با حمید قبادی، رئیس جشنواره مد و لباس

رنگ سال‌؛ زیتونی ایرانی، نه بنفش اروپایی!

«چی بپوشم!» باور کنید این سوال که معمولا از طرف خانم‌ها مطرح می‌شود، یک دغدغه است نه شوخی! در کشور ما حجاب یک اصل است نه فرع و حاشیه‌.
کد خبر: ۱۱۲۶۶۲۳
رنگ سال‌؛ زیتونی ایرانی، نه بنفش اروپایی!

در سبک زندگی اسلامی ـ‌ ایرانی برای حجاب زنان معیارهایی وجود دارد که بیشتر مردم آن را رعایت می‌کنند. ایرانی‌ها که از زمان‌های بسیار قدیم به خوش‌لباسی و استفاده از رنگ‌های زیبا شهرت داشتند با پذیرش اسلام، پوشش خود را اسلامی و زیبا کردند.

سوال «چی بپوشم»؟ از زمانی به دغدغه زنان تبدیل شد که آنها می‌خواستند در کنار حفظ حجاب و پوشش اسلامی، از لباس‌های زیبا و رنگی نیز استفاده کنند.

همین دغدغه باعث شد تا جشنواره مد و لباس به عنوان یکی از جشن‌های دهه فجر در نظر گرفته شده و در اسفندماه که به عید نوروز ختم می‌شود، برگزار شود. جشنواره‌ای که تلاش می‌کند گزینه‌های خوب و مناسبی به دغدغه، «چی بپوشم» ارائه کند.

با حمید قبادی، رئیس جشنواره مد و لباس هم‌صحبت شدیم تا از او بشنویم که جشنواره امسال چه پیشنهاداتی برای شیک‌پوشان ایرانی دارد که به پوشش و حجاب اسلامی هم مقید هستند.

برخی معتقدند جشنواره مد و لباس تاثیری بر نحوه لباس پوشیدن مردم و بخصوص زنان ایرانی نداشته، به عنوان رئیس این جشنواره چه ارزیابی‌ای از این جشنواره دارید؟

قطعا تاثیر دارد و جریانی که در کشور در حوزه مد و لباس رخ داده، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جشنواره مد و لباس فجر است. هر سال طرح‌های خلاقانه و زیبایی از سوی طراحان به جشنواره ارائه شده و تولیدکنندگان این طرح‌ها را روی خط تولید قرار داده و به مردم ارائه می‌کنند. بدون اغرق می‌گویم که تغییر ویترین فروشگاه‌های لباس، مدیون طراحان ایرانی لباس است که طی سال‌های گذشته فعالیت خود را گسترش داده‌اند.

لباس‌ها و مانتوهایی که در جشنواره ارائه می‌شود، تقریبا گران است و عموم مردم قدرت خرید آنها را ندارند، چگونه می‌توان این طرح‌ها و لباس‌های زیبای جشنواره را به خط تولید رساند که اقشار مختلف بتوانند از آن استفاده کنند؟

خلق یک اثر هنری آنقدر ارزشمند است که نمی‌توان برای آن قیمتی در نظر گرفت. طراحان لباس ایرانی برای خلق آثار خود زحمت زیادی می‌کشند که به نظرم هیچ‌وقت مبلغ اصلی آن را دریافت نمی‌کنند. شاید به نظر شما برخی از لباس‌های جشنواره گران باشد، اما همین لباس‌ها وقتی به تولید انبوه می‌رسد، دیگر گران نیست و همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.به همین دلیل است که ویترین فروشگاه‌های لباس تغییر کرده و مدل‌ها و الگوهای جشنواره به آنها راه یافته است.

یعنی از تولیدکنندگان می‌خواهید طرح‌های ارائه شده را در جشنواره به بازار ارائه کنند؟

طرح‌هایی را که به جشنواره راه یافته و داوران آنها را می‌پسندند به تولید‌کنندگان پوشاک پیشنهاد می‌دهیم. تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لباس همراهان همیشگی ما در جشنواره هستند. اتحادیه‌ها، هم‌صنفی‌های خود را به جشنواره دعوت می‌کنند و جشنواره پل رابطی می‌شود بین طراحان و تولیدکنندگان پوشاک. اما این را هم بگویم که برخی تولیدکنندگان طرح‌هایی به بازار ارائه می‌کنند که ربطی به جشنواره ندارد. هدف از برگزاری جشنواره مد و لباس فجر این است که اندیشه و فکر را وارد تولید انبوه پوشاک کنیم.

نحوه نگرش شما به استفاده از رنگ‌های مختلف و شاد در پوشاک چگونه است؟

شاخص‌هایی برای لباس‌های اجتماعی داریم. تعارضی بین استفاده از رنگ‌های مختلف و حجاب اسلامی وجود ندارد، اما نکته مهم درباره این موضوع که باید به آن دقت زیادی هم کرد، محل استفاده از پوشش‌های رنگی است.

ممنوعیت رنگی برای لباس نداریم؛ اما آموزه‌های دینی و اجتماعی را باید مورد توجه قرار داد و به این نکته هم مقید بود هر رنگ لباسی را در هر مکانی نمی‌توان پوشید‌!

مردم خودشان به این نکته واقف هستند و آن را رعایت می‌کنند. هر چند با همه اینها چند سالی است که رنگ وارد بازار لباس شده و تنوع رنگی را می‌توان در پوشش‌های اسلامی دید.

معتقدم باید در زمینه هماهنگ‌پوشی، بجا پوشی و استفاده مناسب از لباس در اجتماع آموزش‌های لازم به مردم داده شود.

با آغاز سال میلادی در دنیا رنگی به عنوان رنگ سال معرفی می‌شود، آیا جشنواره مد و لباس همان رنگ را به عنوان رنگ سال در نظر می‌گیرد؟

ما هیچ تقیدی به رنگ سال جهانی نداریم چون انتخاب رنگ سال جهانی با معیارهای کشور ما همخوانی ندارد و قرار نیست ما دنباله‌روی دیگران باشیم و آنها برای ما تصمیم بگیرند چه رنگی بپوشیم‌! ما هر سال خودمان رنگی را به عنوان رنگ سال معرفی می‌کنیم.

سال گذشته تونالیته رنگ شیری به سمت قهوه‌ای را به عنوان رنگ سال معرفی کردیم. سال 95 رنگ فیروزه‌ای رنگ سال بود و برای سال 97 رنگ زیتونی را انتخاب کرده‌ایم و بخش زیادی از آثار و پوشاک جشنواره از این رنگ استفاده کرده‌اند.

تلاش می‌کنیم در تکنیک و روش تولید پوشاک، استانداردهای جهانی را رعایت کنیم اما در محتوای مد و لباس مقید به اصول دین و مبانی عرفی، ملی و بومی کشور خودمان هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها