کافی است آلبوم عکس خانوادگی‌‌ را ورق بزنید و نگاهی به عکس‌‌های رنگ و رو رفته نوروزهای گذشته بیندازید تا متوجه تفاوت‌ آشکار سفره هفت سین آن سال‌ها و این روزها بشوید، سفره‌هایی که حالا بسیاری از حیوانات هم پایشان به آن باز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۵۶۶
مهمانان غریبه هفت‌سین
اگر بر خلاف سنت نوروزی، ماهی قرمز جایش را سر سفره هفت‌سین باز کرده بود، حالا مار و سمندر و لاک‌پشت هم آرام آرام سر سفره هفت‌سین برخی ایرانی‌ها نشسته‌است. این در حالی است که چند سال است پویش‌های بسیاری به راه افتاده که هدفش نخریدن ماهی قرمز برای نوروز است، پویش‌هایی که البته راه به جایی نبرده و برای جلوگیری از رایج شدن این کار اما سازمان حفاظت محیط‌زیست وارد عمل شده و به فروشندگان این حیوانات هشدار داده است.

به گزارش جامجم، محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست تهران با اشاره به نزدیک شدن شب عید و احتمال فروش گونههای جانوری در بازار میگوید: گشتهایی در بازار برای کنترل فروش احتمالی گونههای جانوری با نزدیک شدن به شب عید خواهیم داشت.

به گفته او، خرید و فروش انواع آبزیان، مارماهی، لاکپشت و سمندر لرستان بدون مجوز و هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع و با فروشنده و خریدار برخورد قانونی خواهد شد.

آنطور که رئیس محیط زیست تهران میگوید با متخلفانی که در ماههای آخر سال به فروش گونههای آبزی و پرندگان مشغول میشوند، برخورد خواهد شد، چرا که برخی گونهها بیماریهای مشترکی بین حیوان و انسان دارند.

او حتی به فروش ماهی قرمز هم اشاره میکند و به جامجم میگوید: ما خرید ماهی قرمز در شب عید را هم توصیه نمیکنیم، چرا که این گونه آبزی غیربومی و مهاجم است و میتواند به محیط زیست ما آسیب برساند.

به گفته بازگیر، نیروی انتظامی با سازمان حفاظت محیط زیست برای گشتهای پایان سال همکاری خواهد کرد و همچنین از مردم در خواست داریم در صورت مشاهده فروش گونههای خاص جانوری به محیط زیست اطلاع دهند.

بازار داغ خزندهها

بازار خزندهها اما برای رسیدن به سفره هفتسین داغ است. لاکپشتهای تزئینی خارجی در بازار از 20 هزار تا 30 هزار تومان هم معامله میشود. هر چند بسیاری درباره استفاده آن در محیطهای خانگی هم هشدارهایی دادند، اما بازارش آنقدر داغ هست که کسی به این هشدارها دقت نکند.

مارها گونه دیگری از خزندهها هستند که پای نداشته شان به بازار عید باز شده است. قیمت این مارها هم بسته به اندازهشان از 8000 تومان آغاز میشود. تاکید فروشندهها در مورد مارها هم جالب توجه است؛ همه آنها این حیوانات را با این توضیح که «مارها بدون نیش هستند» میفروشند.

سمندر اما عجیبتر از همه است، چرا که سمندرهای لرستان یکی از گونههای نایاب جانوری است و سازمانهای مرتبط تلاش میکنند اینگونه نادر جهانی را پرورش دهند فارغ از اینکه آنها نیز سال هاست به عضو ثابت سفرههای هفت سین برخی خانوادهها بدل شدهاند. هر چند برخورد نهادهای مرتبط با فروش سمندر آنقدر سختگیرانه هست که نمیشود براحتی در بازار پیدایشان کرد اما جوینده یابنده است و با چند تماس تلفنی، ما به قیمت فروش آن هم دست پیدا کردیم. این گونه جذاب را میتوانید با قیمت 400 هزار تومان مهمان سفره هفتسینتان کنید!

بسیاری از حیوانات دیگر هم در راه بازار نوروزند هر چند معامله این حیوانات کمتر از آنهایی است که اشاره شد اما چیزی از تعجب فعالان محیط زیستی کم نمیکند. نمونهاش سفرهماهی است. به این اسم دقت کنید: «سفرهماهی بلک لعوپارد با گرید خوب» این نمونه یک آگهی فروش سفرهماهی است به قیمت 350 هزار تومان البته با مشخصات خوب: «سالم و سر حال و بازیگوش، پر خط و خال و زیبا و غذا خور»!

حیوان دیگری که اتفاقا بازارش داغ است و شاید بزودی او هم هنگام سال تحویل کنار سفره نوروز مشاهده و نمادی از روزهای بهاری شود، «ایگوانا» است!

خزندهای از گونه مارمولک ( البته با ابعاد بسیار بزرگتر ) که اصالتش به مناطق استوایی بر میگردد. قیمت این گونه جانوری هم از 600 هزار تومان آغاز میشود. به عنوان مثال یک ایگوانا با این مشخصات آگهی شده است: «بسیار رام با بهترین ویتامین بزرگ شده زیر لامپ یو وی بسیار زیبا و خوش خوراک!» چنین موجود با نمکی با این ویژگی را میتوانید با قیمت 750 هزار تومان تهیه کنید.

بازار خرید و فروش حیوانات فقط محدود به روزهای عید نیست، هر چند خرید و فروش گونههای آبزی در این میان در شب عید، بازار پر رونقی دارند اما گسترش فضای مجازی باعث شده دسترسی به خریدار و فروشنده حیوانات آسانتر از گذشته باشد. همین چند هفته پیش آگهی فروش یک گرگ در اینستاگرام رسانهای شد. این در حالی است که خرید و فروش حیات وحش در شبکههای مجازی هم ممنوع است و قرار است از سوی یگان حفاظت رصد و با متخلفانش برخورد شود. رونق چنین کاری البته به وجود خریدار بستگی دارد و همین که هم در فضای مجازی و هم در محلهایی همچون بازار مولوی میتوان خریداران زیادی پیدا کرد نشاندهنده رونق بازار خرید و فروش
حیوانات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها