اصلی‌ترین عاملی که از سوی دولت ترکیه برای حمله به عفرین عنوان شده، مساله حراست از امنیت این کشور است. مقامات ترکیه مدعی هستند که گروه‌های کرد مخالف آنها در شمال سوریه و عراق، دفاتر و پایگاه‌هایی دارند و بنابراین هدف این است که این پایگاه‌ها از بین برود. اما در عمل نکات و موضوعاتی وجود دارد که بسیاری را نسبت به هدف اصلی ترکیه بدگمان می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۵۶
ترکیه به ضرر خود عمل می‌کند

از سویی ترکیه در سوریه علاقه‌مند است که حضور داشته باشد تا از شکل‌گیری یک سوریه قدرتمند جلوگیری کند. مقامات ترکیه همچنین خواهان آن هستند که در مذاکرات بعدی با طرف سوری برگ برنده‌ای در دست داشته باشند. همچنین براساس نگاه بدبینانه‌ای که از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود، ترکیه با هماهنگی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس به این تحرکات نظامی در سوریه دست زده است. هم آمریکا و هم اسرائیل خواهان قدرت گیری سوریه نیستند. بویژه این‌که مقامات رژیم صهیونیستی بسیار تمایل دارند بعد از خوابیدن فتنه داعش،‌ زمینه درگیری خونین دیگری در منطقه فراهم شود و توجهات نسبت به اسرائیل کم‌شود. متاسفانه اقدامات اخیر ترکیه در روزها و هفته‌های اخیر باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع سوریه و بحرانی‌تر شدن امنیت منطقه شد.

این اقدام ترکیه با واکنشهایی از سوی برخی کشورها مواجه شده است. روسیه البته در این زمینه سکوت اختیار کرد. ایران و سوریه اما مخالفت خود را با چنین اقدامی اعلام کردند. حزبالله لبنان نیز درباره اهداف ترکیه در عملیات عفرین ابراز تردید کرد. در هر صورت کشورهایی درگیر در ماجرای سوریه در شرایط کنونی علاقهمند نیستند با توجه به ناکامی داعش در سوریه، بحران جدیدی در منطقه بهوجود آید. واقعیت آن است که ترکیه در گذشته از برخی گروههای تکفیری حمایت میکرده است و حتی برای گروههای تروریستی که در ادلب هستند کمکهای تسلیحاتی و غذایی ارسال میکند. جریان مقاومت ادامه روند عملیات عفرین را باعث تقویت مواضع گروههای تروریستی میداند. آمریکا اما رویه متفاوتی را در برخی مقاطع در پیش گرفته است. ایالات متحده در گذشته از کردها در مرزهای سوریه حمایت میکرد و خواهان این بود که بهاین واسطه از پایگاه نفوذی برخوردار باشد. از یک ماه گذشته نیز آمریکاییها صحبت از تقویت و آموزش نیروهای کرد کردند. گروههای کرد نیز نسبت به تحقق این وعده بسیار امیدوار هستند. برخی بر این باورند که ادعای آموزش 30 هزار نیروی کرد از سوی آمریکا برای ایجاد بحران جدید امنیتی و جلوگیری از شکلگیری یک سوریه قدرتمند صورت میگیرد. البته قرائن نشان میدهد آمریکا در شرایط کنونی از نفوذ چندانی در سوریه برخوردار نیست و صرف طرح این ادعا در حد کشیدن چک بیمحل است. البته در چند روز اخیر با متهم کردن سوریه برای به کارگیری گاز کلر علیه مخالفان خود دولت این کشور تهدید به مداخله نظامی در این کشور کرد. ورود نظامی آمریکا به سوریه این کشور را وارد باتلاق هولناکی خواهد کرد.

اردوغان مدعی است که عملیات ترکیه به روزهای پایانی خود نزدیک میشود اما شاهد واقعیتهای دیگری هستیم که با آن چیزی که ادعا شده، همخوانی ندارد . برابر با برخی از اخبار، ترکیه در درگیریهای اخیر بیش از صد نفر از نیروهای خود را از دست داده است. بازتاب چنین اخباری میتواند واکنشهای بدی را علیه اردوغان در داخل ترکیه به همراه داشته باشد. از سوی دیگر قلع و قمع کردها در مرزهای سوریه و ترکیه زمینه همگرایی قومی میان کردهای عراق و سوریه را فراهم خواهد آورد. طبعا دولت ترکیه چندان علاقهمند نیست که اقداماتش، واکنشهای خشمگینانه اقوام کرد را در پی داشته باشد.

جعفر قنادباشی

تحلیلگر مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها