موضوع ادغام موسسات مالی و فضای فعلی آنها بار دیگر با گزارش مرکز پژوهش های مجلس بر سر زبان ها افتاد.
کد خبر: ۱۱۲۱۵۰۱
موسسه نور، نمونه یک ادغام موفق در نظام بانکی

موضوعی که نشان می دهد که با اهمیت دادن به موسسات مجاز و روند صحیح طی مسیر با آنها می توان با کنار زدن موسسات غیر مجاز و رصد مداوم عملکردها و فضای مالی و بانکی کشور روزهای بهتری را شاهد بود.

با استناد به بخش هایی از این گزارش می توان این موضوع را به وضوح دریافت که با حذف موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، برخی از موسسات ادغام شده که از ابتدا دارای بسترهای صحیح بانکی و مالی بوده اند با توجه به زیرساخت های اصولی و همچنین پشتوانه مالی قوی نه تنها از ادغام موسسات و مقررات و سخت گیری های بانک مرکزی متضرر نشده اند، بلکه منتفع نیز شده اند.

به نحوی که مجموع سپرده های بانک و موسسات اعتباری ادغام شده از زمان صدور مجوز تا پایان سال ۱۳۹۵ از حدود ۷۰۰ هزار میلیارد ریال به رقمی معادل ۳۱۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که در واقع افزایشی معادل ۴.۵ برابری در این حوزه رخ داده است که با بررسی جدول پیوست این گزارش و لحاظ کردن آمار آن می توان دریافت که موسسه نور با اعمال دستورالعمل های نظارتی و راهبردی بانک مرکزی ج . ا . ا و همچنین پیاده سازی آخرین استاندارد های حسابداری و حسابرسی به منظور شفاف سازی هر چه بیشتر صورتهای مالی اساسی خود توانسته است با هدفمند نمودن شعب خود بسوی سوپرمارکت های مالی و اقتصادی سهم بازار و مشتریان خود را گسترش داده و با اقبال بیشتر مردم و مسئولین امر قرار گرفته و مواجه شوند.

دکتر مهدی مصلح استاد دانشگاه و کارشناس بانکی در این باره گفت: باید شرایط امنیت کسب و کار در کشور افزایش یابد، شاخه تولید را فعال کنیم، نرخ بازدهی تولید افزایش پیدا کند، تولید سهم بازار در کشورهای همسایه و خارج از کشور ارتقاء یابد.

اگر تجمیع موسسات مالی و اعتباری بدون اینکه در سایر بانک ها ادغام شود صورت می گیرد، کار صحیحی به شما می رود اما اگر موسسات زیر مجموعه بانک هایی که در حال حاضر فعالیت دارند، محسوب شوند کار نادرستی است. اگر موسسات مالی با بدهی هایی که دارند با بانک ها ادغام شوند، بدهی موسسات به گردن بانک های فعال می افتد و در نهایت باعث ورشکستی بانک ها می شود و شاهد حرکت دومینویی ورشکستی تمام بانک ها خواهیم شود.

وی همچنین اشاره کرد که در تائید این موضوع می توان با اشاره به گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس از ادغام های صورت گرفته و روند بعد از آنها این موضوع را در نظر گرفت که عملکرد موسسه اعتباری نور در این خصوص عملکرد بسیار قابل قبولی بوده است و از بقیه موسسات در این خصوص پیشی گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها