جلسه غیر علنی مجلس در گفتگوی یک نماینده با جام جم آنلاین

تصمیم مجلس همچنان عدم افزایش قیمت بنزین است/ احتمال رد دوباره کلیات بودجه

کلیات لایحه بودجه 97 دیروز در صحن علنی مجلس با رای بالایی به تصویب نرسید. آمار رای‌گیری روز گذشته مجلس نشان می‌دهد که کلیات بودجه سال آینده با 120 رای مخالف،83 رای موافق و 19 ممتنع از مجموع 216 رای اخذ شده به تصویب نرسید و همین موضوع نشان داد مشکلات زیادی در لایحه بودجه دولت وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۱۷۵۸۹
چرا کلیات بودجه 97 برگشت خورد

مشکلات زیادی در بودجه سال آینده وجود داشت و مجلس به پیشنهاد مالی سال آینده که از سوی دولت داده شده بود، نتوانست اطمینان کند تا مسائل و مشکلات سال 97 حل شود.

در این باره نمایندگان مجلس با رای بالایی با کلیات بودجه مخالفت کردند بنابراین کمیسیون تلفیق 72 ساعت زمان دارد بودجه را بررسی و گزارش نهایی را به صحن مجلس ارائه کند.

عمده مخالفت نمایندگان با لایحه بودجه سال 97 این بود که دولت در لایحه بودجه خواستار افزایش نرخ حامل‌های انرژی برای ایجاد اشتغال، برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف جاری و مشکلات محیط زیستی بود.

همچنین دولت حذف تعداد زیادی از یارانه‌بگیران را پیش‌بینی کرده بود البته کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی لایحه بودجه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرد و این تبصره حذف شد اما همچنان تبصره مربوط به حذف 34 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه باقی مانده است و همین موضوع باعث شد برخی نمایندگان نسبت به آن واکنش نشان دهند.

برخی نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند که اقتصاد ایران در شرایطی قرار ندارد که بخواهیم یارانه افراد را حذف کنیم و باید به جای این کار به ارقام آن بیفزاییم.

همچنین افزایش انتشار اوراق مشارکت، برداشت از صندوق توسعه ملی، عدم تطابق بودجه با برنامه ششم توسعه، بی توجهی به مشکلات معیشتی معلمان و آموزش و پرورش از جمله دلایل مخالفت نمایندگان با این لایحه بود. حال باید دید که بررسی و گزارش کمیسیون تلفیق چه مسیری را دنبال می‌کند.

دکتر هادی قوامی - نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها