وزیر ارتباطات از دریافت گزارشی مبنی بر دزدی آشکار برخی سایت های اینترنتی و استفاده از CPU سیستم کاربران برای ارزکاوی مجازی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۴۷۸۱
دزدی سایت‌های اینترنتی از کاربران / وزیر اتمام حجت کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش نظام حقوقی فناوری اطلاعات گفت: مطابق با گزارشات متعدد مرکز ماهر برخی وب سایت ها از کدها و اسکریپت هایی در سایت های خود استفاده می‌کنند که باعث استفاده از CPU مشترک برای مای نینگ (ارزکاوی) برای پول مجازی رمز شده می شود.

وی تاکید کرد: این موضوع که ما از آن به عنوان «دزد کد» نام می‌بریم بدون اطلاع کاربر انجام می‌شود و باعث می شود وقتی شخص به وب سایت مراجعه کرده و تا زمانی که در آن حضور دارد، CPU و پردازنده دستگاه وی برای کاوش ارز استفاده شود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه این فرآیند غیراخلاقی و غیرشرعی است، نسبت به پیگیری ادله حقوقی و برخورد با متخلفان در این خصوص هشدار داد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فرآیند دزد کد و ارزکاوی برای پول های رمزنگاری شده باعث می شود مصرف برق کاربران بالا رفته و پردازشگر سیستم آنها اشغال شود، گفت: بر اساس گزارش های مرکز ماهر، برخی از این وب سایت ها هک شده بودند و کدهایی در این وب سایت ها قرار داده شده بود که این اقدام را انجام می داد. این وب سایت ها از سوی مرکز ماهر شناسایی شدند و وب سایت هایی که مورد نفوذ قرار گرفتند به مدیران پایگاه های مربوطه اطلاع داده شده که درصدد اصلاح آن هستند.

وی ادامه داد: اما مطابق با گزارش‌های مرکز ماهر، برخی از وب سایت‌ها آثاری از هک شدن ندارند و مشخصا مدیران فاوای دستگاه ها و مدیران فاوای سایت های خبری به صورت عامدانه این کدها را درون صفحات قرار داده و آن را کاوش می کنند.

جهرمی با تاکید بر لزوم پیگیری حقوقی و جلوگیری از انجام این عمل غیراخلاقی گفت: از مرکز ماهر خواسته ام ادله قانونی را جمع آوری و موضوع را برای برخورد به دادستانی ارجاع دهد.

وی با تاکید بر اینکه این عمل یک دزدی آشکار در فضای مجازی بدون اطلاع مشترک است، افزود: دانش گرید کامپیوتینگ یک دانش محترم است اما اگر از آن بدون اطلاع و رضایت مشترک برای استفاده از ظرفیت رایانه و هزینه برق مصرفی مشترک بهره گرفته شود، بسیار کار غیراخلاقی است و باید جلوی آن را بگیریم.

وزیرارتباطات با بیان اینکه اطلاع رسانی ما برای اتمام حجت با کسانی است که از این فرآیند برای ارزکاوی پول رمزنگاری شده استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: ما علاقه نداریم افراد زیادی را به عنوان متخلف شناسایی کنیم اما از مرکز ماهر خواسته ایم تا ادله حقوقی و فنی را آماده کرده و بر مبنای اطلاعات خزشگرها و پیگیری کدها می توانیم به یک جمع بندی کامل از این مصداق دزدی برسیم و آن را برای برخورد به دادستانی ارجاع دهیم.

وزیر ارتباطات در مورد پیاده سازی ارز دیجیتالی در کشور نیز گفت: ارز دیجیتال پدیده ای است که هم در کشور ما و هم در کشورهای دیگر گرایش های بسیاری به آن وجود دارد و با توجه به اینکه متولی مساله ارز و نظام مالی بانک مرکزی است، با یک فقدان آگاهی در مجموعه های دست اندرکار در این حوزه رو به رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی می گویند چرا وزارت ارتباطات به موضوع ارز دیجیتالی ورود کرده است، گفت: در این زمینه دو رویکرد وجود دارد و ما می توانیم بگوییم این موضوع مسئولیت سایر دستگاه هاست و در برابر آن منفعل باشیم و یا آنکه کمی فعالانه ورود کرده و با سایر دستگاه ها هم افزایی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بانک مرکزی پژوهش های خوبی در خصوص ارز دیجیتالی داشته است، خاطرنشان کرد: اما این فرایند یک فرایند بین بخشی است و ما در وزارت ارتباطات با ظرفیت پست بانک خواسته ایم مدل آزمایشی این فرآیند را پیاده سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه فراخوان دعوت از این حوزه به زودی اعلام می‌شود، افزود: امیدواریم مدل آزمایشی ارز دیجیتال در کشور مدل آزمایشی پایه ای شود که بتواند به اطلاع رسانی و آشنایی کسانی که در این حوزه کار می کنند و ارائه معایب و مزایای این فرایند بینجامد.

جهرمی با اشاره به گزارشات متعدد در فضای مجازی در خصوص ارز دیجیتالی خاطرنشان کرد: برخی ارز دیجیتال را پایه پولشویی می دانند که بی انضباطی مالی به همراه دارد. اما برخی می گویند که ارز دیجیتالی در فضای تحریم به نفع ماست و ما باید به سمت این چارچوب برویم. در همین حال برخی معتقدند که وزارت ارتباطات نباید در این حوزه ورود کند و برخی دیگر ذات پول دیجیتال را غیرحاکمیتی می دانند و معتقدند که نباید آن را حاکمیتی کرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما به تمامی این چالش‌ها توجه خواهیم داشت و با در نظر گرفتن این ابعاد مدلی را پیاده‌سازی خواهیم کرد. در این زمینه از ظرفیت نیروهای خلاق برای آگاهی بخشی و تصمیم سازی استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارشات موجود زمانی که ارز دیجیتال در کشور ژاپن ایجاد شد درصد پایینی از تراکنش های آن مربوط به بازار غیرشفاف و نظام پولشویی بود اما مابقی آن دربازار کاملا شفاف مورد استفاده قرار گرفت.

جهرمی ادامه داد: در حوزه ارز دیجیتال زمان ما کم است و آمارهای غیررسمی از تراکنش های ارزهای مبتنی بر رمز در صرافی ها خیره کننده است. بر این اساس نیازمند داشتن ضوابط برای استفاده از این فرآیند در کشور هستیم اگرچه این بازار تا حدودی سقوط کرده و مقداری اعتماد عمومی از آن از بین رفته اما مجددا جای رشد دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها