استان بوشهر افزون بر داشتن بزرگ‌ترین تاسیسات صنعتی تولید گاز در پارس جنوبی، پایانه صادرات نفت خام و نیروگاه اتمی، از منابع غنی و معادن طبیعی، ظرفیت کشاورزی، تجارت دریایی، بنادر متعدد صیادی و تجاری و نیز ظرفیت بالقوه گردشگری دریایی برخوردار است و جایگاهی ویژه در تامین درآمد کشور دارد که می‌تواند در تحقق مطالبات مردم در زمینه اشتغال و رونق و کسب و کار و همچنین شکوفایی اقتصادی استان تاثیر بسزایی داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۲۱۳۲۹
فرصت‌هایی پربارتر از فرصت منطقه آزاد

این در حالی است که سه ماه از معارفه استاندار جدید و تحویل کلید عمارت استانداری بوشهر به عبدالکریم گراوند می‌گذرد و قاعدتا انتظار می‌رود برخلاف دوره‌های پیشین و وعده‌های بر زمین مانده، شاهد رونق کسب و کار و حل مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و بازرگانی در زمینه‌های مختلف باشیم. حال آن که با توجه به رویکرد و موضعگیری‌های اخیر نماینده ارشد دولت، (بویژه در بحث پیگیری تصویب منطقه آزاد بوشهر) بیم آن می‌رود به نوعی وقت‌کشی و فرصت‌سوزی در پیش گرفته شود.

بحث پیگیری طرح منطقه آزاد بوشهر از آن روی بی‌سرانجام تصور می‌شود که کارشناسان معتقدند روند فعلی فعالیت مناطق آزاد در سایر نقاط کشور (از بدو تاسیس تاکنون) تجربه‌ای نه‌چندان موفق بوده و دست کم سود و منفعت خاصی برای ساکنان منطقه و اهالی مناطق همجوار نداشته است. ضمن این که در پاره‌ای موارد افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن و زمین و تورم شدید برای اهالی مناطق مذکور را به همراه داشته است.

با این همه طرح منطقه آزاد بوشهر هم‌اکنون توسط بالاترین مقام اجرایی استان درحال بررسی و پیگیری است، این درحالی است که منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نیز پس از دو دهه از آغاز به کار با ورشکستگی اقتصادی مواجه شده، طوری که از پرداخت حقوق کارکنان ستادی خود نیز عاجز مانده است. بنابراین انتظار می‌رود استاندار حتی اگر خیال اندیشیدن به طرح منطقه آزاد بوشهر را دارد، تمرکز خود را بیشتر روی بهره‌وری مناسب از ظرفیت‌های اقتصادی موجود بگذارد.

به طور مثال هم اکنون ظرفیت‌های اشتغالزایی بی‌بدیلی از قبیل ساحل و دریا، شیلات و آبزی پروری، جاذبه‌های بازار بنادر استان، صنعت نفت و تاسیسات بالا و پایین‌دستی در استان بوشهر وجود دارد که درخصوص همین ظرفیت‌ها اگر برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری مناسبی صورت می‌گرفت، دست‌کم در بخش صنایع نفت و گاز طبق برنامه ششم توسعه، باید 50درصد ظرفیت اشتغالزایی این صنایع به افراد بومی تعلق می‌گرفت، حال آن که چنین نیست.

یکی دیگر از ظرفیت‌های اقتصادی بوشهر، نخلستان‌های آن است و برخورداری از مقام دوم تولید خرما در کشور که متاسفانه دراین خصوص هم چالش‌هایی وجود دارد که مانع درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی مناسب شده است. برای مثال صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته‌بندی خرما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، طوری که هم‌اکنون از 65 واحد بسته‌بندی خرما فقط 15واحد به صورت نیمه فعال دایر است، درحالی که با تدبیر و انجام اقداماتی نظیر حل مشکل مالیات، تزریق تسهیلات بانکی و تامین سرمایه در گردش این واحدها، زمینه اشتغال دست‌کم 6000 نفر به صورت مستقیم و هزاران نفر دیگر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد.

البته توجه به توسعه و ترویج صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما، ضمن ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از ضایعات، می‌تواند موجب بهبود روند صادرات این محصول و کسب درآمد ارزی برای کشور شود.

سواحل استان بوشهر نیز از ظرفیت‌های دیگری است که از آن می‌توان در راستای توسعه گردشگری استفاده کرد. این مهم البته زمانی محقق می‌شود که مسئولان با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پیگیری مسئولانه در جهت تحقق آن گام بردارند. تجارت دریایی با کشور قطر (به دلیل موقعیت بی‌نظیر استان بوشهر و نزدیکی با این کشور عربی ثروتمند) نیز ظرفیت دیگری است که نباید از دید مسئولان استان پنهان بماند.

علیرضا برازجانی - جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها