جام‌جم از آثار گرانی ارز بر بخش تولید گزارش می‌دهد

چوب دلار لای چرخ تولید

متاسفانه مشکلی که اکنون تولید با آن مواجه است، فقط نوسان نرخ دلار نیست بلکه همکاری نکردن بانک‌های خارجی برای گشایش ال سی است. بانک‌های خارجی ال سی باز نمی‌کنند و اگر هم این کار را به صورت محدود انجام دهند با شرط و شروط زیادی این کار را انجام خواهند داد.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۰۹
مشکلات بانکی و ارزی بر سر راه تولید

دولت ثبات اقتصادی را به ثبات قیمت‌ها تعبیر می‌کند. دولت به‌صورت دستوری به تولیدکننده می‌گوید نباید قیمت کالا افزایش یابد. این دستور در حالی صادر می‌شود که هیچ توجهی به هزینه‌های تولید نمی‌شود.

اکنون بانک‌های خاصی با ایران همکاری دارند. در گذشته بانک‌های خارجی ال سی را به‌صورت 10درصدی برای فعالان اقتصادی گشایش می‌کردند اما اکنون بسیاری از بانک‌ها حاضر به گشایش ال‌سی برای فعالان اقتصادی نیستند و بانک‌های محدودی با ما فعالیت دارند. دولت هزینه‌های کشور را بر دوش تولید می‌گذارد. کشورهایی که در زمینه اقتصادی پیشرفت کردند، هزینه واردات را افزایش و هزینه تولید را کاهش دادند اما متاسفانه این موضوع در ایران بر عکس است. ضمن این‌که مشکلات اقتصاد کلان به بخش تولید تحمیل می‌شود در حالی که هزینه آن می‌تواند از بخش واردات پوشش داده شود.

دولت برای تولید باید تسهیلاتی در نظر بگیرد که هزینه‌های قیمت تمام شده پایین بیاید. این تسهیلات همیشه ریالی نیست بلکه مربوط به قوانینی است که سر راه تولید قرار می‌گیرد. اکنون طرف تقاضا در کشور بسیار ضعیف است و دولت برای کمک به تولید باید به افزایش قدرت خرید خانوارها و رفع رکود اقتصادی برنامه‌ای ویژه داشته باشد.

سید محمد اتابک - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها