عربستان اطلاعات غلطی را در اختیار سعد حریری، نخست وزیر لبنان قرار داده است مبنی بر اینکه افرادی قصد دارند وی را ترور کنند.
کد خبر: ۱۱۱۵۵۰۹
راز بازداشت سعد حریری در عربستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از العالم، روزنامه الشرق چاپ قطر به نقل از آنچه که آنها را منابع نامید گفت: عربستان اطلاعات غلطی را در اختیار سعد حریری، نخست وزیر لبنان قرار داده است مبنی بر اینکه افرادی قصد دارند وی را ترور کنند.

این منابع گفتند عربستان سه ماه قبل از بازداشت سعد حریری در ریاض به وی گفته بودند که تحرکاتی را رصد کرده اند که نشان می دهند وی نیز در معرض خطر تروری شبیه ترور پدرش، رفیق حریری که در سال 2005 رخ داد، قرار گرفته است.

این منابع به روزنامه الشرق گفتند بعد از گذشت سه ماه از درز اطلاعاتی مربوط به ترور حریری، عربستان با استفاده از عوامل خود در شعبه اطلاعات وابسته به نیروهای امنیت داخلی، اطلاعاتی را به بیرون درز داد با این مضمون که سعد حریری در معرض خطر ترور قرار گرفته است و تحرکاتی برای ترور وی در حال انجام است.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه الشرق از منابع خاص در جریان المستقبل لبنان به دست آورده است، اطلاعاتی که عربستان با مضمون ترور حریری در اختیار وی قرار داده است، به کلی غلط بوده است؛ روند انتشار این اطلاعات غلط به این شرح است که در مرحله اول تلاش شد که حریری تعادل و توازن خود را از دست داده و انگشت اتهام به سمت حزب الله بگیرد و آن را مسئول تلاش برای ترور خود معرفی کرده و با این بهانه کشمکش تمام عیاری را با آن راه بیندازد اما حریری ترجیح داد با حفظ خونسردی و خویشتن داری به منظور جلوگیری از بروز فتنه و هرج و مرج در لبنان، ابتدا از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کند.

در مرحله دوم عربستان تلاش کرد با استفاده از مزدوران خود در شعبه اطلاعات وابسته به وزارت کشور لبنان، حریری را متقاعد کند که در خطر است، هدف از این ترفند مستند کردن اطلاعات اولیه ای است که عربستان سه ماه پیش از بازداشت حریری منتشر کرده بود تا وی را متقاعد کند که واقعا در معرض خطر است و باید از لبنان خارج شده و به عربستان پناه ببرد.

بر اساس منابع یادشده هیچ یک از این دو مرحله نتوانستند حریری را به جز برخی تدابیر امنیتی، وادار به اتخاذ تصمیم ها و تحرکات قابل ذکری کنند و به این ترتیب نقشه عربستان برای کشاندن داوطلبانه سعد حریری به ریاض شکست خورد. با شکست این نقشه عربستان مجبور شد دست به اقدام ماجراجویانه تری زده و حریری را به روش دوستانه و به بهانه بررسی برخی مسائل اقتصادی به ریاض کشانده و با بازداشت اجباری وی، او را مجبور به استعفا کند.

این منابع فاش کردند این محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی بود که سعی کرد حریری را از چنگال محمد بن سلمان بیرون کشیده و او را به لبنان برگرداند؛ وی برای این کار از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواست تا برای بازگرداندن حریری به لبنان میانجی گری کند مشروط بر اینکه حریری هیچ حرفی درباره اینکه در ریاض در بازداشت بوده است نزند.

البته بن زاید این کار را از سر علاقه و محبت به حریری انجام نداد بلکه این حرکت ناشی از تشدید اختلاف بین بن زاید و بن سلمان بر سر مسائل متعددی به جز حریری بود که عربستان را واداشته بود مسائل و اختلاف های قدیمی با دولت امارات را دوباره مطرح کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها