استیون هاوکینگ درگذشت

در برابر مرگ بی‌پاسخ ماند!

صبح دیروز را با شنیدن تیتر یک بمب خبری سه کلمه‌ای آغاز کردیم: «استیون هاوکینگ درگذشت» هیچ‌کس باور نمی‌کرد فیزیکدان مشهور بریتانیایی که با نظرات جنجالی‌اش مشهورترین دانشمند زنده جهان در سال‌های اخیر بود، درگذشتش پایانی تراژیک را برای سال 96 رقم زده باشد.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۲۳
در برابر مرگ بی‌پاسخ ماند!

به گفته خبرگزاری‌ها، فرزندان آقای هاوکینگ خبر فوت او را در 76 سالگی تائید کرده‌اند و گفته‌اند در خانه‌اش در کمبریج در آرامش، دار فانی را وداع گفته است. این خبر دیروز واکنش وسیع کاربران را در فضای مجازی به همراه داشت که عمدتا به تأسف از بابت درگذشت یکی از مشهورترین دانشمندان جهان اختصاص داشت. از جمله پست اینستاگرامی بهرام رادان درباره گوش دادن هر شب او به فایل صوتی ترجمه یکی از کتاب‌های هاوکینگ از مورد توجه‌ترین آنها بود.

استیون هاوکینگ تنها به‌خاطر مطالعاتش درباره سیاهچاله‌ها و نظریه نسبیت عام معروف نبود. او در 22 سالگی و در اوج تحصیل در مقطع دکترا به علت ابتلا به نوع بسیار نادری از بیماری نورون حرکتی، بتد‌ریج بدنش به طور کامل فلج شد و حتی قدرت تکلم را از دست داد.

پزشکان در ابتدای ابتلایش به بیماری گفته بودند بیشتر از شش ماه تا دو سال دوام نخواهد آورد. با این حال در جریان یک زندگی شگفت‌انگیز و معجزه‌آسا، 54 سال روی ویلچر زندگی کرد و نه‌تنها منشأ تحقیقات که الهام‌بخش بسیاری از محققان جوان و علاقه‌مندان به علم در سراسر جهان شد.

چهره درهم‌شکسته اما مصمم و بی‌احساسش پشت ویلچری که نمایشگر رایانه‌ای مقابل چهره‌اش قرار دارد و از طریق همان رایانه و فناوری هوش مصنوعی‌اش افکار و نتایج مطالعاتش را با جهان خارج در میان می‌گذاشت، سال‌ها او را به نماد مقاومت در برابر بیماری‌ها و همه محدودیت‌هایی تبدیل کرد که جبر زمانه و زندگی بر انسان می‌تواند وارد کند.

با این حال بیشتر فیزیکدانان جهان روش او را در ترویج علم به‌واسطه اظهارات نمایشی و غلوآمیزش نمی‌پسندیدند.

هاوکینگ بدون توجه به این‌که خداوند بعد از فلج شدن او چه موهبت‌هایی به او عطا کرد، منکر وجود خداوند بود.

از این دانشمند بزرگ کتاب‌های بسیار پرفروشی برای علاقه‌مندان به علم در سراسر جهان و از جمله به زبان فارسی در ایران منتشر شده است که تاریخچه زمان، طرح بزرگ، جهان در پوست گردو و انفجار بزرگ از مشهورترین آنهاست که بارها تجدید چاپ شده است.

از ماجرای زندگی استیون هاوکینگ فیلم سینمایی معروفی به نام«نظریه همه‌چیز» به کارگردانی جیمز مارش در سال 1393 ساخته و اکران شد که با استقبال وسیعی مواجه گشت.

جملات بسیار زیادی از این دانشمند بزرگ به یادگار مانده است از جمله این‌که جایی گفته بود: «کیهان ارزش زیادی نخواهد داشت مگر آن‌که خانه کسانی باشد که دوستشان داری.»

او که درباره ماهیت و علت پیدایش کیهان مطالعات زیادی کرده بود، می‌گفت: «هدف من ساده است. درک کامل کیهان، چرا به این شکل است که هست و اصلا چرا وجود دارد.» کسی نمی‌داند آیا بالاخره فهمید یا نه؟

کاظم کوکرم - دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها