شرکت لیفان و شرکت فاو جزء اولین چینی های بازار خودروی ایران به حساب می آیند که البته همگام با ورود شمار بیشتری از هموطنانشان به ایران، به نوعی حضور خود را توسعه داده و گاهی نحوه فعالیت خود را نیز تغییر داده اند.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۲۷
شباهت و تفاوت های دو سدان چینی، مقایسه بسترن B50 و لیفان 820

شرکت فاو از مدّت ها پیش با کامیون های کوچک و کم قدرت و حتّی کامیونت های شهری در ایران حضور داشت.

تغییر رویه فاو از تمرکز بر موتورهای دیزلی بر موتورهای بنزینی و نیز تولید خودروهای سبک و شهری در رفتار این خودروساز در بازار ایران نیز تأثیراتی داشته است.

نمونه بارز آن عرضه مدل سدان بسترن است که در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد.

لیفان نیز مدل های 520 و 530 را درایران داشته و یک مدل شاسی بلند کوچک نیز برای مقابله با محصولات ام وی ام عرضه نموده بود.

در سال های اخیر، با اعطای امتیاز مونتاژ محصولات لیفان به گروه کرمان خودرو، بسیاری از محصولات این برند در ایران تولید می شوند.

مدل خاصی که برای بحث و مقایسه در این نوشتار انتخاب شده، مدل 820 است که گویی دقیقاً برای برابری و قیاس با محصول شرکت فاو یعنی سدان بسترن B50F عرضه شده است.



در اولین برخورد، اگر این دو خودرو را درکنار یکدیگر ببینیم، مشاهده خواهیم کرد از لحاظ ظاهری شباهت هایی دارند.

در نمای جلویی، کاپوت خمیده و شیشه بزرگ جلو، جلوپنجری کشیده منتهی به چراغ های نوک تیز با انتهای حجیم، سپر یک دست و صاف با شیار بزرگ برای عبور هوا و گلگیرهای پیشین باد کرده، از جمله این شباهت ها هستند.

در نمای جانبی نیز، شیب عقب به جلوی نسبتاً زیاد، آینه بغل های بزرگ، برش های مشابه شیشه های کناری و موج های اندک بدنه همین حسّ شباهت را تا حدودی القا می کنند.

ابعاد بدنه بسترن B50 و لیفان 820 نیز با قدری مسامحه، مؤیّد همین امر است. چراکه طول، عرض و ارتفاع بسترن B50 به ترتیب 4.61 و 1.78 و 1.43 متر است و این اعداد در لیفان 820 برابر با 4.86 و 1.83 و 1.48 می باشند البته واضح است که بدنه ی لیفان 820 قدری حجیم تر ساخته شده است و با وزنی حدود 1550 کیلوگرم، تقریباً 150 کیلوگرم از بسترن B50 سنگین تر هم هست.

بسترن B50 و لیفان 820 هر دو از موتورهای 4 سیلندر 16 سوپاپه بهره می برند. لیکن حجم موتور در لیفان 820 برابر با 2.5 و در بسترن B50 برابر 1.8 می باشد. این تفاوت، آغاز برخی از تفاوت های عمده در کارایی این دو سدان چینی است که شرح آن ذیلاً ذکر خواهد شد؛



توان موتور لیفان 820 رقمی برابر با 158 اسب بخار است و نیروی گشتاور تولید شده این موتور با احتساب گردش 4000 دور در دقیقه ای آن، 221 نیوتون متر است. در خصوص توان موتور 1.8 لیتری بسترن B50F عدد 142 اسب بخار و گشتاور 172 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه، بیان شده است.

هر دو خودرو برای انتقال این سطح از قدرت و گردش محور موتور به دیفرانسیل های خود، از جعبه دنده ی 6 سرعته ی خودکار بهره می برند.

گرچه اعدادی که برای سنجش توانمندی این ترکیب موتور و گیربکس عنوان شده در منابع مختلف اصلاً مشابه نیست، لیکن شتاب صفر تا 100 1.5 تا 11.5 ثانیه ای و بیشینه سرعت 180 کیلومتر در ساعت را می توان از ویژگی های بسترن B50 و لیفان 820 دانست البته بازدهی این دو خودرو در تست های مختلف، آمار های پراکنده ای را عرضه کرده است.

میزان کارکرد بسترن B50 و لیفان 820 درحوزه ی مصرف سوخت نیز اعداد ثابتی ندارد و صفاً می توان به مصرف متوسط آنها در سیلکل ترکیبی شهر و بزرگراه شاره داشت که برابر با 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر برای لیفان 820 و 7.9 برای بسترن B50 است. البته در برخی از سایت ها و منابع اطلاعاتی خودرو، این میزان مصرف ها، با اعداد متفاوتی ذکر شده اند.



استاندارد آلایندگی در لیفان 820 طبق اظهارات نمایندگی های فروش کرمان خودرو یورو 5 عنوان شده است و در خصوص خودروی بسترن B50 به استاندارد یورو 4 از سوی گروه بهمن اشاره شده است.

هر دوی این خودروها از سوی مؤسسه CNCAP که نسخه چینی شده مؤسسه ی اروپایی ایمنی و استاندارد (E-NCAP) است، 5 ستاره ی ایمنی دریافت نموده اند البته اختلاف معیارهای این دو مؤسسه سبب شده که ظرفیت این 5 ستاره ی چینی، با 6 کیسه هوا و سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم پایداری الکترونیکی، در بسترن B50 و لیفان 820 پر گردد. سنسور پارک در عقب دوربین دنده عقب، کروز کنترل، فرمان هیدرولیک و ... جزئی از این کیفیت ها است.

در زمینه تجهیزات رفاهی، و امکانات داخل کابین لیست مشابهی از سیستم های پخش مالتی مدیا (همچون سیستم پخش MP5 و MP3 با خروجی USB - AUX بلوتوث، 6 بلندگو)، GPS، سانروف، صندلی های قابل تنظیم با ریموت الکترونیکی، گرمکن صندلی راننده، روکش چرمی صندلی ها، آینه جانبی با گرمکن، کنترل مالتی مدیا بر روی فرمان، کامپیوتر سفری، چراغ داشبورد، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ضدّ سرقت و ... در هر دو ماشین وجود دارند و سطح مشابهی از دسترسی و کاربری در کابین بسترن B50 و لیفان 820 مهیّا است.

قیمت لیفان 820 به فراخور ابعاد، حجم موتور، و احتمالاً کارایی چند منظوره شهری و خارج شهری آن بیشتر از قیمت بسترن B50 است.

یک لیفان 820 را با قیمت 91 میلیون تومان، می توان از نمایندگی کرمان موتور تهیه نمود.

لیکن قیمت بسترن B50F در نمایندگی های گروه بهمن، بین 75 تا 78 میلیون تومان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها