بالاخره پس از روزهای مداوم آتش‌سوزی، نفتکش سانچی با 32 سرنشین آن غرق شد و تمام ایران را عزادار کرد. به این بهانه به برخی آثار سینمایی که لوکیشن دریا نقش پررنگی در فیلمنامه‌اش داشته و قصه آن در بستر آب‌های نیلگون دریا یا ساحل آن روایت شده، پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۱۳۹۷۹
رنگ آب بر پرده نقره‌ای

ناخدا خورشید (ناصر تقوایی)

ناصر تقوایی، فیلمساز کهنه کار سینمای ایران در «ناخدا خورشید» یکی از کلاسیکترین آثار دریایی سینمایی ایران را که در آبهای خلیج فارس روی میدهد، خلق کرد.ناخدا خورشید از طرف مردی به نام مستر فرهان، مامور میشود تا عدهای را همراه با لنجش به آنسوی مرز ببرد. ناخدا که از سوی خواجه ماجد، ثروتمند شهر زیر فشار قرار دارد و بعد از به باد رفتن سرمایهاش توسط او، حالا نزدیک است لنجش را هم از دست بدهد، تصمیم میگیرد هر طور شده این مأموریت را انجام دهد و... در این فیلم که به تهیهکنندگی هارون یشایایی و محمدعلی سلطانزاده ساخته شده بازیگرانی نظیر داریوش ارجمند، علی نصیریان، سعید پورصمیمی، پروانه معصومی، جعفر والی، فتحعلی اویسی، غلامرضا گرشاسبی و.... به ایفای نقش پرداختهاند.

کشتی آنجلیکا (محمد بزرگنیا)

محمد بزرگنیا، کارگردانی است که علاقهاش به ساخت آثار دریایی بر کسی پوشیده نیست. «کشتی آنجلیکا» روایت کشتیای است که سالها پیش با محموله ارزشمندی از طلا و نقره در دریا غرق شده است. احمد بیک موفق میشود محل غرقشدن کشتی را بیابد و در پی خارج ساختن گنجینه آن برآید. او برای این کار با پسر حاکم شیراز و به شرط تقسیم غنائم عازم محل غرق شدن کشتی آنجلیکا میشود اما پسر حاکم درصدد تصاحب تمام گنجینه برای خود برمیآید، غافل از اینکه انگلیسیهای حاضر در جزیره که از ماجرا باخبر شدهاند نیز تصمیم مشابهی را دارند.

عزتالله انتظامی، داریوش ارجمند، مهدی فتحی، مجید مظفری، پرویز پورحسینی، سوگند رحمانی، آتیلا پسیانی و کتایون ریاحی در این فیلم بازی کردهاند.

موج مرده (ابراهیم حاتمیکیا)

ابراهیم حاتمیکیا، کارگردان صاحب سبکی است که آثار ارزشمندی را از خود در سینمای ایران به یادگار گذاشته است.

سردار مرتضی راشد از فرماندهان نیروی دریایی که در آستانه بازنشستگی قرار دارد، درصدد گرفتن انتقام از ناو آمریکایی وینسنس برمیآید. حبیب، فرزند مرتضی که به علت دوری از پدر در دوران جنگ و کمبود محبت پدری روحیات و طرز تفکر متفاوتی با پدرش دارد در حین فرار از مرز آبی کشور به همراه دختری محلی به اسم سلما توسط گارد ساحلی دستگیر میشود و... پرویز پرستویی، آزیتا حاجیان، قاسم زارع، کامبیز کاشفی و پوپک گلدره از جمله بازیگران این فیلم هستند.

جنگ نفتکشها (محمد بزرگنیا)

زمان جنگ ایران و عراق است و دامنه جنگ به خلیج فارس نیز کشیده شده و کشتیهای نفتکش ایرانی مورد حمله دشمن قرار میگیرند. در این میان یک ناخدای جوان تصمیم به عبور کشتی نفتکش از تنگه هرمز میگیرد و برای اینکار از ناخدایی بازنشسته ولی پرتجربه کمک میخواهد. ناخدای پیر در ابتدا برای انجام این کار تمایلی ندارد اما سرانجام میپذیرد و آنها باوجود دسیسهها و حملات دشمن موفق به عبور نفتکش غولپیکر از تنگه هرمز و رساندن محموله آن به کشور هلند میشوند.

عزتالله انتظامی، مجید مظفری، جمشید جهانزاده، ژاله علو، محمود عزیزی و حسن دادشکر در این فیلم بازی کردهاند.

افق (رسول ملاقلیپور)

فیلمهای شادروان رسول ملاقلیپور و فضای تیره و تار حاکم بر آنها از جمله تلخترین و متاثرکنندهترین آثار سینمای پس از اتقلاب است.

گروهی از غواصان بسیج و سپاه پاسداران برای انهدام سکوی الامیه تجهیز میشوند. رزمندهای به نام نصرت به تنهایی به مأموریت شناسایی و عکسبرداری از اسکله میرود. همرزم او، احمد که میداند نصرت بیمار است بهدنبال او روان میشود. آنها به محاصره دشمن درمیآیند. احمد نصرت را فراری میدهد و خود دستگیر و کشته میشود. با اطلاعاتی که نصرت در اختیار رزمندگان قرار میدهد، اسکله الامیه منهدم میشود و باقی ماجراها.

جهانبخش سلطانی، سیدجواد هاشمی، مهرزاد نوشیروانی و علی داروییان از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

راه آبی ابریشم (محمد بزرگنیا)

یک ناخدای ایرانی تصمیم میگیرد برای اولینبار مالالتجاره با ارزشی را با عبور از میانه اقیانوس هند به چین برساند و در این سفر که از خلیج فارس آغاز میشود، اتفاقات مختلفی رخ میدهد و...

عزتالله انتظامی، رضا کیانیان، بهرام رادان، داریوش ارجمند و پگاه آهنگرانی در این فیلم بازی کردهاند.

جستجو در جزیره (مهدی صباغزاده)

مهدی صباغ زاده کارگردان قدیمی است که این روزها فیلم «خانه کاغذی» را بر پرده سینماها دارد.

کارگاه احمدی مأمور میشود تعدادی قوش را که از قاچاقچیان گرفته، به سازمان حفاظت محیطزیست برساند. اما در بین راه قوشها به وسیله عدهای ناشناس ربوده میشود. کارآگاه که خود را در معرض اتهام دزدی میبیند، بناچار تصمیم میگیرد به تنهایی به تعقیب دزدها بپردازد. در مسیر جستوجو به جزیره کیش میرسد و... . خسرو شکیبایی، محمدعلی کشاورز، فریبا کوثری، حمیده خیرآبادی و محبوبه بیات در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.

استرداد (علی غفاری)

«استرداد» ساخته علی غفاری از فیلمهایی است که بخشی از داستان داخل کشتی و روی دریای خزر روایت میشود.

این فیلم به موضوع غرامت جنگی میپردازد که قرار بود توسط انگلستان، آمریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی 1332 است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره میشود. حمید فرخ نژاد، فرهاد قائمیان، الیسا کاچر و بهنام تشکر از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش میپردازند.

کنسرت روی آب (جهانگیر جهانگیری)

شادروان جهانگیر جهانگیری از کارگردانانی است که آثاری شاخص در سینمای بدنه تقدیم سینمای ایران کرد. «کنسرت روی آب» داستان شخصی علاقهمند هنر است که استعداد خوانندگی در موسیقی سنتی دارد و آرزویش این است که روزی روی یک عرشه کشتی در خلیج فارس درباره خلیج فارس ترانهای را بخواند. حمید لولایی، فرزاد فرزین، علیرضا اوسیوند، فلور نظری و اکرم محمدی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

بندر مه آلود (امیر قویدل)

«بندر مهآلود» ساخته امیر قویدل از فیلمهایی است که بستر اصلی آن از دریا آغاز میشود. عبود، جوان کولی جنوبی در شمال کشور به قتل میرسد و صیادی سالخورده به نام تراب در مظان اتهام قرار میگیرد. تراب هنگام خروج از کشور در پل مرزی آستارا توسط یک افسر تجسس که داماد اوست، بازداشت میشود. فرامرز قریبیان، میرمحمد تجدد، محبوبه بیات، شمسی فضلاللهی، آتنه فقیه نصیری و نرسی گرگیا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها