سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مرجع مخالفت و موافقت با صدور مجوز برای فعالیت‌های معدنی نیست. ادارت کل منابع طبیعی استان‌ها این مسئولیت را به عهده دارند. درباره جزئیات پرونده معدن شاهوار، اطلاعات کافی در اختیار نیست، اما مشخص نیست آیا اداره کل منابع طبیعی سمنان، با فعالیت معدنی در این منطقه موافقت کرده است یا خیر. علاوه براین باید مشخص شود موافقت‌نامه برای چه مساحتی صادر شده و سازمان صنایع استان در چه سطحی مجوز فعالیت معدن‌کاوی برای متقاضی این معدن صادر کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۹۰۸۱
تخلف اثبات شود برخورد می‌شود

اگر تشکلهای زیستمحیطی یا افراد دیگری به این پرونده معدنی اعتراض دارند؛ میتوان از استان خواست درباره روال صدور مجوز توضیحاتی ارائه کند.

به این ترتیب روال صدور مجوزها بررسی خواهد شد و در صورت بروز تخلف، این مساله کاملا قابل پیگیری است. اگر مجوزی بدون نظر منابع طبیعی صادر شده باشد، برای عرصه معدنی که فعال شده است، برنامه وجود دارد که به چه شکلی مدیریت شود تا خسارات منابع طبیعی به حداقل برسد.

قواعد کلی صدور پروانه به منظور انجام فعالیت معدنکاوی نیز بر اساس ویژگیهای هر منطقه است. یعنی در زمان صدور پروانه بهرهبرداری به ارتفاع از سطح دریای یک معدن توجه نمیشود، بلکه ویژگی منابع طبیعی اعم از آب، خاک، وضعیت کلی توپوگرافی، پوشش گیاهی شامل جنگل و مرتع و سایر شرایط منطقه را کنار هم میگذارند.

در واقع به این شکل توان اکولوژیکی سنجیده شده و در نهایت با توجه به ممنوعیتهای قانونی و محدودیت فنی، مجوز معدن را بهصورت موافقت یا مخالفت با یک مساحت، مشخص اعلام میکنند.

در منطقه شاهوار اگر درختان ارس وجود داشته است، به دلیل این که این گونه ممنوعالقطع است، نباید مجوز فعالیت معدنی صادر شود. اگر مجوزی از سوی اداره منابع طبیعی صادر شده است هم قاعدتا باید جلوی آن گرفته شود. اما اگر مجوزی از ناحیه ما صادر نشده باشد و سازمان صنعت استان، بدون نظر منابع طبیعی مجوزی صادر کرده باشد، این سازمان باید پاسخگو باشد که چرا بدون نظر منابع طبیعی، مجوزی صادر کرده است. اداره منابع طبیعی نیز باید در حد توان با این پدیده برخورد قانونی انجام دهد.

علی خادم آستانه

معاون مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها