پسر نوجوان که پس از مشاجره لفظی در فضای مجازی دست به قتل زده بود با نظر قضات دیوان عالی کشور در برابر حکم قطعی زندان و پرداخت دیه قرار گرفت.این متهم براساس ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید از قصاص نجات پیدا کرد.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۷۹
قتل به‌ خاطر کل‌کل اینترنتی

به گزارش جام‌جم، رسیدگی به این پرونده از عصر 3 آبان 95 به دنبال کشته شدن پسری 17 ساله به نام سلمان در یکی از خیابان‌های ورامین در دستور کار پلیس قرار گرفت. شواهد نشان می‌داد این پسر قربانی درگیری با یک پسر نوجوان به نام محمد شده که بلافاصله پس از ارتکاب جنایت گریخته است.

پلیس با نشانی‌هایی که از محمد به دست آورد این پسر 15 ساله را در خانه پدرش بازداشت کرد. پسر نوجوان به قتل به خاطر درگیری لفظی در فضای مجازی اعتراف کرد و در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران که ویژه رسیدگی به جرایم اطفال است پای میز محاکمه ایستاد.

در جلسه دادگاه اولیای دم برای محمد درخواست قصاص کردند سپس محمد در جایگاه ویژه ایستاد و در تشریح جزئیات ماجرا گفت: از مدتی پیش با پسری 17 ساله به نام آرمان در فضای مجازی درگیری لفظی داشتم. من چند بار برای یک دختر نوجوان پیام گذاشته بودم و آرمان از این بابت ناراحت بود. به همین خاطر من و آرمان با هم قرار گذاشتیم تا یکدیگر را ببینیم و حضوری با هم صحبت کنیم. من چون ترسیده بودم ماجرا را با یکی از بچه‌های محله مان به نام فرشاد درمیان گذاشتم و از او خواستم همراهم به محل قرار بیاید.

وی ادامه داد: فرشاد مرا با موتور به محل قرار برد. آنجا آرمان و دوستش سلمان که من پیش از این هیچ‌وقت او را ندیده بودم با من درگیر شدند و به سمت من حمله کردند. من هم برای ترساندن آنها چاقویی را که همراه داشتم بیرون آوردم ولی چاقو ناخواسته به گردن سلمان برخورد کرد.

متهم نوجوان در حالی که سرش را پایین انداخته بود به قضات گفت: باور کنید من قصد قتل نداشتم و نمی‌دانستم ممکن است چاقویی که به سمت آنها پرت می‌کنم به بدنشان برخورد کند و موجب کشته شدن یکی از آنها شود .من پشیمانم و تقاضای بخشش دارم.

در ادامه جلسه، فرشاد به اتهام شرکت در نزاع روبه‌روی قضات ایستاد. این پسر 25 ساله که پنج فقره سابقه در پرونده‌اش دارد، گفت: محمد بچه محله‌مان بود. وقتی با من تماس گرفت و ماجرا را در میان گذاشت قبول نکردم همراهش به محل قرار بروم اما وقتی دوباره تماس گرفت و اصرار کرد، قبول کردم و با موتور او را به محل قرار رساندم. در آن دعوا آرمان و سلمان هم چاقو همراه داشتند. من که روی موتورم نشسته بودم دیدم محمد چاقو را به سمت آنها پرتاب کرد و چاقو به گردن سلمان خورد. همان موقع یک ماشین پلیس را در حال عبور از خیابان دیدم. به همین خاطر محمد را سوار موتورم کردم و فرار کردیم. من در درگیری شرکت نداشتم. در پایان جلسه هیات قضایی وارد شور شد و محمد را بار دیگر به پزشکی قانونی معرفی کرد تا کارشناسان درباره رشد عقلی وی هنگام وقوع جرم و درک او از عمل ارتکابی اعلام نظر کنند.

وقتی کمیسیون سه نفره پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد محمد هنگام ارتکاب جرم به رشد عقلی نرسیده و حرمت عملی را که مرتکب شده نمی‌دانسته، قضات دادگاه طبق ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید که امتیازی ویژه برای محکومان زیر 18 سال قائل شده، وی را از قصاص معاف و او را به پرداخت دیه و پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم کردند. فرشاد نیز به چهار سال زندان محکوم شد.

دیروز این حکم در شعبه 19 دیوان عالی کشور مهر تائید خورد و قطعی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها