با توجه به این که در کلانشهرها پس از وقوع بلایای طبیعی همچون زلزله، کمک‌رسانی فوری نیست و امکان دارد از چند ساعت تا حتی چند روز به طول انجامد، خانواده‌ها باید ‌مدتی فقط به امکانات و ذخایر خود شامل خوراک، آب و سایر ملزوماتی که از قبل تهیه کرده‌اند اتکا کنند که بهتر است این ملزومات به میزانی باشد که حداقل تا سه روز، تامین‌کننده نیاز افراد خانواده باشد.
کد خبر: ۱۱۲۸۱۵۳
خانواده؛ نیازمند کیف اضطراری

گفتنی است،‌ ملزومات ضروری افراد را می‌توان در کیف اضطراری که اعضای خانواده هنگام وقوع بحران به آن‌ احتیاج دارند، جمع آوری کرد.

کیف اضطراری را کجا بگذاریم : چون هنگام زلزله معلوم نیست در چه مکانی باشیم، لازم است در خانه‌، محل کار و خودروی شخصی، کیف اضطراری وجود داشته باشد. این کیف باید حاوی مواد خوراکی‌، آب و سایر ملزومات برای حداقل سه روز باشد. کیف اضطراری ‌باید در مکانی قرار داده شود که هنگام ترک محل بتوان آن را سریعا همراه خود برد و همه اعضای خانواده باید محل دقیق آن را بدانند.

میزان آب مورد نیاز : با توجه به این که زمان زلزله آب قطع می‌شود، باید به ازای
هر نفر از اعضای خانواده در روز چهار لیتر آب ذخیره شود که فقط دو لیتر آن برای شرب فرد استفاده می‌شود. این میزان در هوای گرم تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند. برای ذخیره آب می‌توانید بطری‌های آب معدنی خریداری کرده و هرگز از ظروف آب میوه و شیر و ظروف مقوایی و شیشه‌ای برای ذخیره آب استفاده نکنید. می‌توانید از گالن‌های پلاستیکی مخصوص ذخیره آب استفاده کنید. باید گالن تا سر پر شده، در آن محکم بسته و تاریخ پرشدن روی آن‌ نوشته شود و هر شش ماه یکبار آب آن تعویض شود.

غذاهای ذخیره : غذاهایی را ذخیره کنید که نیاز به یخچال نداشته و ماندگاری طولانی داشته باشد. از قراردادن خوراکی شور که موجب تشنگی می‌شود، خودداری کنید. مواد خوراکی باید شامل نان سبوس‌دار، غذای کنسرو شده، دانه‌ها و مغزهای آجیلی و میوه‌های خشک بوده و یک ماه پیش از آن که مواد خوراکی فاسد شوند، باید آنها را مصرف کرد و به جای آنها مواد تازه قرار داد.

سایر ملزومات خانواده: رادیو، چراغ قوه، دستمال کاغذی، پد بهداشتی، کبریت، سوت (برای درخواست کمک)، دربازکن، فتوکپی کارت‌های شناسایی ‌و اعتباری، پول، لوازم مخصوص شیرخواران شامل شیرخشک‌، پوشک، بطری و پستانک و اگر هوا سرد باشد، تهیه چند تکه لباس گرم و بخصوص پتوهای سبک مسافرتی.

جعبه کمک‌های اولیه: این جعبه، مهم‌ترین بخش کیف اضطراری است که شامل بتادین، پدالکلی، دستمال مرطوب، دستکش یکبار مصرف، پنس، چند عدد گاز استریل با تاریخ مصرف مشخص، چسب زخم، چند عدد باند نواری 5 و 5/7 سانتی، باند کشی (برای بانداژ عضو ضرب‌دیده)، سرژی فیکس (نوعی باند برای تثبیت پانسمان)، پنبه، سنجاق، قیچی، صابون کاغذی، آتل انگشتی (وسیله‌ای برای تثبیت موضع شکستگی)، ماسک، ناخن‌گیر و داروهایی همچون قرص سرماخوردگی، دیمن هیدرینات (ضدتهوع و ضدسرگیجه)، قرص آنتی‌هیستامین، پماد سوختگی، پرل زیر زبانی یا اسپری نیتروگلیسیرین (برای التیام درد قفسه سینه در بیماران قلبی) و انواع مسکن‌ها و داروهای تجویزی از این جمله‌اند.

توجه: بهتر است خانواده‌ها در منزل، یک گاو صندوق یا صندوق چوبی محکم در جای امن خانه تعبیه کرده، اصل مدارک شناسایی و اسناد مالکیت و اوراق بهادار و... را در آن قرار دهند تا در صورت ریزش آوار، پس از خاکبرداری مدارک هویتی بدون پراکندگی و آسیب، یکجا در اختیار صاحبان آن قرار گیرد.

فاخره بهبهانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها