آیت‌ا... قربانعلی دری نجف‌آبادی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد

مجلس خبرگان پاسدار کلیت نظام اسلامی است

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای مجلس خبرگان دو نکته مهم را بیان فرمودند: نخست، تشکیل هیأت اندیشه‌ورز متشکل از علما و اندیشمندان عضو مجلس خبرگان که جریان انقلاب و نظام را از ابتدا تاکنون با دید کلان و جامع، کارشناسی و بررسی کنند و مطالبه‌گری‌ها براساس این نگاه مستمر و کلان حول مسائل مهم و اساسی شکل بگیرد و نکته دیگر این‌که این مسائل به گفتمان اجتماعی و مردمی تبدیل شود به نحوی که همین هیأت اندیشه‌ورز که متشکل از اعضای خبرگان است و با مردم ارتباط دارد، آن را به گفتمان عمومی و انقلاب تبدیل کند تا ملت نیز این مسائل را از دستگاه‌ها و مسئولان کشور مطالبه کنند.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۰۴
مجلس خبرگان پاسدار کلیت نظام اسلامی است

چهارمین اجلاس رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به مدت دو روز از فردا آغاز میشود و یکی از مواردی که در این اجلاس بررسی خواهد شد انتخاب اعضای هیات اندیشهورز خواهد بود.

به بهانه برگزاری اجلاس خبرگان رهبری و انتخاب اعضای هیات اندیشهورز، گفتوگویی با
آیتا... قربانعلی دری نجفآبادی، عضو هیاترئیسه مجلس خبرگان رهبری انجام دادیم که در ادامه میخوانید:

جایگاه و نقش مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

مجلس خبرگان از مهمترین نهادهای مطرح در نظام جمهوری اسلامی است و از آنجا که بر اساس اصول متعدد قانون اساسی؛ از جمله اصل پنجم و اصول فصل هشتم، محور اصلی و اساسی نظام اسلامی را ولایت مطلقه فقیه تشکیل میدهد و قوای حاکم بر جمهوری اسلامی، طبق اصل پنجاه وهفتم، زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت، اعمال میگردند، میتوان گفت که مجلس خبرگان نقش اصلی و منحصر بهفرد را در ارتباط با این محور بر عهده دارد فلذا بهخاطر این اهمیت امام راحل میفرماید:

«شما ای فقهای شورای خبرگان... مسئولیتی را قبول فرمودید که در رأس همه مسئولیتها است و آغاز به کاری کردید که سرنوشت اسلام و ملت رنج دیده و شهید داده و داغ دیده در گرو آن است.»

طبق اصل یکصدوهفتم، مسئولیت انتخاب و معرفی رهبر به دوش خبرگان است و از سوی دیگر طبق اصل یکصدویازدهم، تشخیص ناتوانی رهبر از انجام وظایف قانونی و همچنین تشخیص فقدان شرایط رهبری، برعهده خبرگان است. بنابراین، مجلس خبرگان در نظام اسلامی، جایگاهی بیبدیل دارد و محوری است که تمامی امور، به نوعی به آن ختم میشود.

اعضای خبرگان رهبری در راستای انجام وظایف خود چه خط قرمزهایی دارند؟

اعضای خبرگان رهبری پل ارتباطی حکیمانه بین رهبری و مردم، اسلام و نظام و آرمانهای امام(ره) و شهدا هستند؛ بنابراین مردمی بودن و مردمی اندیشیدن در کنار ولایی و انقلابی بودن وظایفی است که بار سنگینی را بر دوش خبرگان میگذارد.

خبرگان رهبری وظیفه کلاننگری را نسبت به تمامی اهداف نظام اسلامی، قانون اساسی، مطالبات امام و رهبری و... دارد و باید از برخوردهای موضعی، بخشی، جناحی و محدود پرهیز کند. خبرگان به دنبال فراگیر بودن و هدفمند بودن و مراقبت از کلیت نظام اسلامی حرکت میکند و در این راستا با دید واقع بینانه و فراجناحی و با دوری از حب و بغضهای غلط و تعصبهای نابجا و منحرفکننده به مسائل کشور نگاه میکند.

مساله مهم حفظ جوهره و محتوای نظام اسلامی و احکام نورانی قرآن کریم و پاسداری از قانون اساسی، ولایت فقیه، مشروعیت جمهوری اسلامی و ارائه کارنامهای درخشان، عزتآفرین و بااقتدار و تداوم خط امامت و ولایت، تقویت بنیادهای عمیق دینی، اسلامی، ملی، توسعه و گسترش آن در سطح منطقه و جهان همچنین پاسخگویی به نیازها، ضرورتها، تحولآفرینی، تعادلبخشی و اصلاح ساختارهای اداری، اجتماعی، قضایی، حقوقی و عمومی در راه اهداف عالیه اسلام و مکتب اهلبیت(ع) همچنین فرهنگ سازی و تمدن سازی و الگوسازی شایسته و عدالتخواهی است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر اعضای مجلس خبرگان رهبری، تشکیل هیأتهای اندیشهورز را مطالبه کردند، این هیأت به لحاظ حقوقی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در چه جایگاهی میتواند تعریف شود و اساسا فلسفه وجودی آن چگونه قابل توجیه است؟

این رسالت بزرگ کار هیچ نهادی جز نهاد رهبری و مرجعیت و فقهای عظام و نهاد خبرگان رهبری نخواهد بود که باید با آیندهنگری و مراقبت و هدایت صحیح امور در راستای وظایف محوله و اتخاذ تدابیر حکیمانه نقشه آینده را ترسیم کند.

الحمدلله در طول چهار دهه گذشته این رسالت توسط امام راحل قدس سره و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مد ظله به نحو مطلوب تداوم یافته و با خون شهدا و حضور مردم آبیاری شده، اما برای دهههای آینده باید همچنان بیدار و هوشیار و مراقب بوده و از تمامی ابزار، ادوات، سرمایهها و ظرفیتها به منظور حفظ و حراست از کیان نظام اسلامی بهره برد و هرگز دچار غفلت و غرور و خودباختگی نشد که دشمنان همواره در کمین هستند و امالاعدا، نفس اماره و وساوس شیطانی است که بزرگترین لغزشگاه برای همه است.

تاکید رهبری در دوره قبل و این دوره بر این که مجلس خبرگان رهبری و دیگر نهادها و ارگانها باید انقلابی باشند و انقلابی بمانند به این موضوع بسیار حساس، سرنوشتساز و آیندهنگر مربوط میشود. این رسالت بزرگی را برای همگان بویژه نخبگان، فرهیختگان، گروههای مرجع و حوزههای علمیه، فضلا، استادان و بزرگان نظام اسلامی ترسیم میکند. امید آن که خداوند متعال همه ما را در صراط مستقیم ایمان، قرآن و ولایت ثابت قدم بدارد . علاوه بر موارد فوق میتوان در چارچوب اختیارات تفویضی یا مطالبات رهبری از خبرگان موضوع تشکیل هیأتهای اندیشهورز را مطرح کرد. از طرفی مسئولیت خبرگان در تحقق آرمانها و اهداف نظام اسلامی و نظارت بر حسن اجرای سیاستهای مصوب و رهنمودهای امام و رهبری و صیانت از محتوای نظام اسلامی و مقابله با هرنوع تحریف و انحراف است.

در عین حال در خصوص شکل و ساختار این مرکز اندیشهورز تمامی تصمیمات و برنامهریزیها در مراحل ابتدایی بوده و هنوز به قطعیت نرسیده است و نحوه عملکرد و سازوکار این هیأت در جلسه فردا و بنابر تصمیم اعضای خبرگان رهبری مصوب و اجرایی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها