وزیر خارجه فرانسه در آستانه دیدار با تیلرسون تاکید کرد:

پایبندی پاریس به برجام

اشپیگل درباره همنوایی اروپایی‌ها با آمریکا درباره برجام و تحریم‌های ایران افشاگری کرد

تحریم برای حفظ برجام

«برجام یکی از بدترین توافقات تاریخ است.» این جمله‌ای است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی خود از آن دم می‌زد. حال که او به کاخ سفید راه یافته همچنان بر این گفته باور دارد و در تلاش است با تضعیف توافق هسته‌ای با ایران و بی‌خاصیت کردن آن، ایران را تحت فشار قرار دهد تا از آن خارج شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۴۵
تحریم برای حفظ برجام

صورت مساله در رسانهها این گونه عنوان میشود که آمریکا تنها طرفی است که درصدد زدن زیر میز و بر هم زدن توافق است، اما واقعیت، چیز دیگری است. اصل ماجرا این است اروپا نیز در این سیاه بازی و سناریوسازی دستی بر آتش دارد. گرچه اروپاییها ظاهرا در بروکسل جمع میشوند و در حضور وزیر خارجه کشورمان بر اجرای برجام تاکید میکنند، اما در همان حین خبری لای خبرها گم میشود و آن این که نماینده فرانسه همچنان از برنامههای موشکی ایران ابراز نگرانی میکند و همین شیوه است که قبل از نظر اخیر کنگره در باره برجام و سخنرانی ترامپ، امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه در پس سناریو، بازی دیگری را آغاز میکند. او در تماس با ترامپ به وی درباره خروج از برجام به اصطلاح هشدار داده، اما در واقع به وی در باره تعدیل برجام نوید میدهد. گرچه در ظاهر ادعا میشود این مکالمه تلفنی ترامپ را عصبانی میکند. سناریو با این شیوه در حال تکمیل شدن است. وظیفه فرانسه در اروپا بازی در نقش هم پسر خوب و هم پسر بد است که هم میخواهد به قولی برجام را نجات دهد و هم میخواهد با تعدیلاتی به قول خودشان اندک، ترامپ را راضی نگه دارند.

در آن سو رئیسجمهور آمریکا نیز چهار ماه به کنگره و طرفهای اروپایی مهلت میدهد تا به گفته وی «معایب فاجعهبار» این توافق را اصلاح کرده و گرنه واشنگتن از آن خارج میشود.

تا اینجای کار باز هم سناریو کمی پیچیده به نظر میرسد. یعنی اینطور عنوان میشود که در اروپا تنها فرانسه نگرانی و دغدغه مختصری درباره برنامههای موشکی ایران دارد؛ اما خوب که تحولات را دنبال میکنیم متوجه میشویم سناریو چند لایه است. همین مساله سبب میشود اروپا نزده برقصد و خود دست بهکار شود. آلمان، یکی دیگر از طرفهای توافق هستهای، در ظاهر یکباره از وضعیت برنامه موشکی ایران نگران میشود که باید برای آن کاری بکند.

در قالب همین بازی ناجوانمردانه است که مجله اشپیگل اعلام میکند مقامهای آلمانی در رایزنی با همتایان اروپایی خود برای پیشگیری از لغو برجام توسط ترامپ و خروج آمریکا از توافق هستهای، خواهان وضع تحریمهای جدی علیه ایران هستند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه 30 دی با انتشار این خبر در اشپیگل، نوشت که در این گزارش دیپلماتهای اروپایی در بروکسل گفتهاند مقامهای آلمانی به همراه همتایان فرانسوی و انگیسی خود پیگیر وضع تحریمهای جدیدی بودهاند تا به آمریکا نشان دهند متحدان اروپایی واشنگتن تهدید جدید رئیسجمهور ترامپ را جدی گرفته است. براساس گزارش اشپیگل، آلمان قصد دارد ایران را به دلیل برنامه موشکهای بالستیک آن و دخالت در درگیریهای خاورمیانه از جمله یمن و سوریه، مجازات کند. رویترز نوشته است سخنگویان وزارت خارجه آلمان و یک سخنگوی دیگر دولت آلمان حاضر به پاسخگویی درباره این گزارش نشدهاند، اما اشپیگل همان ادعاهای نجات برجام را داشته و نوشته است که هدف مقامهای اروپایی پرهیز از لغو برجام توسط ترامپ است!

اینجاست که دو دوزه بازی اروپا صدای تحلیلگران در غرب را هم در آورده و «علی واعظ» روزنامهنگار و تحلیلگر ارشد گروه بینالمللی بحران در امور ایران از اروپا میخواهد در قضیه برجام «دست از لفاظی و حمایتهای زبانی برداشته و گامی عملی بردارد»؛ غافل از این که اروپا در این داستان خود یک بازیگر اصلی است نه سیاهی لشکر.

حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها