ششمین جلسه دادستانی تهران پیرامون آسیب‌های اجتماعی با حضور برخی معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران و قضات دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۲۲۳۸۵
ناگفته هایی از خودکشی سیدامامی و رصد پایگاه های موشکی در پوشش محیط زیست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، جعفری دولت‌آبادی ضمن انتقاد از اظهار برخی افراد پیرامون حجاب و عفاف و دائر بر ضرورت عرفی کردن حجاب و مقایسه وضعیت حجاب با استفاده از تجهیزات ماهواره در جامعه، اظهار داشت: عرفی شدن در هر مقوله‌ای به منزله عدول از ارزش‌های مرتبط با آن موضوع است؛ به‌علاوه مقایسه ماهواره و حجاب، قیاس مع الفارق است؛ چرا که ماهواره در منازل مردم و حریم خصوصی است، اما کشف حجاب در اماکن عمومی صورت می‌گیرد و این ادعا که قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره متروک شده است و ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در خصوص حجاب نیز باید با واقعیت‌های کنونی مورد توجه قرار گیرد ، بی‌مبنا دانست.

دادستان تهران در رد ادعای عرفی شدن امر حجاب، با اشاره به این که جمهوری اسلامی یک نظام دینی مردم‌سالار است و رعایت حجاب، قانون و ضرورت دینی می‌باشد، افزود: برخی افراد رفتار جمهوری اسلامی در خصوص حجاب را با اقدام رضاخان در کشف حجاب مقایسه کرده و مدعی شده‌اند هم‌چنان که رضاخان موفق نشد به زور حجاب زنان را بر دارد، جمهوری اسلامی نیز موفق نخواهد شد حجاب را الزامی کند. در پاسخ به این ادعا باید گفت این که رضاخان موفق به کشف حجاب نشد، نشان‌گر اعتقاد مردم ایران به حجاب است و لذا قسمت دوم ادعای این فرد مردود است و باید گفت این جمهوری اسلامی نبوده که حجاب را الزامی کرده، بلکه مردم ایران مسلمان و معتقد به حجاب هستند و اقدام یک یا چند نفر در نقض این ضرورت، با وضعیت میلیون‌ها زن ایرانی با حیا و متشرع قابل مقایسه نیست.

جعفری دولت‌آبادی خروجی عرفی کردن حجاب را آزاد کردن بی‌حجابی دانست و در نفی این تئوری اظهار داشت: چنین امری نشدنی است؛ و ایران را نمی‌توان با کشورهایی چون ترکیه و مالزی مقایسه کرد و امروزه چنین ایده‌های به اصطلاح روشن‌فکرانه‌ای پاسخ نخواهد داد.

دادستان تهران مخاطب حجاب در اسلام را صرفاً زنان ندانست و با تصریح به آیات ۳۰ و ۳۱ از سوره نور اظهار داشت: این آیه شریفه با این عبارت که «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم»، ابتدا به مردان تذکر می‌دهد و سپس خطاب به زنان می‌فرماید «قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن» و البته با لحاظ برخی واقعیت‌ها، خانم‌ها پوششی فراتر از آقایان دارند.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب افزود: امروزه که عده‌ای در آن سوی مرزها تضعیف جمهوری اسلامی و ارزش‌های دینی را هدف قرار داده‌اند، مصادیق کشف حجاب از سوی عده‌ای را شاهد هستیم.

دادستان تهران با انتقاد از مطالب مندرج در برخی سایت‌ها که از جمله مصاحبه با دختران برخی مسوولین و بیان این‌که حجاب باید اختیاری باشد، چنین اظهاراتی را مغایر با بند نخست اصل سوم قانون اساسی دانست که ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی را از جمله تکالیف دولت به شمار آورده و با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در خصوص عفاف و حجاب که در بخش سیاست‌ها و راهکارها، « وضع قوانین و مقررات لازم برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه » را ضروری دانسته ، اظهار داشت: کسانی که تئوری عرفی‌سازی حجاب را ارائه می‌دهند بدانند که حذف ارزش‌های دینی از جامعه با برنامه‌های تدریجی محقق می‌گردد.

وی از پلیس خواست طبق مقررات نسبت به برخورد با اشخاصی که کشف حجاب می‌کنند اقدام نماید و در خصوص رویه دادسرا نسبت به کسانی که در این رابطه دستگیر شده‌اند، اظهار داشت: رویه دادسرای ارشاد بر تذکر به افراد فریب‌خورده و توجیه خانواده‌های آن‌ها بوده و تا کنون صرفاً در یک مورد پرونده به دادگاه ارسال شده است.

انتقاد از انتشار مطالب خلاف واقع

جعفری دولت‌آبادی چند نکته از حوادث اخیر را نیز مورد توجه قرار داد که از جمله اعلام اخبار کذب از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. وی در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای که از حوادث کشور اطلاع ندارند، اقدام به مصاحبه و موضع‌گیری می‌کنند و از جمله اخیراً یکی از نمایندگان مدعی شده معاون یکی از سازمان‌ها را دستگیر کرده‌اند و البته کمی بعد هم این خبر را تکذیب نموده است. چنین اظهاراتی خلاف شان یک نماینده است که مطالب خلاف واقع در جامعه منتشر کند و نسبت به امری که مطلع نیست اظهار نظر نماید.

وی در انتقاد از برخی اظهار نظرها پیرامون خودکشی کاووس سیدامامی؛ از جمله این ادعا که جامعه‌شناس خودکشی نمی‌کند، اظهار داشت: مبنای این ادعا چیست و چرا در موضوع کاووس سیدامامی که فیلم اخذ شده از دوربین زندان، تحقیقات قاضی دادسرای جنایی که بلافاصله در محل حاضر شده است و نظریه پزشکی قانونی دلالت بر خودکشی دارد و حتی خانواده متوفی در مصاحبه با رسانه‌ها نیز این امر را پذیرفته‌اند، تشکیک می‌کنند.

دادستان تهران از مسوولان خواست در امور قضایی دخالت نکنند و با اشاره به هجمه‌های دشمن به جمهوری اسلامی، چنین اظهار نظرات عجولانه، بدون مبنا و غیرمستندی را به منزله حرکت در خط دشمن دانست و اظهار داشت: مناسب است این مسوولان به جای اظهار نظر در اموری که از آن مطلع نیستند، به انجام وظایف خود بپردازند.

جعفری دولت‌آبادی از سردار رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ و معاونان وی خواست سرکشی از کلانتری‌ها و بازداشتگاه‌ها را در برنامه‌های کاری خود تعریف نمایند تا زمینه تبلیغات ناروا علیه جمهوری اسلامی با چنین بهانه‌های حذف شود.

رصد پایگاه های موشکی در پوشش اقدامات زیست محیطی

دادستان تهران در خصوص پرونده اتهامی کاووس سیدامامی و با رد ادعای برخی مبنی بر اتخاذ سیاست امنیتی کردن فعالیت‌های زیست محیطی اظهار داشت: دشمنان انقلاب مترصدند که از همه ظرفیت‌ها علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند و از جمله در این پرونده، عده‌ای در پوشش اقدامات زیست محیطی به رصد برخی پایگاه‌های موشکی پرداخته بودند.

جعفری دولت‌آبادی تاخیر در اطلاع‌رسانی پیرامون این پرونده را ناشی از ماهیت اقدامات مجرمانه و مغایرت اطلاع‌رسانی با پیشرفت تحقیقات و روند شناسایی و دستگیری سایر متهمان اعلام نمود و افزود: پرونده اتهامی این شبکه جاسوسی واجد اطلاعات ملی است و این میزان اطلاع‌رسانی از سوی دادستانی، به لحاظ عملکرد بوق‌های تبلیغاتی دشمن در خارج و همراهی برخی افراد صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها