براساس گزارش گزارشگر سازمان ملل، از هر 500 آمریکایی یک نفر در خیابان می‌خوابد

فقر در آمریکا از نظر سازمان ملل

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته با مأموریت بررسی وضعیت فقر مطلق در آمریکا بازدیدی از این کشور داشت. فیلیپ آلستون در پایان بازدید دو هفته‌ای خود گزارشی تهیه کرده که حاوی نکات جالب توجهی است. این گزارش نشان می‌دهد آمریکا با این‌که بیش از یک‌پنجم اقتصاد جهان را در اختیار دارد و به عنوان موتور اقتصاد جهان شناخته می‌شود، اما مردمش به لحاظ فقر و نداری دست‌کمی از کشورهای ضعیف و در حال توسعه ندارند. گزارشگر سازمان ملل نتایج ارزیابی‌های خود را این گونه خلاصه کرده است:
کد خبر: ۱۱۲۲۳۳۷
فقر در آمریکا از نظر سازمان ملل

1- ایالات متحده آمریکا یکی از ثروتمندترین، قدرتمندترین و پیشرفتهترین کشورهای جهان است. اما نه ثروت، نه قدرت و نه فناوری این کشور در وضعیت 40 میلیون آمریکایی فقیر نمایان نیست. ثروت، قدرت و فناوری آمریکا دردی از دردهای این افراد دوا نکرده است.

2- من در جریان سفر با مردمانی دیدار کردم که بسختی در محله بیخانمانهای لسآنجلس زندگی میکردند. من پلیسی را در سانفرانسیسکو دیدم که به گروهی از افراد بیخانمان میگفت چادرهایشان را جمع کنند و بروند اما وقتی گفتند کجا برویم، پاسخی نداشت. من مناطقی را در ایالات مختلف آمریکا دیدم که دولتهای محلی تأمین خدمات بهداشتی برای این مناطق را جزو وظایف خود نمیدانستند. من افرادی را دیدم که دندانی در دهان برایشان باقی نمانده بود زیرا ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان جزو برنامههای مبارزه با فقر در این کشور قرار ندارد. به من خبر دادند که بر اثر اعتیاد و مصرف مواد مخدر نرخ مرگومیر و طلاق و فروپاشی خانوادهها افزایش یافته است.

3- براساس آمارها آمریکا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. این کشور بیشتر از مجموع چین، روسیه، انگلیس، عربستان، هند، فرانسه و ژاپن در بخش نظامی خود هزینه میکند. اما سرانه پزشک و تخت بیمارستانی در آمریکا کمتر از متوسط کشورهای صنعتی است.

4- آمریکا بالاترین نرخ مرگومیر کودکان را میان کشورهای توسعه یافته براساس آمار سال 2013 دارد.

5- مردم آمریکا در مقایسه با مردمان هر کشور ثروتمند دیگر عمری کوتاهتر دارند و روزهای بیشتری با بیماری دست و پنجه نرم میکنند. شکاف سلامت میان آمریکا و کشورهای همقطارش افزایش روزافزون دارد.

6- بیماریهای گرمسیری مثل زیکا به طور فزایندهای در آمریکا رو به گسترش است. تخمین زده میشود بیش از 12 میلیون آمریکایی به آلودگی انگلی مبتلا هستند.

7- بالاترین شیوع چاقی در میان کشورهای توسعه یافته به آمریکا اختصاص دارد.

8- آمریکا از نظر دسترسی مردم به آب آشامیدنی و بهداشت رتبهای بهتر از 36 در جهان به دست نیاورده است.

9- آمریکا بالاترین سرانه زندانیان را در جهان دارد. سرانه زندانیان در این کشور حتی بیشتر از ترکمنستان، السالوادور، کوبا، تایلند و روسیه است. سرانه زندانیان در آمریکا پنج برابر متوسط کشورهای توسعه یافته است.

10- نرخ فقر جوانان در آمریکا بالاترین رقم در بین کشورهای صنعتی است. از هر چهار جوان آمریکایی یک نفر در فقر زندگی میکند. در کشورهای صنعتی به طور متوسط 14 درصد جوانان در فقر زندگی میکنند.

11- آمریکا در رتبه سوم کشورهای صنعتی از نظر شاخصهای فقر و نابرابری قرار دارد.

12- بالاترین ضریب جینی در میان کشورهای صنعتی به آمریکا اختصاص دارد. ضریب جینی شکاف درآمدی را نشان میدهد.

13- آمریکا بالاترین نرخ فقر کودکان را در مقایسه با پنج کشور ثروتمند دیگر یعنی کانادا، انگلیس، ایرلند، سوئد و نروژ دارد. 18 درصد کودکان در این کشور برابر با 3/13 میلیون نفر در فقر به سر میبرند. 42 درصد کودکان سیاهپوست در آمریکا با فقر دست و پنجه نرم میکنند.

14- دولتهای آمریکا چه دولت فعلی و چه دولتهای سابق حقوق اقتصادی و اجتماعی را جزو حقوق بشر به حساب نمیآورند. این در حالی است که دولت آمریکا به عنوان امضاکننده بیانیه جهانی حقوق بشر از کشورهای جهان خواسته است تا به حقوق اقتصادی و اجتماعی شهروندان خود احترام بگذارند. دولت آمریکا تنها دولت در میان کشورهای توسعه یافته است که اعتقاد دارد محافظت از مردم در برابر مرگومیر ناشی از گرسنگی، عدم دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و سایر محرومیتها جزو وظایف دولت نیست.

15- بررسیها نشان میدهد بسیاری از ثروتمندترین شهروندان آمریکا براساس نرخی که دیگران مالیات میدهند مالیات پرداخت نمیکنند. بسیاری از آنها ثروت خود را از راه سفتهبازی و بدون آنکه کمکی به رشد ثروت در جامعه آمریکا کنند به دست میآورند.

16- اینطور تصور میشود افراد فقیر در آمریکا فقط رنگینپوست و از نژاد آفریقایی ـ آمریکایی یا از مهاجران اسپانیولی هستند. اما جالب است بدانید جمعیت فقرای سفیدپوست هشت میلیون نفر بیشتر از جمعیت سیاهپوستان فقیر است. بسیاری از سیاستمدارانی که من با آنها صحبت کردم چنین دیدگاه غلطی داشتند. آنها که در مبلهای راحتی لم دادهاند، تلویزیون رنگی نگاه میکنند و روی گوشیهای هوشمند خود خم شدهاند چگونه میتوانند از اوضاع و احوال حوزههای انتخابیه خود و مردمی که به آنها رأی دادهاند آگاه شوند.

17- از هر هشت آمریکایی یک نفر در فقر زندگی میکند یعنی 7/12 درصد جمعیت آمریکا فقیر هستند که میشود 40 میلیون نفر. حدود نصف این رقم یعنی 5/18 میلیون نفر در فقر مطلق به سر میبرند. این افراد با درآمد دو دلار در روز زندگی میکنند. از 40 میلیون فقیری که در آمریکا زندگی میکنند گروهی فقیر متولد شدهاند و گروهی نیز به دلیل شرایط و احوالی که خارج از کنترلشان بوده مثل معلولیتهای روانی و فیزیکی، طلاق، فروپاشی خانواده، بیماری، پیری، بیکاری و تبعیض در بازار کار به فقر دچار شدهاند.

18- ریشهکنی فقر در کشور ثروتمندی مثل آمریکا نیاز به معجزه ندارد. بویژه ریشهکنی فقر مطلق کار سختی نیست و فقط به اراده سیاسی نیاز دارد که فعلا در سیاستمداران آمریکا وجود ندارد.

19- در اقتصاد قرن بیست و یکمی آمریکا تنها درصد اندکی هستند که از خطر سقوط به دره فقر و نداری مصون هستند. همچنین آمریکا پایینترین درجه تحرک اجتماعی را در مقایسه با سایر کشورهای ثروتمند دارد.

20- بر اساس آمارهای رسمی جمعیت کارتنخوابهای آمریکا بیش از نیم میلیون نفر برآورد شده است. یعنی از هر 500 آمریکایی یک نفر در خیابان میخوابد. فقط در نیویورک 76 هزار نفر کارتنخواب هستند. حتی آمار واقعی از این آمار بیشتر است. کارتنخوابها همه جا مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. آنها حتی خواب راحتی ندارند و در معرض سرما، گرما و انواع سختیها قرار دارند.

علی بختیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها