سقوط هواپیمای شرکت آسمان در ارتفاعات دنا بار دیگر ثابت کرد سریال حوادث هوایی ایران تمامی ندارد.
کد خبر: ۱۱۲۶۲۶۴
پروازهای نـاتمام

سانحه ای تی آر با 66 سرنشین ما را به یاد حوادث هوایی تلخ سال‌های گذشته انداخت. بعد از هر سانحه، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل هوایی مطرح و بعد از آن دوباره همه چیز تا سانحه بعدی فراموش می‌شود. در این گزارش به بررسی مرگبارترین حوادث هوایی سال‌های اخیر کشور پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

مرگ تمام سرنشین‌ها

در سانحه‌ای دیگر هواپیما 16 دقیقه پس از آن‌که از فرودگاه امام(ره) برخاست در نزدیکی دشت‌های کشاورزی قزوین با زمین برخورد کرد.

در این سانحه تمام 168 سرنشین هواپیما شامل 153 نفر مسافر و 15 نفر خدمه و کادر پرواز کشته شدند. شدت حادثه به حدی بود که شش هکتار از اراضی زراعی این منطقه نیز دچار حریق شد. در محل برخورد هواپیما با زمین گودال عظیمی به قطر حدود 70 متر ایجاد شد.

براساس اطلاعات رسیده از این هواپیما و بنا به اظهارات مومنی‌رخ، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، در زمان سقوط هواپیما هیچ مکالمه‌ای مبنی بر نقص فنی با برج مراقبت به ثبت نرسیده بود. این هواپیما ساعت 11 و 33 دقیقه چهارشنبه 24 تیر 1388 پرواز خود را از فرودگاه امام(ره) آغاز کرده بود که در 75 مایلی فرودگاه امام(ره)، در ساعت 11 و 50 دقیقه از صفحه رادار محو شد و در 12 کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد. مقصد این هواپیما ارمنستان بود.

هواپیمای خبرنگاران

یکی از تلخ‌ترین سوانح هوایی، سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران بود. سقوط هواپیمای ترابری ارتش ایران در تهران حدود ساعت 2 بعدازظهر 15 آذر 84 رخ داد که 128 کشته و 132 زخمی
برجا گذاشت.

این هواپیمای باری-نظامی از نوع سی130 بود و 94 مسافر شامل اعضای ارتش و خبرنگاران را برای پوشش خبری رزمایشی که در چابهار در جنوب‌شرقی ایران برگزار می‌شد، از تهران به بندرعباس می‌برد.

این هواپیما لحظاتی پس از پرواز در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران بر فراز یک محوطه مسکونی
سقوط کرد.

خلبان پس از ترک فرودگاه مهرآباد با گزارش نقص فنی در موتور هواپیما تقاضای بازگشت به فرودگاه را می‌کند اما در حین بازگشت دچار آتش‌سوزی شده و با ساختمان مسکونی 10 طبقه‌ای در شهرک توحید در منطقه فرودگاهی مهرآباد در فاصله سه کیلومتری فرودگاه برخورد می‌کند.

از 128 نفر قربانیان، 94 نفر داخل هواپیما بوده‌ که در دم جان سپردند و دست‌کم 34 نفر از کشته‌شدگان از ساکنان ساختمان و افراد حاضر در اطراف آن بودند.

از کار افتادن موتور

ساعت 9 و 30 دقیقه یکشنبه 19 مرداد 93 یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 متعلق به شرکت سپاهان ایر (هواپیمایی هسا) که حامل 48 مسافر و خدمه بود، دچار سانحه شد. این هواپیما از تهران به مقصد طبس از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند در بلوار شیشه مینا در غرب تهران سقوط کرد. در این حادثه 38 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند. عامل اصلی سقوط اشکال در سیستم کنترل الکترونیکی موتور هواپیما اعلام شد و این‌که این اشکال باعث نارسایی در هشدار بموقع به خلبان شده و عامل مهمی در ازدست رفتن موتور هواپیما بوده است. کمتر از دو ماه بعد از سقوط این هواپیما اعلام شد یکی از دلایل از کار افتادن موتور، گرمای شدید آن روز بود، به طوری که در 19 مرداد ساعت 9 صبح دما به بیش از 38 درجه رسیده بود.

مرگ در قرقیزستان

ساعت 20 و30 دقیقه یکشنبه سوم شهریور 1387 هواپیمای بوئینگ 77 که از باند بیشکک قرقیزستان برخاسته بود تا در ایران فرود آید، با آتش گرفتن موتور هواپیما در نزدیکی فرودگاه سقوط کرد. 68 نفر از مجموع 83 مسافر این هواپیما که شامل 24 قرقیزی،‌ 52ایرانی،‌ یک تبعه ترکیه، ‌دو کانادایی،3 ‏قزاق و یک چینی بودند، جان خود را از دست دادند.

سقوط در نزدیکی ارومیه

پرواز شماره 277، پرواز با هواپیمای مسافربری بوئینگ 727 و متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بود که از تهران به سمت ارومیه پرواز می‌کرد.

این هواپیما که با یک ساعت تأخیر از تهران به مقصد ارومیه پرواز کرده بود به علت اوضاع نامساعد جوی و مه شدید ساعت 19 و 45 دقیقه 19 دی 89 در دشت نزدیک به روستای کلیساکندی ارومیه سقوط کرد.

در این حادثه هوایی 105 سرنشین (94 مسافر و 11 خدمه) جان خود را از دست دادند.

سقوط ایلیوشین

دوم مرداد 1388، پرواز شماره 1525 هواپیمایی آریا تور که از تهران به مشهد حرکت می‌کرد ساعت 18 و 5 دقیقه در فرودگاه مشهد در نتیجه بازنشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ‌های عقب هنگام فرود از باند خارج شد.

این هواپیما به دیوار فرودگاه برخورد کرد و 17 نفر (3 مسافر و 14 خدمه پرواز) کشته و 20 نفر نیز مجروح شدند. این هواپیما از نوع ایلیوشین62 و مجموع مسافران و خدمه آن 160 نفر بود که باقی سرنشینان آن جان سالم به‌در بردند.

ضمیمه تپش جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها