یکی از طراحان عملیات بیت‌المقدس در گفت‌و گو با جام‌ جم آنلاین مطرح کرد؛

نحوه برخورد با آمریکا در صورت تجاوز به ایران/ شیرین‌ترین خاطره از توپ‌های زمینی و هوایی ارتش

امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با جام‌جم:

از هر کشوری که خواهان جنگ با رژیم صهیونیستی است پشتیبانی می‌کنیم

اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران که در شرایط فعلی بین‌المللی به عاملی برای کمک به کشورهای منطقه در مقابل تروریسم و بحران‌های ساخته شده توسط آمریکا و متحدانش تبدیل شده، یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۱۱۱۸۹۷۹
از هر کشوری که خواهان جنگ با رژیم صهیونیستی است پشتیبانی می‌کنیم

به بهانه فرارسیدن سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز دهه فجر گفت‌وگویی را با امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در ارتباط با دستاوردهای دفاعی ارتش در طول 4 دهه بعد از پیروزی انقلاب انجام دادیم.

امیر حیدری در بخشی از این‌ گفت‌وگو از همکاری‌های دفاعی میان ایران و کشورهای دوست گفت و در عین حال تاکید کرد بارها اعلام کرده‌ایم هر جا نیاز به حضور بوده به‌صورت آشکار حضورمان را بیان کرده‌ایم.

وی از آینده سیاست‌های آمریکا در منطقه با توجه به نابودی داعش و ریشه طرح ادعاهایی مبنی بر استفاده برخی گروه‌های مقاومت در منطقه از سلاح‌ های ایرانی گفت. متن کامل این گفت‌وگو را بخوانید:

خودکفایی دفاعی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، درباره ابعاد اهمیت این دستاورد در شرایط فعلی بین‌المللی توضیح می‌دهید؟

بعد از پیروزی انقلاب در نیروی زمینی 23رسته داریم، یعنی 23 مولفه دفاعی در نیروی زمینی وجود دارد که تقریبا در گروه‌های مختلف دسته بندی می‌شوند و ماحصل آن یگان‌های رزمی، یگان‌های پشتیبانی رزمی و یگان‌های پشتیبانی خدمات رزمی است؛ زمانی که 23رسته با هم لینک شوند می‌توانند در عرصه دفاعی ایفای نقش کنند.

در این 23 رسته، پیچیدگی‌های بسیاری وجود داشت، مانند هوانیروز، انواع سامانه‌های زرهی، سامانه‌ های توپخانه، سامانه‌های موشکی و ضد موشکی؛ هر کدام از این 23‌رسته سامانه‌هایی بودند که هیچ کدام از آنها ساختار بومی‌شده و وطنی نداشتند، حتی برای تعمیر و نگهداری آنها هم بستری به وجود نیامده بود و به‌طور قطع مستشاران خارجی اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری را انجام می‌دادند و نیروهای ایرانی به‌عنوان خدمه آنها اقدامات خدماتی بسیاری با شأنیت پایین انجام می‌دادند. پس از پیروزی انقلاب به رهبری امام‌خمینی(ره) همه این سامانه‌ها در اختیار نیروی زمینی قرار گرفت، اما نیاز به نگهداری، تعمیر و تولید مجدد داشتند، لذا امام راحل و رهبری بر خودکفایی در این زمینه تاکید و بیان مبارکی نیز در این ارتباط داشتند، یعنی نهضت خودکفایی و نهضت روی پای خود ایستادن؛ ارتش هم با توجه به ساختار و نیروهای مکتبی، ولایی و ولایتمدار، این حکم ولایی رهبر را به عنوان یک حکم ولایتی نصب‌العین قرار داد.

در این مسیر حرکت کردیم و توانستیم با اراده الهی و با جامه عمل پوشاندن به همین موضوع مهم نهضت خودکفایی، در دوران 8سال دفاع مقدس در عرصه جنگ حضور فعال داشته و جنگ را به طور کامل پشتیبانی کنیم، با نگاهی به دفاع مقدس می‌بینیم که در آن دوران در بعد زرهی، توپخانه، هوانیروز و سامانه‌های ضد موشکی توانستیم توان ارتش عراق را که 43 کشور پشتیبان آن بودند از پا درآوریم و در نهایت پیروز میدان شدیم. در آن زمان بیشتر به فکر حفظ وضع موجود بودیم، چرا که فرصتی برای ایجاد و ساختن نبود ولی بعد از دفاع مقدس باز هم رهبری تاکید بر این مهم داشتند که باید روی پای خود بایستیم و با علم به این‌که برای همیشه تاریخ تحریم هستیم این نهضت خودکفا بودن را در نیروی زمینی و ارتش نهادینه کردیم. این خودکفایی دستاوردهای بی‌بدیلی برای ما داشت که در مرحله اول توانستیم آنچه را که داشتیم در قدم اول تعمیر و نگهداری کنیم. پس از آن باب‌های مطالعاتی را در نیروی زمینی باز کردیم به این معنی که اتاق‌های اندیشه‌ورزی را در جهت بررسی چگونگی آینده جنگ‌ها راه‌اندازی کردیم تا ببینیم اگر جنگی داشته باشیم چه ویژگی خواهد داشت و برای این جنگ به چه تسلیحاتی نیاز داریم، با این نگاه وارد عرصه جدیدی از دفاع مقدس شدیم و با نگاه به آینده، مراکز صنعتی نیروی زمینی و ارتش را بازطراحی کردیم و برخی ماموریت یافتند گام‌های رو به جلو بردارند تا متناسب با ویژگی جنگ‌های آینده، سلاح و مهمات تولید کنند که خوشبختانه امروز در این عرصه از یک شکوفایی و بالندگی بی‌نظیری برخوردار هستیم. امروز در این 23 رسته به جایی رسیدیم که می‌توانیم دستاوردها را به کشورهای همسایه و دوست صادر کنیم. امروز با جرات می‌گویم در چند مولفه شاید در سطح کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه‌ای بی‌نظیر هستیم، در توانمندی زرهی، توپخانه‌ای، ضدزره و بالگردی با در اختیار داشتن تجربه هشت سال جنگ، بی‌نظیر هستیم چرا که امکاناتی از جمله انواع سلاح‌های ضد موشک و... را با ورژنی جدید عرضه می‌کنیم.

اینها را همه از برکت رهبری بی بدیل، متمایز و امام گونه رهبر معظم انقلاب می‌دانم چرا که ایشان چنین درخواستی از ما داشتند و ما هم به عنوان ارتش ولایتمدار به فرامین ایشان لبیک گفتیم و خدا را شاکر هستیم که حداقل توانستیم ولایتمداری را با خودکفایی نشان دهیم.

شأنیتی که در مورد ارتش به آن اشاره کردید قبل و بعد از انقلاب چه تفاوتی داشته است؟

بنده بعد از انقلاب و در سال 62 وارد ارتش شدم، بنابراین روند رویدادهای مربوط به قبل از انقلاب در ارتش را در تاریخ مطالعه کرده‌ام. در اتاقی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید و الان در آن نشسته‌ایم (دفتر فرماندهی نیروی زمینی ارتش) قبل از انقلاب ژنرال‌های سابق طاغوتی حضور داشتند، پرونده‌های آنها، تاریخ و نحوه ملاقاتشان نیز موجود است.

با مطالعه آنها متوجه می‌شویم در واقع، قبل از انقلاب چیزی به‌عنوان ارتش متکی به اراده الهی و مردم وجود نداشته است بلکه یک واحد نظامی بودند که از لحاظ یونیفرم هماهنگ بوده و به عنوان سرباز استکبار جهانی عمل می‌کردند. پادگان‌هایی داشتیم که فرمانده سربازان، فردی به ظاهر ایرانی بوده اما در اصل مستشاران خارجی بودند که در ارتش حضور داشتند و فرمانده پشت صحنه بودند. ژنرال‌های ارتش در هیچ بعدی ابتکار عمل و اختیاری نداشتند. آنها ببرهای پوشالی بودند که لباس مورد نظر را پوشیده و کاملا خودفروخته بودند اما باز هم بدنه ارتش با سران ارتش تفاوت فاحشی داشت، چرا که بدنه ارتش، افسران و درجه‌دارانی که در بدنه هرم حضور داشتند، مسلمان و انقلابی بودند اما تحت فشار و خفقان آن زمان نتوانستند آن‌طور که انتظار می‌رفت، خودشان را به جامعه معرفی کنند. سوابق نشان می‌دهد بدنه ارتش، مسلمان بوده و با روحانیت و مراجع عظام آن زمان ارتباط تنگاتنگ و خوبی داشتند و در واقع اندیشه‌ها و راهبردهای مراجع دینی در بدنه تاثیرگذار بوده به نحوی که توانستند هسته‌های مقاومتی را در نیروی زمینی به وجود آورند که این حلقه‌ها از جمله شهید صیادشیرازی و شهید آبشناسان با امام و روحانیونی که‌آن موقع رهبری تظاهرات را به عهده می‌گرفتند، ارتباط برقرار می‌کردند. آنها شهدای بزرگوار بودند که با بدنه مردم ارتباط داشتند یعنی حلقه اتصال بدنه ارتش با انقلابیون ارتش با امام خمینی(ره) و مراجع تقلید. همین بدنه مسلمان، مذهبی و مکتبی که در ارتش قبل از انقلاب حضور داشت، موجب شد انقلاب بسرعت به پیروزی برسد و انقلابی که می‌توانست با تلفات و ضایعات بسیاری همراه باشد با اندک شهدایی به پیروزی رسید، چراکه بدنه ارتش، انقلابی بود و همین موضوع تاثیرگذار بود. آنها بلافاصله پس از پیروزی انقلاب با فرمان امام خمینی(ره) دوباره به پادگان برگشتند. 19 بهمن نیز خلبانان نیروی هوایی با امام راحل اعلام بیعت کردند و البته بدنه نیروی زمینی ارتش قبل از آنها این اقدام را انجام داد. انقلاب ما منحصر به فرد است، در آن مقطع بلافاصله گروهک‌های ضد انقلاب مانند قارچ در چندین استان از جمله خوزستان، غرب کشور، شمال غرب، شمال کشور، گنبد و سیستان و بلوچستان به وجود آمدند.

ارتش قبل از انقلاب شیرازه‌اش از هم پاشیده بود، اما بعد از انقلاب ارتش سریع تغییر وضعیت داد و در رکاب امام خمینی(ره) قرار گرفت. 29 فروردین نیز به همین منظور نامگذاری شد، روزی است که گروهک‌ها شرارت خود را به اوج رسانده بودند و امام فرمودند ارتش، پادگان‌ها را ترک و به سمت غائله‌ها برود. امروز هم ارتشی داریم که با این سابقه از سوی رهبر انقلاب به شجره طیبه تشبیه شده است. تعاریف رهبری از ارتش بسیار عمیق است، همچنین تعابیر رهبری با عنایتی که به شهدای نیروی زمینی وجود دارد بی‌نظیر است.

با گذشت 4 دهه از انقلاب، روحیه انقلابی چه تاثیراتی در توفیقات ارتش داشته است؟

در دفاع مقدس 46 هزار شهید نیروی زمینی تقدیم کردیم، در حالی که در ارتش 48هزار شهید داریم. همچنین در جریان پیروزی انقلاب، 125 ارتشی شهید شدند.

همه ما فرزندان انقلاب در ارتش هستیم، فرمانده ارتش از نیروهای انقلابی متدین، مکتبی و امتحان پس داده است، فرمانده فعلی ارتش، قبل از انقلاب هم جزو نیروهای انقلابی معروف بود. ارتش ما بدون واسطه تحت فرمان رهبری و در نتیجه ارتشی انقلابی بوده و خواهد بود. چرا که رهبری ما انقلابی است. بنابراین وقتی فرمانده (رهبری) انقلابی است و دنیا ایشان را به عنوان چهره انقلابی می‌شناسد، طبیعتا همه بدنه ارتش هم چون ولایی‌اند، انقلابی هستند. فرمانده ارتش چندی قبل گردهمایی تحت‌عنوان ارتش انقلابی برگزار کردند به این معنی که خواستند یک بار دیگر انقلابی بودن ارتش را در ذهن جامعه تداعی کنند. فرمانده ما انقلابی است، بنابراین ارتش در رکاب وی هم انقلابی بوده و روحیه جهادی دارد.

شهدای ما با شهدای صدر اسلام وجوه مشترک بسیاری در اعتقاد به حضور در صحنه‌های جهادی دارند، چرا که بدون اعتقاد نمی‌شود جان را فدا کرد، این یعنی انقلابی بودن.

روابط دفاعی ایران با کشورهای دوست چگونه است و چقدر با کشورهای دیگر همکاری دفاعی داریم؟

در ارتباط با کشورهای دوست‌، به‌طور کلی یک راهبرد کلی داریم و آن راهبرد را رهبری برای ما امر و تببین فرمودند. در این ارتباط بارها اعلام کردیم با تمام اخلاص در خدمت کشورهایی هستیم که در مسیر انقلاب و اهداف الهی انقلاب قصد خدمت به جامعه و کشورشان را دارند. تا امروز هم تلاش کردیم شعار امام خمینی مبنی بر این که شریک غم مظلومان عالم هستیم در ارتش نهادینه شود.

این شعار در ارتش و نیروهای مسلح نهادینه شده است، هیچ وقت قصد تجاوز به هیچ کشوری نداریم، در عین حال در دفاع از کشورمان هم به تعبیری زیر بلیت کشور دیگری نیستیم و با تمام توان از ارزش‌های انقلاب دفاع و با اخلاص تمام همراه آنها هستیم.

در این چند سال اخیر در عمل ثابت کردیم جایی که فریاد مسلمانی بلند شود و از ما کمک بطلبند همچنین جایی که اقتضای کمک به محروم و مسلمانی باشد بنا به تدابیر و تحت فرمان رهبری کوتاه نمی‌آییم و با تمام توان تلاش کردیم در امور کشورهای دوست و برادر راهگشا باشیم.

تهدیداتی که از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و تلاش‌هایی که از سوی عربستان در مورد عملی شدن گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود چقدر با واقعیت‌های میدانی مطابقت دارد؟

این کشورها اگر نسبت به آنچه در صحنه عمل می‌گذرد معرفت و دانشی نداشتند شاید تهدیداتی را هم متوجه کشورمان نمی‌کردند و به جای این که فقط به صورت لفظی تهدید کنند اقدام به حمله نظامی می‌کردند، اما به‌دلیل این که صحنه عملیاتی ما را مشاهده می‌کنند و توانمندی‌های ایران در دفاع از ارزش‌های انقلاب برایشان محسوس است، برای فرافکنی سخنان تهدیدآمیز مطرح می‌کنند در حالی که اگر اهل عمل بودند این گونه رفتار نمی‌کردند. معتقدم توان دفاعی و بازدارندگی ما که با جهاد و تلاش شبانه روزی نیروهای مسلح و پشتیبانی مردم ایجاد شده اقتداری را شکل داده که هیچ عاملی نمی‌تواند مانع از اعتلای این توانمندی باشد. آنها تهدید می‌کنند فلان برنامه زیر میز یا روی میز است، این‌گونه سخنان برای ما کهنه شده است و در روحیه نظامیان و ملت ما اثربخشی ندارد. اگر آنها یک درصد قصد حماقت و شرارتی داشته باشند باید بدانند پرونده عمر آنها در کسری از زمان با دستان توانمند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پیچیده خواهد شد. ما روی پای خود ایستاده و خواهیم ایستاد. بنابراین‌آمادگی داریم به هر کشوری که خواهان استقلال است کمک کنیم.

پیش‌ بینی شما از آینده سیاست‌های آمریکا در منطقه با توجه به نابودی حکومت داعش در عراق و سوریه چیست؟

از پیروزی انقلاب تا کنون آمریکا ما را تهدید کرده و به تحریک کشورهای دیگر علیه ما می‌پردازد همچنین گروهک‌های بزرگ و کوچک علیه ما ایجاد کرده است. زمانی آمریکا سخن از ساقط کردن ایران، سپس تغییر در خط فکری و مشی نظام مطرح می‌کرد. در حال حاضر نیز به مرحله‌ای رسیده است که می‌گوید می‌خواهد مانع رشد فزاینده نظام جمهوری اسلامی باشد. یعنی این کشور مرحله به مرحله پله‌های نزولی را طی کرده و البته در آینده همین روند ادامه دارد تا جایی که به تعبیر رهبری آثار وجودی آنها در منطقه باقی نخواهد ماند. آرزو می‌کنیم کشورهای منطقه بتوانند با اتحاد، وحدت و تکیه برهمگرایی‌های بی بدیلی که وجود دارد آمریکا و متحدان غربی‌اش را به سمت کشورهای خود برانند. طبق این روند تاریخی، آنها جایگاهی در منطقه نخواهند داشت.

هرجایی در منطقه حضور داشته باشیم صراحتا اعلام می‌کنیم

طرح ادعاهایی از سوی آمریکا و برخی کشورهای منطقه مبنی بر استفاده گروه‌های مقاومت از سلاح‌های ارسال شده از ایران ، بیشتر مصرف داخلی دارد و برد جهانی و بین‌المللی ندارد، در ضمن سابقه دشمنی این کشورها با ایران مشخص است. از روزی که انقلاب پیروز شده تا امروز دشمنی آمریکا و شیطنت‌های این کشور علیه کشورمان وجود داشته است.

پروژه ایران هراسی را نیز آمریکا مطرح کرده و به وسیله اقمار آمریکا بزرگنمایی می‌شود که البته در روحیه ملت ما تاثیر نداشته و همه ملت‌های آزاده دنیا متوجه می‌شوند که این موضوعات ادعایی بیش نیست و تهمت سیاسی است.

در عین حال در جایی که نیاز به حضور بوده به صورت آشکار اعلام کردیم که حضور داریم. رهبری و مسئولان هم بارها اعلام کرده‌اند در کجا حضور داشته یا خواهیم داشت. بویژه از هر کشوری که خواهان جنگ با رژیم صهیونیستی است پشتیبانی می‌کنیم. لذا طرح برخی ادعاها در روحیه ما خللی ایجاد نخواهد کرد و راهمان را با تبعیت از فرامین رهبری پیش خواهیم برد.

مریم شریف‌زاده - سیاسی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها