کشورهای مختلف در سراسر جهان برای دستیابی به سهم بالاتری از درآمدهای گردشگری در تلاش‌هستند راهکارهای متفاوتی را امتحان کنند، این درحالی است که یکی از مطمئن‌ترین راهکارهای جلب نظر گردشگران برای سفر به اقصی نقاط جهان استفاده از جاذبه جشنواره‌های سنتی و فرهنگی است. کارشناسان گردشگری درباره تاثیرگذاری برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و سنتی در زمینه توسعه گردشگری می‌گویند: در شرایط فعلی گردشگران علاقمند به ارتباط برقرار کردن با فرهنگ کشور میزبان خود هستند به همین دلیل یکی از بهترین راهکارهای جلب نظر آنها استفاده از جشنواره‌های مختلف سنتی و فرهنگی در آن مقصد است. این افراد تاکید دارند برگزاری سالانه جشنواره‌ها عاملی است تا نه تنها گردشگران تازه وارد به مقاصد مورد نظر ما سفر کنند بلکه گروهی هم که قبلا تجربه همان جشنواره را نیز داشته‌اند برای زنده کردن خاطرات سفرهای قبلی خود دوباره در آن حاضر شوند و به قول معروف یک تیر و دونشان برای صادرات نامرئی کشور مقصد است.
کد خبر: ۱۱۲۱۵۲۳
7 جشنواره برتر در دهکده جهانی+ عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پیورواو، در این گزارش شما را با 7 جشنواره معروف جهان آشنا می کنیم که سالانه هزاران گردشگر را به خود جلب کرده‌اند.


جشن رنگ‌ها


جشن رنگ‌های هندوستان هرسال در اوایل بهار برگزار می‌شود که به نام «هالی یا هُلی» معروف است. این جشنواره که در واقع به نوعی دلالت بر پیروزی خوبی‌ها بر شرارت‌ها طی دوره گذشته دارد هرسال توانسته میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را به سرزمین عجایب یا همان هندوستان بکشاند. شرکت‌کنندگان در این جشنواره با پراکنده کردن پودرهای رنگی سعی دارند اثری شبیه به رنگین‌کمان ایجاد کنند که در واقع نمادی از شادی به دلیل از بین رفتن شر در منطقه است.


جشن گوجه‌فرنگی


تجربه‌ای محلی در منطقه بنول اسپانیا اکنون به جشنواره‌ای بین المللی تبدیل شده که می‌تواند سالانه میلیون‌ها دلار به اقتصاد گردشگری این کشور کمک کند. در سال 1945 میلادی بومیان این منطقه با توجه به تولید انبوه محصول گوجه‌فرنگی به عنوان یکی از محصول‌های بومی خود استفاده‌های گوناگونی از آن داشتند که یکی از آنها تمیز کردن سطوح مختلف با توجه به اسیدی بودن آب گوجه‌فرنگی است.
بنابراین حجم قابل توجهی از گوجه فرنگی را در میدان مرکزی شهر انباشه می‌کردند تا با له کردن آنها سنگ فرش کدر شده میدان را جلا دهند. اما رفته رفته این کار رنگ و بوی شادی و شوخی نیز به خود گرفت به صورتی که ساکنان منطقه به جای له کردن گوجه‌ها به استفاده از چهارپایان آنها را به یکدیگر پرت کردند و از همان روز تا اکنون صدها هزار نفر سالانه در آخرین چهارشنبه ماه اوت در این میدان سنت نیم قرنی را تکرار می‌کنند.


جشن فانوس


در فرهنگ جنوب شرقی آسیا فانوس‌های کاغذی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و در مسایل مختلف بومیان منطقه فانوس‌های روشن شده را برای برآورده شدن آرزوهایشان روانه آسمان می‌کنند. این سنت که ریشه در فرهنگ چند هزار ساله منطقه دارد در چیان‌مای تایلند سالانه عاملی شده برای به آسمان فرستاده شدن صدها هزار فانوس روشن که در واقع روشنگر اقتصاد گردشگری منطقه نیز شناخته می‌شود.

جشن فانوس چیان‌مای هنگامی که قرص ماه در دومین ماه تقویم بومی کامل می‌شود برگزار خواهد شد به این ترتیب روند افزایش تعداد مسافران منطقه از چند روز قبل از کامل شدن ماه تا یک دو روز بعد از آن کاملا در منطقه مشهود است و سالانه صدها هزار دلار به اقتصاد تایلند کمک می‌کند، براساس باورهای بومیان منطقه اگر فانوسی که فردی روشن می‌کند و آن را به آسمان روانه می‌کند به سلامت از دیدها محو شود به این معنی است که فرستنده فانوس به خواسته‌هایش خواهد رسید اما اگر این فانوس در میانه راه آتش بگیرد قطعا مشکلی تجربه خواهد شد.


جشن مردگان



این جشن که ریشه در باورهای تاریخی مردم مکزیک دارد به صورتی که مردم این کشور اعتقاد دارند احترام به مردگان و اجداد می‌تواند زمینه موفقیت در آینده را برای نسل حاضر ایجاد کند از این رو هر سال با فرارسیدن ماه نوامبر یعنی از 31 اکتبر به مدت سه روز جشنواره‌ای جهت احترام با مردگان اقوام مختلف در این کشور برگزار می‌شود. مهمترین شهری که برای گردشگران هرسال جاذبه‌های فراوانی را تدارک دیده است پایتخت مکزیک یعنی شهر مکزیکوسیتی است که می‌تواند میلیاردها دلار برای اقتصاد مکزیک به ارمغان آورد. در این جشنواره مجسمه‌ها، نمادها و همچنین طراحی‌های مختلف دیجیتالی از مردگان در کوچه و خیابان نصب شده یا اینکه در رژه‌هایی جالب در سراسر شهر به حرکت در می‌آیند.

جشنواره بالن‌های رنگی


دوسالانه بالن‌های رنگی در شهر چمبلی فرانسه معمولا یکی از مقاصد اصلی گردشگرانی است که علاقمند به تجربه هیجان هستند. این جشنواره که هر دوسال یکبار در پایان ماه ژوئیه برگزار می‌شود سالانه بیش از 10 هزار علاقمند به پرواز با بالن را در قالب یکهزار تیم مختلف به منطقه می‌کشاند تا با به پرواز درآمدن آنها صحنه‌ای خارق‌العاده در آسمان چمبلی به تصویر بکشد. در این جشنواره بالن‌ها از چمبلی به پرواز درآمده و باید در منطقه باسیرز به زمین بنشینند. مسئولان گردشگری منطقه یاد شده برآورد کرده‌اند در آخرین جشنواره تقریبا 300 هزار گردشگر از منطقه بازدید کرده‌اند که برآورد شده در جشنواره آینده این رقم به حدود 500 هزارنفر افزایش داشته باشد.

جشنواره یخی هاربین



شهر هاربین در سرزمین اژدها یا همان چین خودمانی هر سال طی ماه‌های ژانویه تا فوریه یعنی دو ماه ابتدایی سال میلادی میزبان گردشگرانی است که سرما و یخبدان مانع از سفرهایشان نشده است. اگرچه اصل ماجرا تقریبا از اوایل زمستان در منطقه به واسطه آغاز ساخت نمادها و مجسمه‌های یخی شروع شده است اما اوج هیجان و حضور گردشگران در واقع همان دوماه ابتدایی سال است چون هر چه بر درجه حرارت منطقه افزوده می‌شود روند کاهش تعداد گردشگران نیز آغاز خواهد شد. در این جشنواره مجسمه‌سازان و پیکرتراشان سرشناس با استفاده از یخ‌های منطقه سعی در ایجاد آثار هنری قابل توجهی دارند که هرکدام از آنها صدها نفر از گردشگران را برای مدتی به خود خیره خواهد کرد.


واکاشی یاما یاکی


اگرچه هنوز واقعیت برگزاری جشنواره شهر نارای ژاپن تاکنون مشخص نشده است اما هرساله در چهارمین شنبه ماه ژانویه تمام اهالی درکنار ده‌ها هزار گردشگر خارجی سوزاندن علف‌های خشک کوه واکاکوسا را به تماشا می‌ایستند البته این تنها جاذبه برای گردآوری گردشگران نیست چون در طول شب مراسم آتش بازی و همچنین خوردن خوراک‌های محلی برپاست. برخی از بزرگان منطقه می‌گویند این جشنواره به مناسبت آماده سازی زمین‌های کشاورزی برای کاشت مجدد است که از گذشته باقی مانده است.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها