24 میلیون رای دهنده و بیش از 200 گروه سیاسی در عراق این روزها خودشان را آرام آرام برای انتخابات پارلمانی عراق آماده می کنند، انتخاباتی که پس از چندین سال بدون سایه شوم داعش در این کشور برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۲۶
وزن کشی «العبادی» و «مالکی»

به گزارش جام جم آنلاین ، رزگار محمد امین، نایب رئیس کمیسیون عالی انتخابات در عراق در این باره گفته است: 24 میلیون رای دهنده واجد شرایط در انتخابات پارلمانی عراق هستند. به گفته وی تاکنون 205 گروه سیاسی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده و 31 ائتلاف نیز بین گروههای سیاسی تشکیل شده است. اینها همه بیانگر تنوع گرایشهای سیاسی در انتخابات پیش روی عراق است. پارلمان عراق 328 کرسی دارد که برای کسب اکثریت باید جریانی 165 کرسی بهدست آورد تا بتواند نخستوزیر مورد نظر خود را انتخاب کند. نخستوزیر، بالاترین مقام اجرایی درکشور به حساب میآید که طبق قانون اساسی از بین شیعیان برگزیده میشود. به گفته محمد امین، برای اولینبار در تاریخ انتخابات پارلمانی در عراق از دستگاههای الکترونیک استفاده خواهد شد و انتخابات کاملا الکترونیکی برگزار میشود به نحوی که رایدهنده میتواند اطمینان داشته باشد رای آنها دستکاری نخواهد شد.

در این میان، حیدر العبادی ائتلاف خود را ائتلاف النصر و الاصلاح نامیده است. این ائتلاف از طرفداران العبادی به اضافه طرفداران نیروهای حشد الشعبی و 15 حزب سیاسی دیگر به رهبری هادی العامری با عنوان ائتلاف الفتح المبین است.

در مقابل این ائتلاف، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی قرار دارد. این ائتلاف مرکب از «جریان وسط» به رهبری موفق الربیعی و برخی دیگر از شخصیتهای مهم سیاسی از جمله حمد الموسوی، احمد ملا طلال، علی مالکی و یاسر صخیل است.

در این میان جریان صدر هم قرار دارد که هنوز به هیچ یک از این دو ائتلاف نپیوسته است اما با وزن سیاسی خود میتواند نقشی تعیینکننده در پیروزی هرکدام از این ائتلافها داشته باشد...

متن کامل این گزارش تحلیلی را می توانید در روزنامه جام جم صفحه 6 بخوانید

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها