نوروز فرا می‌رسد و بیشتر مردم چندین روز به استراحت و تعطیلات می‌روند. مثل بسیاری از جشن‌های دنیا، خوردنی‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های نوروز ایرانی است.
کد خبر: ۱۱۲۵۶۱۹
فرصت‌ها و تهدیدها در تعطیلات نوروز / مواد غذایی پر کالری

به گزارش جام جم، با توجه به شیوع زیاد چاقی و نیاز به کاهش وزن در بسیاری از افراد جامعه این مطلب اهمیت اساسی دارد. متاسفانه بسیاری از بیماران که برای درمان چاقی یا دیابت در حال کاهش وزن هستند در مدت دو هفته تعطیلات بشدت چاق می‌شوند.

در این مبحث نکات اصلی و مهم مربوط به خوراکی‌ها که در بسیاری موارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد، یادآوری می‌شود:

آجیل: پسته، بادام، گردو و سایر خشکبار تشکیل دهنده آجیل عید سرشار از کالری است. یک کاسه کوچک آجیل که 200 گرم وزن داشته باشد معادل دو بشقاب پر از پلو حاوی کالری است. به بیان دیگر در صورتی که یک فرد طی دو هفته هر روز یک کاسه کوچک آجیل را در کنار غذاهای روزانه بخورد، در پایان تعطیلات دو کیلوگرم به وزنش افزوده می‌شود. تازه این در صورتی است که از خوردن مواد غذایی پر کالری دیگر مثل شیرینی و شکلات اجتناب کند.

شیرینی: شیرینی‌ها کمتر از آجیل کالری دارند ولی خیلی زودهضم هستند و به همین خاطر بیشتر افراد در طول روزهای عید هر یک یا دو ساعت شیرینی می‌خورند. خوردن یک کاسه آجیل به‌علاوه چهار عدد شیرینی و شکلات در روز می‌تواند موجب حدود سه کیلوگرم اضافه وزن شود.

مهمانی ناهار و شام: بیشتر مردم در روزهای عید به مهمانی می‌روند یا مهمان دارند. در مهمانی‌ها غذای زیادی آماده و مصرف می‌شود . در واقع بیشتر مردم در روزهای عید، علاوه بر مصرف زیاد آجیل و شیرینی، غذای زیاد هم می‌خورند.

میوه‌ها: برخلاف تصور بیشتر مردم، میوه‌ها هم قند زیادی دارند و هم اگر زیاد مصرف شوند کالری زیادی را ایجاد می‌کنند.

مجموع بحث را در قالب یک مثال مرور می‌کنیم؛ وزن خانم جوانی را در نظر بگیرید که اسفند سال گذشته 80 کیلوگرم بوده است. در این فرد به دلیل چاقی اشتها بالا نیست و جذب مواد غذایی کم است. به این ترتیب او با وجود مصرف شیرینی، آجیل و غذاهای متنوع در پایان تعطیلات دارای وزنی معادل 82 کیلوگرم است. همین خانم طی ماه‌های فروردین تا اسفند امسال با تلاش زیاد توانسته است هشت کیلوگرم وزن کم کند. وزن او اکنون 72 کیلوگرم است. او اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود و به اشتباه تصور می‌کند اگر امسال هم مثل سال گذشته خوب بخورد فقط دو کیلوگرم افزایش وزن خواهد داشت. به دلیل وزن مناسب و متابولیسم خوب، او هم اشتهای بیشتری دارد و هم برخلاف سال گذشته جذب مواد غذایی در او بسیار بالاست. با خوردن غذا، آجیل و شیرینی در طول سه هفته او حدود هفت کیلوگرم اضافه‌وزن خواهد داشت. باورش مشکل است ولی این فرد تمام زحمات یک سال گذشته را طی 20 روز به باد داده است.

در مبحث آینده چگونگی ایجاد چاقی سریع در این خانم را با اعداد و ارقام شرح می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها