بر این سرزمین حکمرانی می‌نمایند؛ از این‌رو حاکم حقیقی سرزمین آمریکا، مردم این کشور محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۳۰۳۴۶
چه کسانی بر آمریکا حکومت می‌کنند؟

اما به نظر میرسد که حقیقت چیز دیگری است. رسانههای غربی عموما و رسانههای آمریکایی به طور ویژه دائما اظهار میدارند این مدل حکومتی (دموکراسی) که در آمریکا اجرا میشود، باید در دیگر مناطق دنیا نیز اجرا گردد و این موضوع بهانهای برای سران کاخ سفید است تا از این راه در امور دیگر کشور دخالت کرده و حتی برخی کشورها را ـ اگر لازم باشد ـ به اشغال خود در آورند.

لابی اسلحه و اعتراضهای نافرجام

حوادث تیراندازی اخیر که دومین حادثه تیراندازی خونین در تاریخ ایالات متحده آمریکا بوده و در ماه فوریه گذشته انجام گرفت، چهره از حقیقت پنهان میگشاید و برایمان آشکار میسازد که حقیقتا چه کسانی بر آمریکا حکمرانی کرده و امور این کشور را در دست دارند.

واکنشهای رئیس جمهور آمریکا به این حادثه خونین و حادثه مشابه آن در سال 2017 آشکار مینماید قدرتی برتر در آمریکا وجود دارد که محرک اصلی سیاستهای این کشور است و آن، صنعت و تجارت سلاح در ایالات متحده آمریکاست.

این موضع ملت آمریکا در واکنش به این رویداد است:

با وجود کشتارهایی که گاهی در ایالات متحده آمریکا بویژه در مدارس این کشور رخ میدهد، شرکتهای ساخت سلاح که همواره در گسترش سلاح در جامعه موفق عمل کردهاند، به کار خود ادامه میدهند. این مساله به دلیل فعالیت لابیهای بزرگی همانند «اتحادیه ملی سلاح آمریکا» است.

این اتحادیه سازمانی است که از حقوق حمل سلاح در ایالات متحده حمایت میکند و در سال 1871 تاسیس شده است. دفتر این اتحادیه در واشنگتن واقع است و کمکهای مالی سرشاری به نخبگان سیاستگذاری در ایالات متحده آمریکا میکند و یکی از حامیان برجسته روسایجمهور آمریکا و اعضای کنگره و تصمیمسازان سرزمین آمریکا محسوب میگردد. با وجود افزایش نارضایتی و برخاستن صداهای مخالف با لابیهای سلاح در آمریکا، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا خود شخصا در مراسم رسمی این اتحادیه شرکت میکند.

با وجود اعتراضهای مردمی گسترده که در سالهای گذشته نسبت به حوادث قتلهای دسته جمعی در آمریکا صورت پذیرفته است، این سازمان نهتنها بر موضع خود پافشاری میکند بلکه پارا فراتر گذاشته و از این رویدادهای حادثهآفرین بهره برداری کرده و اظهار میدارد، همه مردم آمریکا باید مسلح شده و بتوانند از جانشان در این گونه رویدادها محافظت نمایند؛ حتی معلمان و کادر آموزشی در مدارس نیز برای رویارویی با کسانی که میخواهند در مدارس آتش به روی دیگران بگشایند یا عملیات تروریستی انجام دهند، باید مسلح شوند! رئیس جمهور آمریکا نیز تنها کاری که میتواند انجام دهد، تائید دیدگاه این اتحادیه است و به جای ممنوعیت یا حداقل ایجاد محدودیت در فروش سلاح به شهروندان آمریکایی، در سخنانی جنجال برانگیز از مسلح ساختن معلمان و مربیان حمایت کرده است.

این موضع روشن میکند که رئیسجمهور آمریکا نیز از کسانی است که از افزایش خرید و فروش سلاح در آمریکا حمایت کرده و آن را به حساب امنیت جامعه این کشور قرار میدهد. اما خشم مردمی در سرزمین آمریکا ادامه دارد. دهها نفر از کسانی که در حادثه تیراندازی اخیر جان سالم بدر بردند، در تظاهراتی در ایالت فلوریدا از نمایندگان آمریکا خواسته اند فروش تفنگهای هجومی را ممنوع نمایند. صدها نفر از دانشآموزان و دانشجویان نیز در تظاهراتهای متفرقه در همه ایالتهای آمریکا به این موج پیوستهاند و بر رئیسجمهور این کشور فشار آورده که جلوی خرید و فروش سلاحهای خطرناک در آمریکا را بگیرد. گروهی دیگر از دانشآموزان نیز در ایالت فلوریدا تجمع کرده و خواستار وضع قوانین جدید در ممنوعیت سلاحهای آتشزا در ایالات متحده هستند.

ترامپ نیز در شبکههای اجتماعی، گفته خود مبنی بر مسلح کردن معلمان در مدارس آمریکا را آن گونه که رسانههای این کشور منعکس کردهاند، تکذیب کرد. وی نوشت: من هرگز نگفته ام معلمان را باید مسلح کرد و 20درصد از معلمان میتوانند واکنش فوری به اقدامات احتمالی بیماری بدهند که به مدرسهای یورش برده و اهداف شومی در سر دارد. این دسته از معلمان نقش بازدارنده در برابر ترسوهایی را بازی میکنند که دست به ارتکاب چنین اعمالی میزنند.

هماکنون رئیسجمهور آمریکا وزیر دادگستری این کشور را مکلف کرده قوانینی وضع نماید که به کارگیری و فروش دستگاههایی را که تفنگهای سنتی را به سلاح آتشزا (که مهاجم مدرسه فلوریدا از آن استفاده کرده بود) تبدیل میکند، ممنوع نماید.

آیا ترامپ میتواند از این توفان به سلامت عبور کند؟ حقیقت لابی سلاح در کشور آمریکا چیست؟

گزارشهای رسانهای آلمان تصریح مینماید حوادث تیراندازی بر ارزش سهامهای صنعت سلاح در آمریکا میافزاید و بیش از 42 درصد از مردم آمریکا در خانههایشان سلاح نگهداری میکنند و شهروندان، بیش از 265 میلیون قطعه سلاح در اختیار دارند.

تحلیلگران نیز باور دارند حوادث تیراندازی در کشور آمریکا، میزان فروش سلاح در این کشور را تا حد قابل توجهی بالا میبرد؛ چرا که بسیاری از شهروندان پس از چنین حوادثی نگران شده و از بیم وضع قوانین محدود کننده نسبت به تجارت سلاح، به خرید سلاحهای بیشتررویمیآورند.

با این وجود، قوانینی که تجارت اسلحه در آمریکا را با محدودیت مواجه سازد، وجود ندارد و طی سالهای اخیر چنین قوانینی وضع نشده است.

یکی از پژوهشگران برجسته مرکز «سیاستهای مسئول واشنگتن» اظهار داشته است: اتحادیه سلاح آمریکا از نفوذ گستردهای در کنگره این کشور برخوردار است. آمارها اشاره دارند این اتحادیه، پنج میلیون عضو داشته و حدود 50میلیون دلار در انتخابات سال 2016 برای تبلیغ نامزدهایی که از آنان حمایت کند، هزینه کرده است. به گزارش نیویورک تایمز، این اتحادیه 31 میلیون دلار به نفع ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا هزینه کرده است.

به دیگر سخن، لابی سلاح و لابی انرژی در آمریکا، دستهای پشت پردهای هستند که در روند افزایش خرید و فروش سلاح در سطح جهان ایفای نقش کرده و از همه ابزارهای مستقیم و غیرمستقیم خود جهت تحقق اهدافشان بهرهبرداری مینمایند. آنان حاکمان حقیقی ایالات متحده آمریکا بهشمار میروند.

منبع: روزنامه الاهرام

مترجم: دکتر محمد جواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها