در روزهای اخیر شاهد تهدید اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام بودیم که از سوی آقای عراقچی در اندیشکده چتم‌هاوس انگلیس مطرح شد. این تهدید در حالی مطرح شد که طرف آمریکایی اعلام کرده در اردیبهشت آینده درباره برجام تجدیدنظر خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۰۶
تهدیدی که امکان عملیاتی شدن دارد

ترامپ در سخنرانی خود در جمع محافظه‌کاران آمریکا شروطی را مطرح کرد و گفت فقط در صورت تحقق این شرط‌ها به توافق برجام پایبند خواهد بود.

این 6 شرط که به مسائلی خارج از توافق هسته‌ای مرتبط است پس از آن مطرح شد که آمریکایی‌ها ملاحظه کردند به خواسته‌های خود در مذاکرات برجام دست نیافتند.

به همین دلیل دبه کردند و در خارج از فضای مذاکرات و توافق با ارعاب،‌ فشار و تهدید و تلاش برای همراه کردن دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده می‌خواهند به این خواسته‌ها برسند. طبعا این خواسته‌ها نقض غرض محسوب می‌شود، بنابراین ایران زیر بار چنین شرایطی نخواهد رفت.

هشداری که آقای عراقچی به طرف مقابل داد پاسخ دقیقی به خواسته‌های نامشروع ترامپ است. آنچه از صحبت‌های آقای عراقچی مشخص است این است که اگر برجام برای ایران بی‌خاصیت شود،‌ طبعا ادامه حضور ایران در برجام شکل دیگری به خود خواهد گرفت.

به هر صورت در شرایط کنونی و براساس برجام یکسری از تحریم‌ها علیه ایران لغو شده است و همچنین یکسری از اتهاماتی که علیه کشورمان مطرح بود کنار گذاشته شد. اما ایران تاکید دارد که گشایش‌های اقتصادی نیز بر مبنای برجام باید به اجرا درآید، ولی آمریکایی‌ها در این زمینه اختلال ایجاد می‌کنند.

به همین دلیل ایران عنوان کرده است اگر این بخش، لاینحل باقی بماند و مشکلات اقتصادی همچنان تداوم پیدا کند و انتظاری که ایران برای رفع موانع همکاری‌های اقتصادی از برجام دارد،‌ تحقق پیدا نکند کشورمان تعهداتش در حوزه برجام را اجرا نخواهد کرد.

ارزیابی سخنان چندی پیش آقای ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ و سخنان اخیر آقای عراقچی در اندیشکده چتم‌هاوس نشان می‌دهد که ایران نیز به موازات مخالف‌خوانی‌ها و کارشکنی‌های طرف غربی در حوزه برجام می‌تواند از زبان تهدید استفاده کند و حتی غربی‌ها هم به این مساله واقف هستند که کشورمان توان اجرایی کردن این تهدیدات را دارد.

دانش هسته‌ای در ایران بومی است و کارشناسان ایران نیازمند کمک خارجی‌ها در حوزه صنعت هسته‌ای نیستند، بنابراین زمینه عملی کردن تهدیدات ایران در زمینه کارشکنی‌های طرف مقابل وجود دارد.

حسن بهشتی‌پور - کارشناس مسائل هسته‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها