پلیس نیویورکی در انتظار کلید خوردن فیلم «تارانتینو»

چرا دی‌کاپریو کم‌کار شده است؟

اگر کلید فیلمبرداری فیلم تازه کوئنتین تارانتینو طی ماه‌های آینده زده شود، این فیلم اولین کار لئوناردو دی کاپریو در چهار سال اخیر و پس از «از گور برخاسته» است، که وارد مرحله تولید می‌شود. بازیگر 43 ساله سینما که اولین اسکار بازیگری‌اش را برای این درام پرتنش و دلهره‌آور گرفت، از آن زمان با پیشنهادهای متعدد کاری روبرو شده است، اما با وجود اخبار گوناگون رسانه‌ای درباره احتمال بازی دی کاپریو در یک دوجین فیلم سینمایی، او هنوز جلوی دوربین هیچ فیلمی ظاهر نشده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۳۶
چرا  دی‌کاپریو کم‌کار شده است؟

برخی میگویند بعد از دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سختگیرتر شده است و برخی دیگر عقیده دارند این جایزه برایش نحس بوده و باعث گره افتادن در کار و فعالیتش شده است! از بین پروژههای متعددی هم که خبر ساخت آنها با دی کاپریو بوده، هیچ یک وارد مرحله تولید نشده است. اما ظاهرا قرار است برای سال جدید میلادی این طلسم شکسته شده و بازیگر جلوی دوربین یکی دو فیلم ظاهر شود.

بهدنبال قاتل شارون تیت

پروژه تارانتینو که ظاهرا زودتر از بقیه وارد مرحله تولید خواهد شد، فعلا با نام موقت «پروژه 1969» شناخته و معرفی میشود. این درام دلهرهآور جنایت کارانه، براساس یک ماجرای واقعی ساخته میشود و تاریخ نهم آگست سال 2019 زمان اکران عمومی آن است. به این ترتیب، فیلم در پنجاهمین سالگرد قتل شارون تیت راهی پرده سینماها خواهد شد.خط اصلی داستان درباره یک بازیگر تلویزیونی و بدلکار اوست، که بهدنبال مشهور شدن در صنعت سینما هستند. تلاش آنها برای ورود به دنیای پرزرق و برق هالیوود، با جنایت هولناک چارلز مانسن در شهر لسآنجلس در سال 1969 است. بزودی قتل فجیع شارون تیت بازیگر مطرح آن دوران با سرنوشت این دو گره میخورد. مارگوت رابی همبازی دی کاپریو در «گرگ والاستریت»، نقش شارون تیت را بازی میکند. اما نقشی که دی کاپریو به عهده دارد، هنوز برای کسی مشخص نیست. برای دومین همکاری تارانتینو و دی کاپریو بعد از «جانگوی رها شده» (2012) و یک نقش منفی، بازیگر اصرار کرده که یکی از نقشهای مهم داستان را داشته باشد. این دو قرارداد بازی در فیلم را امضا کردهاند، اما شایع است که تام کروز، جنیفر لاورنس، آل پاچینو، ساموئل ال جکسون و براد پیت هم در آن حضور دارند. این فیلم صد میلیون دلاری، اولین کار تارانتینو است که بر مبنای یک ماجرای واقعی ساخته میشود. اما دی کاپریو قبل از این در چند فیلم بازی داشته که داستان زندگی آدمهای واقعی بود و حال و هوایی شرح حال گونه داشتهاند. شرکت سونی تهیهکننده اصلی فیلم است و شرکت فیلمسازی دی کاپریو آپیان وی همکار تهیهکننده خواهد بود.

مبارزه با مافیای نیویورکی

«دست سیاه» دومین فیلمی است که دیکاپریو در سال جاری میلادی، برای بازی در آن در جلوی دوربین قرار خواهد گرفت. از آنجا که هنوز کارگردانی برای این درام اجتماعی انتخاب نشده، زمان فیلمبرداریاش هم مشخص نیست. فیلم با نگاهی به نوول پرفروشی به همین نام، ساخته میشود. استفان تالتی در کتاب خود، یک افسر پلیس به نام جو پتروسینو را درگیر یکسری ماجراجویی هیجانانگیز میکند. او که ایتالیاییتبار است، در شهر نیویورک بهدنبال برقراری عدالت است. این وظیفه، او را با یک دارودسته تبهکار آمریکایی ایتالیاییتبار درگیر میکند. نوول تالتی براساس یکسری ماجرا و رویداد واقعی نوشته شده است و ریشههای مافیا و گروههای مافیایی در داخل آمریکا را مورد بررسی قرار میدهد. جو پتروسینو به «شرلوک هلمز ایتالیایی» معروف بود. این افسر سمج و قانونمدار نیویورکی، در اوایل قرن نوزدهم مبارزهای قاطع با گروههای مافیایی را آغاز میکند. بزرگترین پرونده او مربوط به گروهی بود که دست به ربودن مهاجرین ایتالیایی میزدند. اعضای این گروه، در ازای آزادی ربودهشدگانطلب مبالغ گزافی میکردند.

نزدیکان بازیگر میگویند قرار بود دست سیاه اولین فیلم او پس از از گور برخواسته باشد. خود او هم بسیار مایل بود که چنین اتفاقی بیفتد. اما اصرار دی کاپریو برای کارگردانی فیلم توسط یک فیلمساز کارکشته (و پیدا نشدن این «فیلمساز کارکشته» در زمان مقرر)، باعث وقفه در کار تولید آن شد. برخی هم میگویند، او بعد از مذاکره با تارانتینو بشدت جذب داستان فیلم او شد و تصمیم گرفت نخست در فیلم او ظاهر شود. در عالم واقعیت، جو پتروسینو یکی از دوستان صمیمی و نزدیک تئودور روزولت (که بعدا رئیسجمهور وقت آمریکا شد) بود. در آن زمان، روزولت هم در اداره پلیس شهر نیویورک یک کمیسیر پلیس بود. نکته جالب این که، دی کاپریو قرار است در یک درام شرح حال گونه سینمایی نقش روزولت را بازی کند! کتاب استفان تالتی بهار سال 2017 روی پیشخوان کتابفروشیها قرار گرفت. این نوول به سرعت توجه کمپانیهای فیلمسازی و بازیگران مطرح سینما را به خود جلب کرد. ظاهرا دی کاپریو توانسته رقم بالاتری به ناشر و نویسنده پرداخت کند، که موفق به خرید امتیاز برگردان سینمایی آن شده است. شنیده میشود ایتالیایی تبار بودن خود دی کاپریو هم، در واگذاری امتیاز ساخت فیلم سینمایی به او نقش مهمی داشته است!

هم بازیگر و هم فعال زیستمحیطی

لیوناردو دی کاپریو از فعالان محیطزیست است و در مقام بازی در فیلمهای سینمایی، بشدت در این زمینه فعال است. همین موضوع، او را در کار تولید و ساخت فیلمهای زیست محیطی فعال کرده است. گرچه بازیگر طی چهار سال اخیر در یک فیلم داستانی سینمایی حضور نداشته، اما نقش مهمی در ساخت مستند «پیش از سیل» بازی کرد. این درام محیطزیستی 96 دقیقهای در سال 2016 روی پرده رفت و دی کاپریو صدا و تصویر خود را به آن قرض داد. البته شرکت فیلمسازی او، تهیهکننده اصلی فیلم هم هست. فیشر استیونس کارگردان فیلم میگوید دی کاپریو نهایت همکاری را برای ساخت این فیلم داشت و او تعجب کرده که یک سوپراستار تا این حد، طرفدار تولید کارهای مستندی از این دست است. داستان مستند درباره تغییرات اقلیمی و گرم شدن تدریجی هواست و هشدارهای لازم را به مردم عادی در ارتباط با حفظ طبیعت و محیط زیست میدهد. در این مستند گفتوگوهایی هم با چهرههای سرشناس دو دنیای سیاست و سینما شده و نقل قولهای زیستمحیطیشان، به یاد تماشاچی میآورد که کره خاکی را باید سالم نگه داشت.

خود بازیگر در معرفی این مستند چنین میگوید: «قبل از سیل حاصل سه سال تلاش و زحمت خارقالعاده سازندگانش و سفری اودیسه وار است. من و فیشر استیونس کارگردان و خالق این مستند، به گوشه و کنار کره زمین رفته و تاثیرات مخربی که بر روی محیطزیست گذاشته میشود را ضبط و ثبت کردیم. این تاثیرات باعث نابودی محیطزیست میشود و این پرسش مطرح میشود که توانایی نسل بشر برای حفظ آن چقدر است؟ این بزرگترین مشکل و چالشی است که ساکنان کره زمین با آن روبهرو هستند. آن چه در این سفر سه ساله متوجه شدیم، این واقعیت دردناک بود که زمین در حال نابودی است و ما نیازمند یک حرکت و اقدام فوری هستیم. هدف ما از ساخت فیلم این بود که در مردم این حس ضروری بودن یک اقدام عتجل را گوشزد کنیم، تا آنها بفهمند خطر جدی است و باید راهی برای مقابله با آن پیدا کرد.»

تخریبکننده محیط زیست

برخی رسانهها با توجه به سابقه دی کاپریو در رابطه با موضوع محیطزیست، به نکتهای طنزآمیز اشاره میکنند. بازیگر دو دهه قبل و در جریان بازی در در فضای طبیعی، لوکیشنهای فیلم «ساحل» دنی بویل دست به تخریب محیطزیست این مکان زده بود. این موضوع در آن زمان، صدای اعتراض فعالان محیط زیست و مقامات محلی را درآورد و آنها گفتند ستارگان هالیوودی هنگام حضور در مکانهای عمومی، به خود اجازه هر کار و حرکت غیرمدنی را میدهند. آنها در کنار اعتراض خود، خواستار بازگشت دی کاپریو و بقیه بازیگران به محل و تمیز کردن آن شدند. این اعتراضات، بازیگر را مجبور به عذرخواهی رسمی کرد. ظاهرا بعد از این جریان و تحتتاثیر آن، دی کاپریو به جمع فعالان محیطزیست پیوسته و تلاش برای خلق دنیایی عاری از آشغال و آلودگی را آغاز کرده است. آخرین فیلم سینمایی او روی پرده سینما هم، نگاهی زیستمحیطی دارد. دی کاپریو در این فیلم در نقش کاراکتری ظاهر میشود که در دل طبیعت بکر و وحشی، مجبور به محافظت از جان خود میشود. آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان فیلم هم روی این موضوع تاکید خاصی داشت.

کیکاوس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها