گفت‌وگو با حامد عنقا، مجری و سردبیر برنامه «سینما دو»

چالش به معنای مچ‌گیری نیست

برنامه «سینما دو» که پنجشنبه شب‌ها روی آنتن شبکه دو می‌رود، به مناسبت سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تا اختتامیه این جشنواره هر شب یک ویژه برنامه دارد.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۳۵
چالش به معنای مچ‌گیری نیست
این برنامه با اجرا و سردبیری حامد عنقا به نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره سی و ششم از زوایای مختلف اختصاص داشته و تلاش دارد یک برنامه سینمایی متفاوت برای اهالی سینما و مخاطبان عام که پیگیر هنر هفتم هستند، باشد. سینما دو در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت 23 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه دو سیما می‌‌رود.

حامد عنقا، مجری و سردبیر برنامه سینما دو در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برنامههای متعدد تلویزیونی و رادیویی به جشنواره فیلم فجر میپردازند، شما سعی کردهاید از چه زاویه تازهای به این اتفاق فرهنگی نگاه کنید تا برای مخاطب جذاب باشد، به جامجم گفت: در جشنواره فیلم فجر 22 تا 23 فیلم با تعدادی کارگردان و عوامل فیلم حضور دارند. بنابراین طبیعی است برنامههای تلویزیونی و رادیویی به این فیلمها بپردازند که چطور ساخته شده و چه حواشی پیرامون آنها شکل گرفته است. لاجرم، سینما دو هم به همین فیلمها میپردازد، اما من همیشه دغدغه متفاوت بودن را داشته و دارم، حتی زمانی که روزنامه منتشر میکردم، سعی داشتم یک کار محتوایی جذاب و متفاوت ارائه بدهم.

وی ادامه داد: با توجه به همین نگاهی که دارم، سعی میکنم برای مهمانانی که در برنامه حضور دارند، فضایی فراهم کنم تا سوال و جوابهای متفاوت شکل بگیرد. حتی وقتی میخواستیم درباره انیمیشن «فیلشاه» حرف بزنیم از نگاه آهنگساز به این فیلم نگاه کردیم یا فیلم «شعله ور» را از نگاه فیلمبردارش به بحث گذاشتیم. به همین دلیل ما در تحریریه سینما دو سعی داریم از زوایای تازه و تخصصی فیلمها را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال پوریا آذربایجانی، علی قائم مقامی، ستار اورکی و... حرفهایی در برنامه زدند که مخاطبان در دیگر برنامههای سینمایی نشنیده بودند. ضمن اینکه به بینندگان خود اطلاعات به روز ارائه میدهیم.

این مجری و سردبیر عنوان کرد: هر برنامه تلویزیونی باید شخصیت منحصربهفردی داشته باشد. اگر قرار باشد شبیه دیگران باشیم یا حرفهای تکراری بزنیم، جاذبهای ندارد. عنقا درخصوص لزوم و ضرورت وجود مباحث چالشی و نقادانه در چنین برنامههایی توضیح داد: گاهی ما به اشتباه فکر میکنیم معنای چالش یعنی مچگیری و متلک انداختن به فیلم. در حالی که اصل چالش این نیست و نباید سوالات بهگونهای باشد که مهمان برنامه روی آنتن شرمنده شود و مردم از تماشای برنامه حس خوبی نداشته باشند.

وی ادامه داد: من در برنامه سوالات چالشی میپرسم، اما نه به این معنا که بخواهم مچ فیلمساز را بگیرم. ضمن اینکه در چنین برنامههایی که هنوز مردم فیلمها را در اکران عمومی ندیدهاند، حق نداریم مطالبی را مطرح کنیم که سرمایه فیلم را به خطر بیندازیم. به هر حال یک تهیه کننده برای ریال به ریال فیلمش زحمت میکشد. بنابراین اگر یک فیلم هم ضعیف باشد، نباید آن را به سخره بگیریم و باید این ملاحظه را در نظر بگیریم و من به عنوان یک سینماگر این پیشفرض را در نظر میگیرم.

سردبیر و مجری سینما دو در پاسخ به این سوال که چقدر در مباحث مطروحه در برنامه به مخاطبان عام توجه میشود، تاکید کرد: بینندگان ما فقط سینماگران نیستند، بلکه مخاطبان عامی نیز هستند که سینما را به شکل جدی دنبال میکنند. سعی میکنیم برنامه سینما دو برای مخاطب چشمنواز باشد. عوامل برنامه با سختی فراوان قطعاتی از فیلمها را پیدا میکنند و پخش میکنیم. بنابراین جنس برنامه و مباحثی که طرح میشود برای اهالی سینما و مخاطبان عام که هنر هفتم را پیگیری میکنند، ملموس است.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها