گفت و گوی جام جم آنلاین با دبیر کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی

تولید ملی قربانی منافع شخصی می شود / نگاه دولت افزایش واردات بوده است نه کاهش آن

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، بابیان اینکه رانت‌خواران مانع تحقق شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال شده‌اند، از پشت پرده‌های عدم همکاری دولت در عملیاتی شدن شعار امسال سخن گفت.
کد خبر: ۱۱۲۸۸۱۵
کدام دستگاه‌ها مانع تحقق شعار سال 96 شده‌اند؟/ دولت به‌جای حمایت از کالای ایرانی، قایق وارد می‌کند!

نادر قاضی پور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه توازن مطلوبی در تولید کشور وجود ندارد، گفت: برخی از خطوط تولید ما همچون محصولات کاشی و سرامیک استان یزد و صنایع کنسانتره به‌طور 24 ساعته مشغول بکار هستند اما دیگر صنایع ما براثر واردات بی‌رویه کالا کاملاً رو به تعطیلی می‌رود.

وی قاچاق کالا و ارز را از دیگر دلایل رکود اقتصادی بنگاه‌ها و تعطیلی آنها دانست و افزود: برخی از کارخانه‌ها داخلی به علت عدم سرمایه در گردش با ظرفیت پایین مبادرت به تولید می‌کنند و در آستانه تعطیلی قرارگرفته‌اند. به تعبیری می‌توان به جرات اذعان کرد امروز بنگاه‌هایی در کشور وجود دارد که تنها با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند و عملاً 70 درصد پتانسیل آنها به دلیل نبود مواد اولیه و منابع مالی فلج شده است.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با نگاهی به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال و نام‌گذاری امسال به همین مضمون توسط ایشان، تصریح کرد: امروز صنایع ذوب‌آهن و فولاد ما در کشور کالایی همچون زغال‌سنگ که تولید انبوه داریم و حتی صادر هم می‌کنیم را از خارج وارد می‌کند، آیا این مسئله به تولید ملی و منابع انسانی و کارگران لطمه وارد نمی‌کند؟

وی ضمن ابزار تأسف از اینکه متأسفانه شعار سال 96 که بر تولید داخلی و اشتغال جوانان صراحت داشت توسط رانت‌خواران و واردکنندگان عملیاتی نشده است، به 4 مورد از صنایعی که در این چرخه معیوب ضربه خورده اشاره کرد و گفت: متأسفانه درحالی‌که ما در صنایعی نظیر لوله‌سازی- ساخت شیرآلات و محصولات بهداشتی و صنایع دریایی و پمپ‌سازی از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستیم، سودجویان و واردکنندگان بازار ما را از تولیدات خارجی اشباع کرده‌اند و کالای وطنی خریدار ندارد.

قاضی پور در ادامه 3 وزارتخانه تعاون – نفت و راه شهرسازی را در رکود کلی صنایع دریایی کشور مقصر اصلی بشمار آورد و خاطرنشان کرد: باوجود این که امروز در داخل کشور ما با بهره‌گیری از توان دانشمندان جوان خود امکان ساخت کشتی باری 1300 تنی را داریم متأسفانه خریدار پیدا نمی‌کند و علت این است که وزارت نفت ما انواع قایق و کشتی را از خارج وارد می‌کند و به وزارت تعاون که ذی‌نفع و متولی شرکت کشتیرانی ایران است تحویل می‌دهد و از طرفی سازمان حفاظت از محیط‌ زیست هم که یک‌نهاد دولتی است در بخش دریایی قایق‌های ساخت داخل را استفاده نمی‌کند و به تولیدکنندگان داخل سفارش خرید نمی‌دهد.

وی در پایان از 2 بخش تولیدی دامداری و کشاورزی کشور نام برد و افزود: مردان و زنان ما از دیرباز در این دو قطب صنعتی فعالیت می‌کنند و در مزارع و دامپروری ها تولید را به انبوه رسانده اند اما متأسفانه بی‌کفایتی برخی مسئولین موجب نابودی و خرابی محصولات تولید داخل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها