جمعه هفته گذشته هندوستان در جریان یک پرتاب فضایی موفق شد ماهواره تصویربرداری پیشرفته‌ای را همراه 20 ماهواره کوچک دیگر از پنج کشور جهان در مدار زمین قرار دهد. در بین محموله‌های فضایی پرتاب‌شده به فضا، تلسکوپ فضایی کوچکی موسوم به «آرکید ـ 6» وجود داشت.
کد خبر: ۱۱۱۳۷۸۴
نخستین گام‌ها برای معدن‌کاوی در فضا

پرتاب این تلسکوپ بخشی از برنامه بلندپروازانه شرکت پلانتاری ریسورس برای معدنکاوی در فضاست. این شرکت در نظر دارد در آینده معادن موجود در سیارکهای نزدیک به زمین را استخراج کند، اما قبل از آن لازم است تلسکوپهای فضایی پیشرفتهای ساخته شوند که بتوان به کمک آنها سیارکهای ارزشمند را از نظر معدنکاوی شناسایی کرد.

فعلا تا زمان رسیدن به چنین هدف بزرگی باید دستکم دو دهه منتظر ماند. اما پرتاب تلسکوپ فضایی کوچک آرکید ـ6 گام کوچک شرکت پلانتری ریسورس برای حرکت به این سوی چنین هدفی است. وزن این تلسکوپ فضایی فقط ده کیلوگرم بوده و به یک تصویربردار فروسرخ مجهز است. نمونه اولیهای از این تلسکوپ با نام آرکید ـ 3 در فروردین 1394 به ایستگاه فضایی بینالمللی برده شد و از آنجا در مدار زمین قرار گرفت. هدف از پرتاب تلسکوپهای آرکید آزمایش فناوریهای پیشرفته رصدی است که بعدها برای شناسایی منابع موجود در سیارکهای زمین کاربرد دارند. بخش قابل توجهی از این سیارکها حاوی منابع غنی از فلزات با ارزش مانند آهن، نیکل و حتی طلاست. همچنین بررسی دانشمندان نشان میدهد در برخی سیارکها میتوان به اندازه چند برابر ذخایر زمین، الماس پیدا کرد. از طرفی میتوان از یخِ آب موجود در سیارکهای نزدیک زمین در آینده برای سفرهای کاوشی انسان در فضا استفاده کرد. بجز شرکت پلانتاری ریسورس، شرکتهای خصوصی دیگری نیز در فکر طراحی برنامههای فضایی برای معدنکاوی در فضا هستند. صنعتی که پیشبینی میشود در آینده بتوان میلیاردها دلار گردش مالی در آن دید، اگرچه بحث معدنکاوی در فضا صرفا به بحث سیارکها محدود نیست و در حال حاضر طرحهایی برای احداث معادن مختلف در سطح ماه نیز دنبال میشود. شاید یکی از فرزندان یا نوادگان ما در آینده به عنوان یک معدنکار فضایی به ماه یا سیارکهای نزدیک زمین اعزام شود!

محمدرضا رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها