سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره برجام، فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران و همچنین اخرین تغییر و تحولات سوریه و ارتباط با عربستان به اظهار نظر پرداخت.
کد خبر: ۱۱۱۵۵۳۱
بوئینگ موظف است به ایران هواپیما بفروشد / تکذیب مذاکرات موشکی با فرانسه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی پاسخ گفت.

عربستان هنوز در اوهام قبلی خودش دست و پا می‌زند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص اظهارات اخیر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که عنوان کرده مدت‌هاست مسکو پیشنهادهایی برای میانجیگری بین ایران و عربستان داشته، گفت: من در این زمینه چیزی ندیدم.

وی تصریح کرد: عربستان همچون سابق بر طبل خصومت می‌کوبد و نشان می‌دهد که هنوز آمادگی یک رفتار منطقی و خردمندانه را در رابطه با کشورهای همسایه و منطقه پیدا نکرده و نمی‌تواند تصمیم به جا و درستی را اتخاذ کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جای تاسف دارد وضعیتی در کشوری مثل عربستان وجود دارد و مجموعه‌ای از بحران‌های داخلی و خارجی آن را احاطه کرده و قادر نیست در جهت مصالح کلی منطقه و خودش حرکت کند.

قاسمی افزود: ما از گذشته مواضعمان روشن بود و علاقه‌مندیم با همه کشورهای همسایه و پیرامونی روابط را براساس احترام متقابل داشته باشیم و پایه‌های یک همکاری و همگرایی منطقه‌ای را در مجموعه این منطقه حساس از جهان پایه‌ریزی کنیم.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد:عربستان نشان می‌دهد نمی‌تواند و علاقه‌مند نیست و هنوز در اوهام قبلی خودش دست و پا می‌زند. امیداورم روزی بتواند به مسیر خرد و عقلانیت و تعقل بیشتر حرکت کند.

در بخش دیگری از این نشست ، خبرنگاری با اشاره به مقاله ظریف در فایننشال تایمز که پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس را مطرح کرده، از سخنگو پرسید با توجه به اختلاف ایران با برخی از کشورهای این منطقه آیا این پیشنهاد امری واقع‌بینانه است؟ که وی گفت: طرح این موضوع به این معنا نبود که منطقه یک کشور خاص در منطقه است که سیاست‌های خاص و خصمانه‌ای را دنبال می‌کند و ما همه منطقه را یک کشور مشخص نمی‌بینیم و منطقه مجموعه‌ای است از بسیاری کشورها که روابط سازنده و بسیار خوبی با ایران دارند.

وی افزود: امنیت و ثبات را در منطقه حاصل تلاش دسته جمعی تمام کشورهای منطقه می‌دانیم که می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه بینجامد و دست بیگانگان را از مجموعه منطقه کوتاه کند.

مسائل سوریه زیر ذره‌بین ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره عملیات عفرین و اینکه گفته می‌شود این عملیات با چراغ سبز روسیه صورت گرفته اظهار داشت: با توجه به نوع مناسبات و روابط و گفت‌وگوهایی که بین ما و همسایگانمان و به خصوص ترکیه وجود دارد و همچنین حضور دو کشور در مذاکرات آستانه به صورت مرتب با دوستان ترکیه‌ای در تماس هستیم و رایزنی های منطقه‌ای خود را داشته و خواهیم داشت.

وی افزود: در مورد اقدام ترکیه در عفرین و سوریه مواضع خود را دیروز اعلام کردیم.مسائل سوریه برای ما مهم است و با دقت تمام مسائل سوریه در زیر ذره‌بین ایران است و این مسائل رصد می‌شود و این وضعیت هر چه زودتر باید متوقف شود و بتوانیم در روند آستانه همچون گذشته تلاش‌های سازنده خود را انجام دهیم و ادامه این وضعیت می‌تواند به بازگشت مجدد تروریست‌ها و افراط گرایی در سوریه منجر شود که به مصلحت سوریه و همچنین سایر همسایگان نیست و چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد مثل تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت ملی در این کشور که باید آن را محترم دانست.

دولت آلمان و

وی درباره مقاله اشپیگل که مدعی شده دولت آلمان در حال رایزنی با اروپایی‌هاست برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، ادامه داد: این یک بحث رسانه‌ای است و چنین سیگنال و علامتی از دولت آلمان نداریم و روابطمان با این کشور رو به رشد و خوب است و امیدواریم در آینده با توجه به مذاکرات قبلی و مذاکراتی که در بخش‌های مختلف بین دو کشور وجود دارد این روابط بتواند سیر تعالی خود را طی کند و بتوانیم روابط بیشتر و بهتری را با آلمان که سابقه دیرینه‌ای در روابط اقتصادی با ایران دارد، داشته باشیم و حضور ایرانیان و تجار ایرانی در آلمان با موفقیت‌هایی روبرو شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: در مقطع کنونی نباید این مباحث را جدی گرفت. آنچه در برخی نشریات نوشته می‌شود با دقت، تیزبینی، هوشمندانه و هوشیارانه به این مسائل در مقطع کنونی نگاه کرد.

وی عنوان کرد: حتما دولت آلمان از هوشمندی و دقت لازم در برخورد با این نوشته‌ها و موضوعات برخوردار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر نیچروان بارزانی را سفری خوب و سازنده خواند و گفت: سفر ایشان به تهران و دیدار با روحانی و شمخانی نشانگر نوع و سطح روابط ماست و امیدواریم این روابط کما فی السابق ادامه یابد.

وی درباره ادعای وزارت کشور بحرین مبنی بر خنثی کردن ١٩ طرح تروریستی طراحی شده توسط ایران را غیرواقعی و بی جا خواند و آن را تکذیب کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار است و انجام میشود، یادآور شد که هنوز دستورکاری برای این سفر تنظیم نشده است.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره ادعاها و اتهامات مکرر عادل الجبیر علیه ایران از جمله در خصوص یمن گفت: آقای جبیر فقط برای این صحبتها زنده است و اگر این صحبتها را از او بگیرند فکر نمی کنم هویتی از ایشان باقی بماند، تصور شخصی من این است که جهان با این کاراکتر و شخصیت و بیان تا حدی آشناست و علیرغم تکرار مکررات و بیانات سخیف و نامربوط عربستان در مشکلات و بحرانهایش غوطه ور است و نمی تواند با این گفتمان و بیانات خود را تطهیر کند.

وی ادعای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه با ایران درباره مباحث موشکی گفتگو شده را رد کرد و گفت: ما مذاکرات موشکی و دفاعی با هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت.

آمریکا موظف به تسهیل فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران

قاسمی در پاسخ به پرسشی با بیان اینکه آنچه بین شرکت بوئینگ و دولت ترامپ و آمریکا در جریان است مسئله‌ داخلی آمریکاست که به آن نمی‌پردازم که چه مکانیسمی بین بوئینگ و دولت آمریکا حاکم است، اظهار داشت: آنچه مسلم است اینکه دولت آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد به اجرای دقیق برجام است و طبق ماده 22 برجام موظف است فروش هواپیماهای غیرنظامی را به ایران تسهیل کند و این جزو تعهدات آمریکاست و تخطی از آن خلاف است و آمریکا باید پاسخگوی این تخطی و اقدامات خلاف خود باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها