زندگی اشرافی برخی مسئولان زمینه را برای شیوع بی‌اعتمادی در جامعه فراهم کرده است

نه به «طبقه مسئولان»

با کارگردان «شمیم باران» درباره زندگی مرحوم آیت‌ الله احمد مجتهدی تهرانی

مرجع ساده‌ زیستی و مهربانی

10 سال پیش در چنین روزهایی، ایران در سوگ یکی از بهترین انسان‌های روی زمین نشسته بود.آیت ‌الله احمد مجتهدی تهرانی؛ مردی بزرگوار، عالم،مردم دوست، خوش‌سخن و... که همه عمر خود را صرف آموزش طلبه‌هایی کرد که سال‌های سال می‌توانند مبلغ خوبی برای دین اسلام باشند.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۷۰
مرجع ساده‌ زیستی و مهربانی

سبک زندگی آیت‌الله مجتهدی خاص بود. او مردی فروتن و ساده‌زیست بود که در عمل این ویژگی‌ها را بروز می‌داد. به همین دلیل مردم از او الگو می‌گرفتند و بسیار به این مجتهد فرهیخته احترام می‌گذاشتند.

مصطفی حسن بیگی که خودش طلبه است و در بخش فرهنگی حوزه آیت‌الله مجتهدی فعالیت می‌کند، درباره ایشان فیلم مستندی ساخته که «شمیم باران» نام دارد.

این فیلم از شبکه مستند به نمایش درآمده است.با حسن بیگی که درباره زندگی آیت‌الله مجتهد تهرانی تحقیقات زیادی انجام داده هم‌صحبت شدیم تا از ویژگی‌های ایشان بیشتر برایمان بگوید.

برای ساخت فیلم مستند شمیم باران، تحقیقاتی انجام داده‌اید. از زاویه این فیلم، مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی چگونه روایت می‌شوند؟

مستند شمیم باران، اثری تقریبا گفت‌وگومحور است.در این اثر با چند نفر از علمای درجه یک تهران ، شاگردان و طلبه‌های حوزه آیت‌الله مجتهدی مصاحبه کردیم و منش و شخصیت ایشان را از چند زاویه به تصویر کشیدیم؛ اول روش آموزشی ایشان در حوزه، دوم علاقه ایشان به روضه سید‌الشهدا و سوم ، ساده‌ زیستی ایشان که بسیار مورد توجه بود.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی، خوشرو و خوش‌بیان بودند و همین ویژگی‌ها باعث شده بود مردم پای منبر ایشان بنشینند و سخنرانی‌هایشان که از تلویزیون پخش می‌شود هم مخاطبان زیادی دارد، از این منش و رفتار ایشان بگویید؟

نگاه آیت‌الله مجتهدی به دین خیلی رجایی بود؛ تاکید داشتند محبت اهل بیت اگر در دل طلبه‌ها باشد این محبت همه زندگی آنها و حتی درس خواندنشان را نیز متاثر کرده و باعث می‌شود آینده خوبی داشته باشند. خود ایشان در عین حال که با طلبه‌ها جدی برخورد می‌کردند اما بسیار خوشرو بودند چون باور داشتند محبت اهل بیت، وقتی قلبی و درونی باشد در رفتار و گفتار انسان نمود پیدا کرده و او را مهربان و نرم می‌کند. آیت‌الله مجتهد تهرانی همیشه گفتار و حتی کلاس‌های درس خود را با مزاح و شوخی همراه می‌کرد تا شنونده خسته نشود. حرف‌های ایشان به دل می‌نشست چون خودشان عین حرف‌هایشان را عمل می‌کردند و فاصله‌ای بین حرف و عمل‌شان نبود.وقتی به طلبه‌ها می‌گفتند ساده‌زیست باشند خودشان هم بسیار ساده‌ زندگی می‌کردند.آن‌قدر تمکن مالی داشتند می‌توانستند در بالای شهر خانه‌ای داشته باشند یا اتومبیل آخرین مدل سوار شوند، اما از همه اینها چشم‌پوشی کرده و در نزدیکی حوزه، خانه‌ای ساده داشتند و به ساده‌ترین شکل ممکن زندگی می‌کردند.با شاگردان ایشان که مصاحبه کردیم بیشتر آنها به ساده‌زیستی ایشان اشاره و تاکید می‌کردند آیت‌الله مجتهدی به مردم و طلبه‌های نیازمند خیلی کمک می‌کردند.

پدر ایشان بازاری بوده و احتمالا از لحاظ مالی شرایط خوبی داشته‌اند؟

از طرف خانواده پدری پول زیادی به ایشان نرسیده، پدرشان بازاری بوده اما نه از بازاری‌‌های بسیار پولدار.خود آیت‌الله مجتهدی در زمان طلبگی به عنوان حسابدار و دفترنویس در بازار کار می‌کرده. جالب این است ایشان می‌گفتند تجربه ثابت کرده افرادی که از خانواده بازاری‌ها به حوزه می‌آیند در درس و علوم حوزوی به درجات بالایی می‌رسند. اگر به پیشینه علمای دینی هم نگاه کنیم بیشتر آنها خانواده‌ بازاری داشته‌اند.

آیا سبک زندگی آیت‌الله مجتهدی تاثیری در زندگی دیگر روحانیون داشته است؟

بله ! خیلی از مجتهدان بزرگ ایشان را تائید می‌کردند، مثلا اگر کسی در تهران بود و از آیت‌الله بهجت سوال می‌کرد برای ادامه تحصیل به کدام حوزه برود ، ایشان حوزه آیت‌الله مجتهدی را معرفی می‌کردند. آیت‌الله سیستانی نیز به علاقمندان تحصیل در حوزه همین پیشنهاد را می‌دادند و خیلی از مراجع دینی سبک زندگی و روش تدریس ایشان را تائید می‌کردند.

آماری از طلبه‌هایی که در حوزه ایشان درس خوانده‌اند، وجود دارد؟

خیلی زیاد است ! اگر در هر دوره 400 ـ 300 نفر در حوزه ایشان درس خوانده باشند ، تعدادشان از چند میلیون بیشتر می‌شود.از طلبه‌های معروف ایشان می‌توان به شهید چمران و شهید خرازی اشاره کرد.مقبره ایشان در حوزه خودشان در چهارراه سیروس قرار دارد.ایشان در حوزه اتاقی داشتند که در آنجا بعد از نماز، مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌کردند. وقتی فوت کردند و طبق وصیت‌نامه‌‌شان در این اتاق به خاک سپرده شدند، متوجه شدیم سال‌ها قبل در این اتاق برای خود قبری آماده کرده بودند و شب‌ها داخل آن نماز شب می‌خواندند و عبادت می‌کردند و خود را برای رفتن به سرای باقی آماده می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها