کد خبر: ۱۱۲۵۶۴۷
نگاهی گذرا به حضور خودروسازی میتسوبیشی در ایران

میتسوبیشی برندی است که تداعی کننده پاجرو و لنسر دو خودروی سدان و شاسی بلند فوق العاده بازار سال های دور ایران است.

نامی که برگرفته از کلمه‌ای ترکیبی از دو واژه Mitsu به معنی «سه» و Hishi به معنی «الماس» است و در حدود 40 شرکت بزرگ در زیرمجموعه خود دارد اما این برند نیز همانند سایر هموطنانش فقط خودروساز نیست بلکه در عرصه‌های معدن، کشتی‌سازی، مخابرات، خدمات مالی، بیمه، الکترونیک، املاک و مستغلات ، صنایع سنگین، صنایع نفت و گاز و صنایع شیمیایی نیز فعالیت دارد و پیشینه تاسیس آن به سال 1870و ایوازاکی یاتارو بازمی گردد.

اما میتسوبیشی موتورز که بخش خودروسازی این شرکت است پس از عرضه موفق چندین خودرو در سال 1969 از جمله گالانت و با هدف تمرکز جدی روی بخش خودروسازی در سال 1970 تشکیل شد.

تومیو کوبو مهندسی موفق از بخش هواپیماسازی این مجموعه بود که مدیریت میتسوبیشی موتورز را به عهده گرفت و با استراتژی خود مبنی بر اتحاد با برندهای مطرح خارجی توانست رشد بی سابقه ای را در این مجموعه ایجاد کند.

هدف او از این اقدام توسعه صادرات خودروهای تولیدی بود. در این میان کرایسلر نقش بسیار پررنگی در رشد این خودروساز ژاپنی داشت.

کوبو در سال 1971 پانزده درصد سهام شرکت را به کرایسلر واگذار نمود و به دنبال آن کرایسلر اقدام به فروش گالانت با نام کلت در بازار آمریکا کرد.

این اقدام موفق بود و آمار فروش شرکت را به رقم 250 هزار در سال 1972 رساند. روند رو به رشد فروش با توسعه شبکه فروش میتسوبیشی طی سالهای 1977در اروپا ادامه یافت بطوریکه پس از تیراژ 500 هزار در سال 1973 به رقمی در حدود 968 هزار خودرو در سال 1978 رسید.

این شرکت در سال 1980 فروش یک میلیون خودرو را تجربه کرد. در سوی مقابل کرایسلر وضعیت مطلوبی نداشت و مجبور به فروش سهام خود از خط تولید استرالیا به شریک ژاپنی گردید. 1982 زمان یکه تازی این خودروساز در بازار آمریکا بود بطوریکه برای اولین بار خودروهای تولید این شرکت با نام میتسوبیشی در بازار آمریکا عرضه شد. تا سال 1989 مجموع فروش خارجی این شرکت به عدد بی سابقه یک و نیم میلیون خودرو رسیده بود.

روند صعود این شرکت ادامه دار بوده و در سال ۲۰۱۱ ششمین تولیدکننده اتومبیل در ژاپن و شانزدهمین در دنیا شد. در سال 2016، 34% از سهام خود را به شرکت رقیب خود «نیسان» واگذار کرد و عملا تحت تسلط این شرکت قرار گرفت.

اما حضور غیر رسمی میتسوبیشی در بازار ایران به سال های دور و عرضه سه خودروی گالانت، لنسر و پاجرو در دهه های 50 و 70 شمسی بازمی گردد که توانست به مدد عملکرد فنی بی‌نظیر و ظاهر جذاب و امکانات رفاهی خوب در بازار ایران به یکی از برترین گزینه‌ها بدل شوند.

سال 89 آغاز مذاکرات شرکت آرین موتور با میتسیوبیشی و 1390 اخذ رسمی نمایندگی رسمی این خودروساز ژاپنی توسط آرین موتور بود.

آرین موتور در سال 1391 ASX را بعنوان اولین خودرو وارد کشور نمود. از آن سال به بعد خودروهای متعدد دیگری از این شرکت وارد بازار کشور گردید که از جمله آنها میتسوبیشی اوتلندر، میراژ، لنسر و پاژرو را می توان نام برد.

این خودروها در تیپ های مختلف عرضه شده که برای بررسی مشخصات فنی آنها می توانید به سایت همراه مکانیک مراجعه کنید.

لیستی کامل از قیمت محصولات میتسوبیشی در آدرس hamrah-mechanic.com/carprice/mitsubishi/ قراردارد که قیمت مدل های مختلف میتسوبیشی را به ازای سالهای مختلف و تیپ های متنوع ارائه می کند.



بررسی آمار گمرک نشان می دهد سهم این خودروساز از بازار خودروهای وارداتی ایران کمتر از 5 درصد است. در این میان بیشترین رقم واردات مربوط به اوتلندر با عدد 1868 خودرو است که به تنهایی 55 درصد واردات این برند را به خود اختصاص می دهد.

میتسوبیشی اوتلندر یک کراس اوور 5 نفره خانوادگی با کاربرد دوگانه شهری و آفرود است و به لطف سگمنت قیمتی که برای عرضه آن انتخاب شده و کیفیت بالای ساخت توانسته آمار مناسبی از فروش را کسب کند، بطوریکه که با توجه به جایگاه 166 آن در آمار جهانی خودروهای پرفروش بسیار مطلوب به نظر می رسد.

رتبه های بعدی محصولات این شرکت در ایران مربوط به لنسر و ASX است که حدود 16 درصد واردات این برند را تشکیل می دهد.

بدون شک موفقیت یک برند در بازار میتواند ناشی از سیاست های شرکت عرضه کننده و بازار مقصد و رقبای حاضر در آن باشد.

این شرکت هیچگاه قابل قیاس با تویوتا نبوده، اما با توجه به زمان کم عرضه رسمی محصولات آن در بازار ایران، موفقیت این برند بسیار قابل توجه بوده و به تدریج و با توسعه فعالیت های نمایندگی میتواند روند رو به رشدی به خود بگیرد.

لازم به ذکر است فعالیت های آرین موتور نیز در این موفقیت بی تاثیر نبوده و این شرکت رتبه 4 میزان رضایتمندی را کسب کرده است که گویای عملکرد مطلوب آن می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها