نرخ ارز برای چندمین بار در سال جاری روند صعودی به خود گرفت و به 4600 تومان رسید. افزایش نرخ ارز قطعا تبعات اقتصادی به‌دنبال دارد که یکی از آنها کاهش ارزش پول ملی و قدرت تولید است. از آنجا که ایران یک کشور واردات‌محور است و مواد اولیه کارخانجات تولیدی از خارج کشور تامین می‌شود، افزایش نرخ ارز می‌تواند به افزایش هزینه تولید منجر شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۴۰
گرانی ارز و جبران کسری بودجه

قطعا در ذهن عموم مردم پیش میآید که چرا در برخی زمانها نرخ دلار افزایش دارد و نوسانات زیادی در آن اتفاق میافتد. بازار ارز انحصارا در اختیار دولت است و عرضه ارز توسط بانک مرکزی انجام میشود. زمانی که عرضه دلار کاهش مییابد، کمبود آن در بازار موجب خواهد شد رشد قیمت آغاز شود.

برخی معتقدند تعیین نرخ ارز توسط صرافیها صورت میگیرد اما موضوع قابل توجه این است ارزی که از سوی بانک مرکزی در اختیار صرافیها قرار میگیرد،تعیین قیمت شده و حتی نرخی که باید به دست مردم برسد هم اعلام میشود. به بیان بهتر ارز را بانک مرکزی میدهد و قیمت آن را نیز تعیین میکند.

دولت بهدلیل اشتباهات اقتصادی قصد دارد هزینههای ناکارآمدی خود را از جیب مردم بپردازد و همان روش دولتهای قبل را در پیش گرفته است. دولت بهدلیل جبران کسری بودجه، بهترین و کوتاهترین راه را که افزایش نرخ ارز است، انتخاب میکند.

در این میان برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی نیز بیان میکنند افزایش نرخ دلار باعث رشد صادرات خواهد شد که به نظر میرسد تجربههای قبلی پاسخ چنین تحلیلی را خواهد داد. در طول یک دهه گذشته نرخ ارز چهار برابر شده اما آیا صادرات کشور نیز چهار برابر شده است؟ در نتیجه چنین تحلیلی بجز القای یک تفکر سنتی چیز دیگری نمیتواند باشد.

قیمت در صادرات محصول یکی از مراحل است و حرف اصلی را کیفیت میزند، اما برخی فقط از قیمت صحبت میکنند که 5 درصد جامعه اقتصادی کشور را تشکیل میدهد،ولی 95 درصد دیگر جامعه اقتصادی نمیتوانند با تحلیل این افراد، زیانهایی را متوجه خود و کسب و کارشان کنند. کشور ما واردات محور است و با نوسان نرخ ارز اقشار ضعیف و کمدرآمد بیشتر از گذشته قدرت خرید خود را از دست میدهند. در نتیجه دولت میتواند با برنامه ریزی مناسب در این زمینه از افزایش نرخ ارز جلوگیری کرده و کسری بودجه خود را به روشهای دیگری جبران کند.

دکتر محمدرضا جهانبیگلری

کارشناس ارزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها