عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه دولت تاکنون هیچ پاسخی به مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم نداشته‌، از احتمال دعوت از رییس جمهور در هفته آینده و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با وی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۴۷۴۶
جزئیات طرح نمایندگان برای سئوال از رئیس جمهور/ دولت در مورد قاچاق کانتینری و پشت پرده بازار دلار پاسخگو نیست

اسد الله عباسی در گفت و با جام جم آنلاین با اشاره به تأیید طرح سئوال از رییس جمهور و ارجاع آن به کمیسیون اقتصادی، اظهار داشت: تعداد 102 نفر از نمایندگان مجلس به علم اینکه هیچ مسئولی تا کنون پاسخگوی مطالبات مردم و مشکلات اقتصادی نبوده و خبرها صرفاً از طریق رسانه‌ها پیگیری و تحلیل می‌شود، طی فرآیندی قانونی خواستار توضیح از رییس جمهور در خصوص عدم رفع معضلات اقتصادی مردم شدند.

وی با بیان اینکه با وجود اعتراضات مردم نسبت به وضعیت موجود اقتصادی وزرای دولت همچنان بی اعتنا به موضوع بکار خود ادامه می‌دهند، افزود: دولت و مجلس باید بطور شفاف در خصوص معوقات بانکی، نوسان ارز و سکه به مردم پاسخگو باشد. رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور کلاً کرکره را پایین کشیده‌اند و به خواست به حق جامعه جواب نمی‌دهند.

این نماینده مجلس بحث عدم کنترل ورود قاچاق کالا به کشور را از دیگر محورهای سئوال از حسن روحانی بشمار آورد و خاطر نشان کرد: ما تولیدات فراوانی در داخل داریم اما شاهد هستیم مشابه همان محصول به طور قاچاق با کانتینر از مرزها وارد می‌شود و این امر عملاً تولید ملی را نابود کرده است. در حالی که کسی هم جلوی ورود بی رویه اجناس قاچاق را نمی‌گیرد. از این رو ضرورت دارد تا نمایندگان در جلسه‌ای این قبیل سؤالات را از رییس جمهور بپرسند تا پاسخ آنها برای مردم مشخص شود.

وی در خصوص زمان احتمالی برگزاری جلسه پرسش و پاسخ از رییس جمهور یادآور شد: چنانچه ایراد شورای نگهبان در مورد بودجه برطرف و بودجه بسته شود، طرح سئوال از رییس جمهور توسط کمیسیون اقتصادی در دستور کار قرار می‌گیرد و احتمالاً هفته آینده از رییس جمهور برای حضور در کمیسیون دعوت بعمل خواهد آمد.

عباسی در پاسخ به این سئوال که چرا اینقدر دیر بحث سئوال از رییس دولت در دستور کار مجلس قرار گرفته است، عنوان داشت: ما تصور می‌کردیم با آغاز بکار دولت دوازدهم و تغییر در کابینه دولت شاهد بهبود شرایط اقتصادی کشور باشیم اما متاسفانه امروز به هر کوی و برزنی می‌رویم از شرایط بد اقتصادی و بحران بیکاری به ما گلایه می‌کنند.

وی در این باره افزود: امروز دولت در بحث سرمایه گذاری و گشایش امور اقتصادی همه چیز را به قیمت ارز مرتبط ساخته است و این در حالی است که بسیاری از امور از جمله برخی از تولیدات داخلی ما اساساً به قیمت ارز وابسته نیست. اگر واقعاً دولت در مواردی منع قانونی دارد، مشکل را در قالب لایحه به مجلس تقدیم کند تا ما با قانونگذاری امور دولت را تسهیل بخشیم. به این ترتیب مقصر عدم رفع مشکلات مردم مشخص می‌شود که آیا دولت کوتاهی می‌کند و یا اینکه مجلس در بحث قانونگذاری قصور کرده است.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به اخلالگری در فضای اقتصادی کشور، ابراز داشت: باید برای مردم روشن شود چه کسانی بازار سکه و دلار را در روزهای پایانی سال بهم می‌ریزند، رییس جمهور باید پاسخگو باشد آیا با دستگیری 4 تا دلال ارز در چهار راه استانبول بحث اخلال در بازار سامان می‌یابد یا اینکه بازار ارز و سکه پشت پرده‌هایی دارد و افرادی بطور سازمان یافته برای کشور مشکل می‌کنند؟

وی با نگاهی به مصوبات اخیر مجلس در بودجه 97 تصریح کرد: هنوز مجلس افزایش قیمت سیگار را قطعی تصویب نکرده و هنوز سال جدید آغاز نشده است، ما شاهد بروز آشفتگی در بازار دخانیات هستیم. در حالی که هدف مجلس از گرانی سیگار در سال جدید فرهنگ سازی در مصرف و جلوگیری از ورود سیگار قاچاق به کشور است. در چنین شرایطی چه کسانی باید جلوی سوداگری لجام‌گسیخته این بازار را بگیرد.

عباسی با تاکید به اینکه ایرادهای اقتصادی دولت یازدهم همچنان به قوت باقی است، خاطر نشان کرد: در مسئله توافق هسته‌ای و برجام که ما دستاوردی برای مردم نداشتیم. با تغییر کابینه هم مردم منتظر ایجاد گشایش در مشکلات خود از جمله بیکاری بودند اما با تغییر کابینه دولت و جابه جایی استانداران ما ملاحظه می‌کنیم علاوه بر اینکه وضع بهتر نشده بلکه دولت دچار انحصار طلبی هم شده است.

وی ادامه داد: دولت با انتصاب استانداران غیر بومی در مناطق مختلف کشور بر بروز مشکلات مردم دامن زده است. یک استاندار تا بخواهد با شرایط محیطی وفق پیدا کند و کسب تجربه کنند عملاً یکسال کار مردم روی زمین باقی می‌ماند.

عباسی بعنوان عضو ناظر در شورای عالی اشتغال استان گیلان به طور مصداقی به بحث انحصار طلبی استانداران اشاره کرد و گفت: در استان گیلان ما با ندانم کار مسئولین مواجه هستیم به گونه‌ای که برای ایجاد شغل طرح‌های غیر کارشناسی به مردم ارائه می‌دهند از آن طرف هم با سپری شدن زمان نه شغلی ایجاد می‌شود و نه مشکلی از مردم برطرف شده است. در این بین افرادی هم که شاغل هستند با تعطیلی شرکت‌ها بیکار شده‌اند و هیچ کس هم پاسخگو نیست و بنده شاهد نیستم که جلسه‌ای اضطراری برای مشکلات تولید و اشتغال برگزار شود. در سایر استان‌ها هم طبق گزارش‌های واصله از همکاران وضع به همین ترتیب است.

وی در پایان افزود: استانداران – مدیران کل و همه دولتمردان موظفند به میان مردم رفته و مشکلات آنها را بررسی و رفع کنند، ما هم آماده هستیم از ظرفیت مجلس برای برطرف کردن معضلات معیشتی مردم بویژه امر اشتغال استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها