رمز سالم بودن مغز، سالم بودن بدن است. جیمز ماستریانی، دبیر علمی و مدیر مرکز تحقیقات و مراقبت جامع از اختلالات ذهنی در دانشگاه پزشکی شیکاگو می‌گوید، عادت‌هایی مانند کنترل فشار خون و کلسترول، مصرف رژیم غذایی متعادل و کنترل استرس،‌ زمینه‌های لازم برای عملکرد سالم مغز هستند.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۸۶
بایدها و نبایدهایی برای کارکرد بهتر مغز

به گزارش جام جم، این عادت‌ها بهترین دفاع مغز در مقابل از دست دادن حافظه به شمار می‌آیند . بایدها و نبایدهای زیر را برای برخورداری از بهترین عملکرد مغز در حال و آینده در نظر داشته باشید.

چندکاره نبودن

گلن فینی، رئیس بخش روان‌شناسی رفتاری و مدیر اجرایی مرکز مطالعات عصبی ـ روان شناختی دانشگاه فلوریدا می‌گوید، چندکاره بودن به معنی انجام همزمان دو کار نیست بلکه به معنای انتقال مکرر ـ به صورت رفت و برگشت ـ از یک کار به کار دیگر است. برای داشتن ذهن تیزبین، باید روی انجام یک کار تمرکز کنید و انحراف ذهنی از آن را به حداقل برسانید.

ورزش کردن

ورزش با افزایش انرژی و افزایش جریان خون به مغز باعث می‌شود، در انجام کارها تمرکز بیشتری داشته باشید. فینی می‌گوید، هرچقدر بدن و ذهن را فعال‌تر نگه دارید، شاهد عملکرد بهتری از آنها خواهید بود. مطالعات نشان می‌دهد، تمرینات فیزیکی منظم عملکرد شناختی را افزایش می‌دهد و فاکتورهای خطر زوال عقل را بهبود می‌بخشد.

طفره نرفتن از خواب

مغز از خسته بودن بدن رنج می‌برد و نمی‌تواند مانند زمانی که بدن استراحت کافی داشته، تمرکز کند. فینی می‌گوید، یک چرت 10 تا 20 دقیقه‌ای در طول روز سطح تمرکز را افزایش می‌دهد. با این حال، خوابیدن بیش از 40 دقیقه ایده خوبی نیست.

دریافت امگا3 کافی

این چربی سالم با حفظ سلامت سلول‌های مغز به عملکرد بهتر آنها و در نتیجه، بهبود عملکرد کلی بدن کمک می‌کند. به گفته ماسترینی، اسیدهای چرب امگا3 به طور خاص، فعالیت قلب را تقویت می‌کنند و هرچیزی که برای قلب مفید باشد، برای مغز نیز مفید خواهد بود. درواقع بهبود خون‌رسانی به مغز بر اثر عملکرد خوب قلب، مهم‌ترین راه اطمینان از سالم بودن مغز است.

دریافت ویتامین‌های لازم

به گفته فینی، کمبود برخی ویتامین‌های گروه B (ویتامین‌هایB1، B6، B12)، ویتامین D و فولیک اسید در کوتاه مدت بر فعالیت مغز تاثیر منفی می‌گذارد و حتی می‌تواند، بروز علائمی مشابه علائم زوال عقل را درپی داشته باشد.

داشتن روابط اجتماعی

ماسترینی می‌گوید، تعاملات اجتماعی مغز را تحریک می‌کند، فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و آن را با مسائل قابل حل جدید روبه‌رو می‌سازد که یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ ساختار مغز است. در بلند مدت، حل مسائل و مشکلات زندگی بیش از بازی‌ها و تمرینات حافظه به عملکرد شناختی مغز کمک می‌کند.

مقابله با استرس

به گفته ماسترینی، هرچند میزانی از استرس ممکن است محرک خوبی برای به پایان رساندن کارها تا زمان تعیین شده باشد، اما استرس بیش از حد اثر معکوس دارد و از عملکرد موثر مغز در جذب اطلاعات جلوگیری می‌کند . اثرات هورمون‌های استرس مانند کورتیزول در بلند مدت، باعث آسیب و تخریب سلول‌های مغزی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها