گفت‌وگوی جام‌جم با بانوی هنرمند و کارآفرین قصرشیرینی

زنانی که زلزله را به زانو درآوردند

یکی از همان دهه شصتی هاست که گفته شده نسلشان فوج فوج آمدند و مشکلاتشان یکی دو تا نیست، از مشکلات و کمبودهای دوران تحصیل بگیر تا درد بیکاری که امروز هم آنها و هم مسئولان را گرفتار کرده است. البته غیر از دهه شصتی بودن، زن هم هست و البته سرپرست خانوار.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۳۱
زنانی که زلزله را به زانو درآوردند
چادرنشین هم هست؛ نه اینکه از اول چادرنشین بوده، نه ... کرمانشاهی و قصرشیرینی است و زلزله زده و حالا مستقر در زیر یک چادر با پسر 10 ساله اش. همه این مصیبت هایی که از زمین و آسمان برسرش باریده اما باعث نشده که دست روی دست بگذارد و ناله بیکاری و چه کنم سر دهد. سعیده امیری،​ بانوی 35 ساله قصرشیرینی که تحت پوشش کمیته امداد هم هست، از یک سال پیش کارگاه تولید گلیم و گیوه خود را راه انداخته و نه تنها از قِبَل آن زندگی خود را می چرخاند که به زنان منطقه مرزی و محروم قصرشیرین هم آموزش گلیم بافی داده و برای آنها هم کسب و کار و درامدی جفت و جور کرده است.

به گزارش جام جم، بانو امیری گرچه هم اکنون مانند بسیاری از هموطنان زلزله زده کرمانشاهی مان، درگیر خرابی های زلزله و مصیب چادرنشینی و پیامدهای تلخ آن چون آبگرفتگی چادر و سرماخوردگی و نبود امکانات مناسب زندگی و بهداشتی و درمانی است، اما ذره ای از همت و تلاشش برای کار و تولید صنایع دستی و آموزش بانوان مشتاق قصرشیرینی کم نشده است و هر روزه مسیر ناهموار محل زندگی تخریب شده تا کارگاه اش را به امید تولید و آموزش به بانوان مستعد و مشتاق هنر آموزی طی کرده و ساعت ها در آنجا وقت می گذراند. تلاش و پشت کار او که طی یکسال به نتایج قابل توجه ای منجر شده، حتی باعث شد که توجه مسئولان قصر شیرین بویژه فرمانداری را به سوی خود جلب کرده و از سوی فرماندار برای شرکت در نمایشگاه توانمندی های عشایر و روستاییان که هفته گذشته در تهران برگزار شد، انتخاب شود و با حضور در این نمایشگاه، تولیدات خود و دیگر بانوان قصرشیرینی را به نمایش و فروش بگذارد و بتواند فرصت های خوبی برای گرفتن سفارش از خریداران صنایع دستی در تهران و چند شهر دیگر بگیرد.

سعیده امیری به ما می گوید که کار گلیم و گیوه بافی را از کودکی و از مادر و بویژه خاله هنرمندش یاد گرفته است، اما تازه از یک سال پیش و زمانی که مجبور می شود به تنهایی چرخ زندگی خود و تنها پسرش را بچرخاند، به صورت جدی وارد این کار شده است.

اشتغال خانگی برای بانوان

قصرشیرین یک شهرستان مرزی و محروم در استان کرمانشاه است. کرمانشاه بالاترین میزان بیکاری کشور را دارد و دراین میان قصرشیرین یکی از محرومترین مناطق آن است که نرخ بیکاری در آن شاید از سایر نقاط استان بیشتر باشد. کمتر از یک سال پیش که مرز پرویزخان بسته شد، نرخ بیکاری در این شهرستان بیشتر هم شد. بعد هم که زلزله آمد و بخش وسیعی از این شهرستان را ویران کرد و شرایط کسب و کار و درامدزایی را سخت و سخت تر.

امیری می گوید شرایط سخت کاری در قصر شیرین برای زنان بسیار سخت تر از مردان است، زیرا تعصب حاکم بر جامعه کرمانشاه مانع از آن می شود که زنان این دیار چون زنان سایر مناطق کشور به هر کسب و کاری روی آورند. این شرایط باعث می شود که امیری خودش دست به کار شود و برای خود و دوستان و سایر بانوان شهرش بویژه زنان سرپرست خانوار کارآفرینی کرده و اشتغال خانگی ایجاد کند. اولین کار این است که مجوز یک انجمن مردم نهاد صنایع دستی را بگیرد تا بتواند به کمک آن از مسئولان شهرستان برای راه اندازی یک کارگاه تولیدی و اموزشی مجوز بگیرد.

آمدن مجوز کارگاه یکسال طول می کشد یعنی تا همین بهمن ماه امسال. اما او بیکار ننشسته و به همراه 8 نفر از دوستانش کار تولید گلیم و گیوه را در منازل خود شروع می کنند، «می رفتیم سراغ برخی افراد سرشناس و پولدار قصرشیرین و کار خود را به آنها توضیح داده و از آنها سفارش می گرفتیم، گاهی هم با معرفی کارمان در کانال های تلگرامی مشتریانی از آنجا جذب می کردیم، و به این ترتیب کار تولید و فروش را از خانه هایمان شروع کردیم.»

حمایت کمیته امداد و فرمانداری

وقتی کمی کارشان می گیرد و امیدوار به کار تولید و فروش می شوند، ایده راه اندازی کارگاه تولیدی هم در سر امیری جاری می شود: «کارم را برای کمیته امداد توضیح دادم و 8 میلیون تومان تسهیلات از آنها گرفتم. با 8 میلیون تومان البته فقط توانستم مواد اولیه تولید را بگیرم. درخواست تسهیلات بیشتری کردم و توانستم 20 میلیون تومان دیگر هم دریافت کنم که البته همه انها تسهیلاتی با سود 4 درصد بود، اما درنهایت توانستم جایی را اجاره کرده و کارگاه تولیدی ام را راه اندازی کنم.» امیری به ما می گوید که کارگاهشان هنوز مشکل تامین مواد اولیه دارد اما اگر خیرین کمک کنند می توانند هم آموزش زنان قصرشیرینی را توسعه دهند و هم تولید و فروش بیشتری داشته باشند.

آنطور که خودش می گوید یک بانوی خیر چندی پیش از وی خواسته برای بانوان قصرشیرین اموزش رایگان با هزینه وی برگزار کند. وی بنابراین اطلاعیه ای برای تشکیل جلسات آموزشی گلیم و گیوه رایگان در شهر پخش میکند که همان ساعات اولیه بیش از 70زن برای آن ثبتنام میکنند: «اما توان و امکانات ما ( مثل دار قالی و نخ و ...) در حدی نبود که همه انها را اموزش دهیم برای همین فقط از 40 نفر ثبت نام کرده و کار آموزش انها را شروع کردیم.» امیری می گوید که از زمانی که کار اموزش زنان در کارگاه را شروع کردیم، انها به طور عجیبی شاد شده و روحیه گرفته اند. برخی هم نوبت گرفته اند که بعد از عید در کارگاه اموزشی ثبت نام کنند.

این بانوی کارافرین قصرشیرینی فقط به اموزش بانوان قصرشیرینی اکتفا نکرده و بانوان اموزش دیده ای که استعداد کار و تولید دارند را با دادن مواد اولیه وارد بازار کسب و کار و تولید می کند. برخی از این زنان توانستند در نمایشگاه توانمندی عشایر و روستاییان تهران کارهای خود با قیمت خوبی به فروش برسانند.

امیری اما نگران است که پس از این دوره اموزشی رایگان دیگر نتواند به زنان مشتاق قصرشیرینی اموزش بدهد، زیرا هزینه هر دوره 40 روزه اموزش 100هزارتومان است که برای زنان و مردان زلزله زده و بیکار قصرشیرینی هزینه زیادی است.

این بانوی کارافرین می گوید که اگر خیرین همانطور که برای تهیه کانکس و سایر نیازمندی های مردم کرمانشاه آستین بالا زدند، در عرصه کسب و کار از دست رفته مردم این دیار هم ورود کنند، شاید سهمی از این کار خیر به کارگاه تولیدی او و بانوان مستعد هنراموزی قصرشیرین هم برسد و بتوان به اقتصاد و معیشت خانوارهای زلزله زده قصرشیرینی کمک کند.

امیری البته چند روزی است که با کمک یکی از خیرین از چادر بیرون امده و در کانکس مستقر شده است، اما پدر کشاورز 80ساله اش و خانواده بردارش همچنان در چادر زندگی می کنند و شرایط سخت زندگی در چادر در زمستان پربارش کرمانشاه انها را به بیماری های مختلفی از جمله سرماخوردگی دچار کرده است.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها