قرار شده است وزارت رفاه تا پایان امسال، سبد کالا را به خانواده‌های نیازمند اختصاص دهد، اما واقعیت این است تخصیص سبد کالا نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم محروم جامعه باشد و فقط در بهترین حالت می‌تواند به عنوان یک تسکین دهنده موقت، بخش کوچکی از نیازهای یک ماه یک خانواده محروم را برطرف کند و نه نیازهای 12 ماه سال آن خانواده را.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۵۲
راه کاهش فقر توزیع سبد کالا نیست

اگر مسئولان برای مقابله با فقر، عزم راسخ دارند، باید فکر اساسی و اقدامات بنیادی انجام دهند تا مشکل فقر به شکل ریشهای حل شود. توزیع سبد کالا با ارزش ریالی پایین در شان طبقات فقیر جامعه و در شان جامعه ایرانی نیست. اعتقاد دارم این کار بیشتر از اینکه بتواند نیازهای خانوادههای محروم را حل کند، بیشتر شبیه یک نمایش است.شاید بتوان اینگونه سبدهای کالا را به عنوان یک هدیه از سوی دولت به خانوادههای نیازمند به حساب آورد، اما قطعا این سبد کالا نمیتواند به کاهش فقر منجر شود، زیرا برای مقابله با فقر باید کار زیربنایی و علمی انجام شود.برای مقابله اساسی با فقر باید توسعه اقتصادی در کشور انجام شود و روی ایجاد اشتغال کار کنیم. نباید از خاطر برد که الان حدود دو و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم که باید آنها را توانمند کنیم تا بتوانند نیازهای اساسی خود را برطرف کنند . قطعا توانمندسازی این زنان، کمک به اشتغال افراد بیکار و به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد مملکت میتواند خود به خود به کاهش فقر در جامعه منجر شود.

هماکنون در شرایطی قرار گرفتهایم که علاوه بر وجود میلیونها فرد بیکار، عدهای از شاغلان نیز به جمع بیکاران اضافه شدهاند. بنابراین در این شرایط اگر میخواهیم واقعا با فقر مقابله کنیم، باید در وهله اول به ایجاد اشتغال برای شهروندان بیکار اقدام کنیم و در وهله دوم تلاش کنیم شغل افراد شاغل حفظ شود. در صورتی که فرصتهای برابر شغلی در جامعه ایجاد کنیم و همه افراد بتوانند با توجه به مهارت و توان خود از این فرصتها بهرهببرند، آنگاه هم بازار اشتغال جان میگیرد و هم پدیده فقر فروکش خواهد کرد. واقعیت این است ما باید بجای هدیه دادن ماهی به افراد نیازمند، ماهیگیری را به آنها یاد بدهیم. اینکه سبد کالا را در اختیار یک خانواده نیازمند قرار دهیم و با خود فکر کنیم که در حال مقابله با فقر هستیم، اتفاقی است که قطعا به افزایش رفاه طبقات محروم جامعه منجر نخواهد شد.

سمیه محمودی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها