با وزش باد پاییزی در کشور، وزش خبرهای ریز و درشت هم آغاز شد ،از همه پرسی اقلیم کردستان گرفته تا پیروزی آنگلا مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان ، صدور فرمان مهاجرتی ترامپ و لغو آن از سوی یک قاضی فدرال تا سخنرانی ضد ایرانی وی ،و شهادت غمبار شهید حججی همه و همه از اتفاقات مهم اولین ماه فصل پاییز بود.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۰۸
در مهر 96 چه گذشت: وداع با شکوه با شهید حججی/ لاس وگاس رنگ خون گرفت (+عکس)

ادامه واکنش های بین المللی به رونمایی از پدیده جدید موشکی ایران

رونمایی از جدیدترین دستاورد موشکی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با نام موشک خرمشهر در آخرین روز شهریور باعث شد که مقامات آمریکایی و اروپایی اول مهر ماه نسبت به این توان دفاعی نظامی ایران واکنش نشان دهند و آنرا خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بدانند این ادعا در حالی بود که بر اساس این قطعنامه ، آزمایش موشک هایی که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی شده باشند، ممنوع شده و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده هیچیک از موشک هایش با چنین هدفی طراحی نشده اند.

حمایت قاطع 134 کشور جهان از برجام

اول مهر اعلامیه پایانی وزرا خارجه گروه 77 و چین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با اجماع تمام کشورهای عضو تصویب شد. وزرا خارجه گروه 77 و چین برجام را یک الگوی سازنده و واقعی و نتیجه عملکرد موفقیت آمیز نظام چند جانبه گرا در حل مسائل مهم جهانی دانستند. وزرای 134 کشور جهان در این اعلامیه تاکید کردند، برجام یک مدل واقعی است که از طریق تقویت همکاری های بین المللی به دستیابی کشورها به توسعه پایدارکمک می کند.

مرکل پیروز انتخابات آلمان شد

دوم مهر آنگلا مرکل برای چهارمین دوره متوالی صدراعظم شد و رکورد معلم معنوی خود یعنی هلموت کهل ،صدر اعظم اسبق این کشور را که چندی پیش درگذشت،بدست آورد.آلمان ها آنگلا مرکل را موتی (مادر) لقب داده اند.

رزمایش امنیتی محرم

منطقه عمومی شمال غرب کشور شامل استانهای آذربایجان غربی و کردستان، 2 مهر شاهد برگزاری عملیات دفاعی امنیتی محرم بود؛ عملیاتی که از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران و به صورت ترکیبی با حضور یگانهای پهپادی، موشکی، توپخانه و هوانیروز و زرهی با موفقیت انجام شد.

هشدار به همه پرسی

همه پرسی اقلیم کردستان در 25 سپتامبر (سوم مهر) که افکار عمومی منطقه و محافل سیاسی جهان را به خود معطوف کرد باعث شد که شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدوربیانیه ای هشدارآمیز، از مقامات اقلیم کردستان عراق بخواهد مشکلات با دولت مرکزی با گفت وگو حل شود.

پیکر شهید حججی وارد تهران شد

سوم مهر پیکر شهید محسن حججی،شهید سرافراز دفاع از حرم که به دست عناصر داعش به شهادت رسید وارد تهران شد و در 5 مهر بعد از تشیع با شکوه مقامات و ملت بزرگ ایران ،در شهرستان نجف آباد،زادگاه او، به خاک سپرده شد.

صدور فرمان مهاجرتی ترامپ

چهارم مهر رئیس جمهور آمریکا با صدور فرمان مهاجرتی، ورود اتباع هشت کشور ازجمله ایران را به خاک کشورش ممنوع اعلام کرد.بر اساس این دستور شهروندان هشت کشور چاد، ایران، لیبی، کره شمالی،سومالی، سوریه، ونزوئلا و یمن با محدودیت های جدیدی برای ورود به آمریکا روبه رو شدند اما بعد از مدتی یک قاضی فدرال هاوایی اعلام کرد که فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا که ورود اتباع هشت کشور را ممنوع می کند، برخلاف قوانین فدرال آمریکاست و موقتا آنرا لغو کرد.

آزاد شدن رانندگی زنان در عربستان

5 مهر بعد از حکم ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی درخصوص آزاد کردن رانندگی برای زنان، موجی از خرید خودرو های گران قیمت در این کشور آغاز شد.

همه پرسی استقلال کاتالونیا

همه پرسی استقلال کاتالونیای اسپانیا روز یکشنبه 9 مهر ماه برگزار شد. این همه پرسی که 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند براساس قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام و دادگاه قانون اساسی در هفتم سپتامبر ( 16 شهریور) آن را تعلیق کرد، اما حکومت کاتالونیا حکم این دادگاه را معتبر و قابل اجرا ندانست.

کابوس مرگ در لاس وگاس

دهم مهر ماه در جریان تیراندازی شهر لاس وگاس 50 نفر جان خود را از دست دادند،، مردی 64 ساله به نام استفان پداک از هتلی واقع در لاس وگاس به سوی جمعیتی که در یک کنسرت شبانه شرکت کرده بودند، آتش گشود که بعد از حضور پلیس لاس وگاس ،اعلام شد عامل تیراندازی پیش از ورود نیروهای امنیتی به محل اقامتش خودکشی کرده است.

طالبانی در گذشت

جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق که به خاطر محبوبیتش او را« مام جلال » می نامند، پس از یک بیماری طولانی 11 مهر در84 سالگی در یکی از بیمارستان های برلین، پایتخت آلمان در گذشت. طالبانی متولد 1933 میلادی، رئیس جمهور عراق در فاصله سال های 2005 تا 2014 و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان بود که در سال 2012برای درمان به آلمان رفت.

داوود احمدی نژاد، دار فانی را وداع گفت

داوود احمدی نژاد، برادر رئیس جمهور سابق کشور 12 مهر در بیمارستان ولیعصر(عج) تهران دار فانی را وداع گفت.داوود ا حمدی نژاد که در 24 دی 1395 هم دچار سکته قلبی شده و در بیمارستان تحت مراقبت قرار گرفته بود.

سازمان ملل ائتلاف متجاوز سعودی را در فهرست سیاه قرار داد

14 مهر سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود درباره کودکان در درگیری های مسلحانه، رسما نام ائتلاف متجاوز سعودی را به دلیل کشتار کودکان یمنی، در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد.این گزارش از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت ارائه شد و در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

هشدار سپاه به ترامپ

16 مهر انتشار برخی گمانه زنی ها مبنی براحتمال قرار دادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی از سوی دولت آمریکا، واکنش مقامات کشورمان را به همراه داشت و در یکی از صریح ترین واکنش ها فرمانده کل سپاه، آمریکا را در صورت چنین اقدامی تهدید به مقابله به مثل کرد. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری گفت:در صورتی که حماقت آمریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان بویژه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظرخواهد گرفت.

دستگیری چند تروریست در ایام محرم

17 مهر محمود علوی، وزیر اطلاعات از دستگیری چند تروریست که قصد انجام اقدامات ضدامنیتی در ایام محرم را داشتند، خبر داد و تصریح کرد که تعداد این افراد زیاد نبوده و فعالیت های آنها نیز به صورت تیمی نبوده و بیشتر نفرات پراکنده بودند.

انتقاد گوترش از تصمیم آمریکا برای خروج از یونسکو

21 مهر دبیرکل سازمان ملل متحد تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن کشورش از یونسکو را بسیار تأسف بار دانست. آنتونیو گوترش در بیانیه ای اعلام کرد با توجه به نقش مهمی که آمریکا در یونسکو از زمان تاسیس این نهاد ایفا می کرد، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای خارج کردن کشورش ازا ین نهاد بسیار تاسف بار است.

ترامپ علیه ایران

سخنرانی جمعه21 مهر رئیس جمهور آمریکا که به تبیین سیاست های جدید کشورش درباره جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته ای اختصاص داشت،با اتهامات گسترده وی به کشور، با واکنش های زیادی روبه رو شد ، دونالد ترامپ در سخنرانی خود با نامی مجعول از خلیج فارس یاد کرد که با انتقادات گسترده روبه رو شد.

برگزاری دومین جلسه دادگاه غیرعلنی بقایی با زنبیل قرمز

30 مهر دومین جلسه دادگاه غیرعلنی حمید بقایی، معاون ا جرایی دولت دهم به اتهامات مالی وبا شکایت دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل و دادستانی تهران به شعبه 1057 دادسرای کارکنان دولت در حالی برگزارشد که وی با گذاشتن مدارک حاوی دفاعیات خود در یک زنبیل قرمز، به دادگاه رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها