رییس جمهوری گفت: ما ثابت کردیم که پای میز مذاکره گره کور بین المللی قابل بازشدن است و باز کردیم و تمام شد، این قابل از بین رفتن نیست و ثابت کردیم ایران راستگو و دشمنان ما دروغ می گویند، ما بدنبال سلاح هسته ای نبودیم و این در مذاکرات و در بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۶۴
ثابت کردیم که پای میز مذاکره گره کور بین المللی قابل بازشدن است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد به اظهارات مقامات آمریکایی اشاره کرد و افزود: در دو هفته اخیر آمریکایی ها در دو بخش دچار شکست بزرگ شدند، یک بخش در آنجا که می خواستند در برابر افکار عمومی جهان بایستند و تعهد بین المللی را زیرپا بگذارند.
رییس جمهوری تصریح کرد: این تعهدات از جنس حقوق یا اخلاق است یا روابط انسانی و دنیا در برابر آمریکا ایستاد. آمریکایی ها می خواستند در چند روز گذشته تعهد بین المللی را در برجام زیرپا بگذارند و شما صف مقابل را دیدید، تمام کشورهای جهان به استثنا یکی - دو کشور و رژیم منفور صهیونیستی یکپارچه بودند، چرا؟
روحانی همچنین گفت: اگر ما به تعهد و قرارداد احترام نگذاریم باید فاتحه تمدن و تعهد در جامعه خوانده شود و هر چه علم و صنعت پیشرفت کند باید به مقررات بین المللی و ارزش های آن، چه دینی و چه فرادینی احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: در ارزش های دینی و فرادینی موضوعاتی از قبیل عدالت، ارزش بلندی است که مورد احترام همه است و وفای به عهد از جمله ارزش های انسانی است که اگر این ارزش ها در جامعه زیرپا گذاشته شود و تعهد یک دولت در پیوستگی تعهد دولت قبلی زیر پا گذاشته شود، تعهد دیگر منعقد نمی شود و دیگر اعتمادی باقی نمی ماند، اعتماد وقتی باقی می ماند که دولت بعد به تعهدات دولت قبل متعهد بماند و اگر این اصل را برداریم سنگ زیربنای جامعه بین المللی به هم می ریزد.
رییس جمهوری گفت: خوشحالم که حاکمیت کاخ سفید در بهم ریختن تعهدات بین المللی و زیرپا گذاشتن وفای به عهد و ایستادگی در برابر مصوبه شورای امنیت سازمان ملل که توافق هفت کشور بوده، ناموفق بود. این پیروزی برای بشریت، اخلاق و حقوق است.
روحانی تاکید کرد: بارها گفته ام در برجام موفقیت هایی به دست آوردیم که هیچ وقت از بین نخواهد رفت. ما در برجام به دنیا گفتیم که معضل پیچیده منطقه ای و حتی بین المللی با میز مذاکره قابل حل و فصل است و تا تاریخ، تاریخ است این اقدام خواهد ماند.
وی ادامه داد: ما ثابت کردیم که پای میز مذاکره گره کور بین المللی قابل بازشدن است و باز کردیم و تمام شد و این قابل از بین رفتن نیست و ثابت کردیم ایران راستگو و دشمنان ما دروغ می گویند و ما دنبال سلاح هسته ای نبودیم و این در مذاکرات و در بازرسی های آژانس ثابت شد.
رییس جمهوری گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی به اجماع که حتی آمریکا هم عضو آن بوده پی . ام .دی را خاتمه یافته اعلام کرد و این به معنای آن بوده که ایران راست گفته است و معاندان ایران دروغ گفته اند و این پیروزی دائمی و همیشگی است .
روحانی افزود: ما در برجام کاری کردیم که دنیا بپذیرد ایران حق ادامه تحقیق و توسعه هسته ای را دارد که قبلا می گفتند، ندارد و کشورها بر این اعتراف کردند و این موضوع از بین نمی رود .
وی ادامه داد: برخی ها هنوز ابعاد مساله برجام را لمس نکردند که چیست، برجام آثار دائمی دارد که تا قیامت می ماند و آثاری هم دارد که ممکن است بماند یا نماند .
رییس دولت دوازدهم همچنین اظهارداشت: در دو سال گذشته که برجام اجرایی شد تاکنون درآمد نفتی و میعانات دوبرابر شد و این از بین نمی رود.
روحانی گفت: ما صدها مورد سرمایه گذاری خارجی آوردیم که تبدیل به کارخانه، بنگاه اقتصادی، نیروگاه ، بندر ، لکوموتیو و هواپیما شده که از بین نمی رود.
وی افزود:چه کسی توانست در مذاکرات سخت بین المللی برای ملت موفقیت بدست آورد، علم حقوق و سیاست ، مگر غیر از این بود، علوم انسانی است که می تواند سرنوشت جامعه را تغییر دهد وارزش آن کمتر از سایر علوم نیست.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: سرلوحه علوم برای مادیت ومعنویت علوم انسانی است پس دانشجویان را تشویق کنیم ومحیط را باز و تخقیقات را آزاد بگذاریم.
روحانی با یادآوری این که علوم انسانی باید جامعه را هدایت کند، افزود: چند نفر در اتاق بنشینند وبه دنبال این باشند که علوم انسانی را هدایت کنیم، اینطور نیست، علوم انسانی در یک پروسه و تعدد مباحثه رشد می کند.
وی ادامه داد: علوم انسانی باعث شد که امروز می بینیم دررابطه با سرنوشت کشور شرایط دیگری دارید و دیپلمات های ما قراردادی نوشتن که نمی گویم، نقص ندارد ولی قراردادی است که آقای ترامپ یک سال است خود را به در ودیوار می زند و بالا وپایین می پرد تا آن را برهم بزند ولی موفق نشده است.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این به معنای پیروزی تعهدات بین المللی است و پیروزی حقوق به دیکتاتوری است و آمریکایی ها نتوانستند با دیکتاتوری و خودبزرگ بینی افکار عمومی جهان را زیر پا بگذارند و این یک شکست برای آمریکا و موفقیت برای علوم انسانی ، ایران وملت بزرگ ایران است.
روحانی افزود: شکست دوم آمریکا این بود که عده ای در خیابان ها به حق یا ناحق اعتراض داشتند، خواهش می کنم به همه مردم احترام بگذارید، حال اگر فردی تحریک شد، جاسوس بوده ، اجازه دهید در دادگاه صالحه ثابت شود.
وی تصریح کرد: هر کسی که به خیابان بیاید خس و خاشاک ،گوساله و آشغال است؟ این چطور حرف زدنی است، چرا توهین می کنیم و چرا بی ادبانه با جامعه برخورد می کنیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مردم حرف دارند و برخی اعتراض به حق است و عده ای هم سوء استفاده کردند که در همه جای دنیا وجود دارد، در لندن هم ممکن است چنین اتفاقی باشد و عده ای شیشه ها را بشکنند وبه اموال آسیب بزنند ، همه را به یک چوب نرانیم ودقیق حرف بزنیم ، مخصوصا در تریبون های مقدس دقیق حرف بزنیم ، ملت ایران ملت بزرگ است .
روحانی تصریح کرد: اعتراضی بود تمام شد و برخی سوء استفاده کردند ونیروهای امنیتی به خوبی ماجرا را اداره کردند و تمام شد، حال کار شما شروع شده که باید بررسی کنید این اعتراض از کجا نشات گرفته و شما دانشمندان وجامعه شناسان که در علوم انسانی و اسلامی هستید موضوع را روشن و تحلیل کنید.
وی گفت: اگر خدای ناکرده روزی ارزش های دینی و ملی نزد جوانان کمرنگ شود ما مقصر هستیم و ما و شما اساتید و بزرگان و دانشگاهیان عهده دار هستیم.
رییس جمهوری افزود: واقعیت ها را زیر پا نگذاریم، ممکن است قطب نما را نگاه نکنید یا روی قطب نما دستمال بیاندازیم، آیا شمال و جنوب تغییر می کند و آیا با دستکاری قطب نما شمال و جنوب تغییر می کند؟
روحانی یادآور شد: علوم انسانی قطب نمای مسایل اجتماعی است وبگذاریم قطب نما درست کار کند و نگاه کنیم واز قطب نما استفاده کنیم ، با شعار شمار ولجنوب عوض نمی شود.
وی تصریح کرد: علوم انسانی قطب نمای جامعه است وباید از آن استفاده کنیم و بگذاریم جامعه و اجتماع در مسیر تحول درست حرکت کند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در مقطعی قرار گرفته ایم که جامعه ما ارزش علوم انسانی را به خوبی می داند و اگر می خواهیم اقتصاد، سیاست درست شود و حکمرانی درست شود توجه به علوم انسانی است.
روحانی گفت: حتی بسیاری از مسایل که به ظاهر ارتباط ندارد مانند فرهنگ به عنوان زیربنای مهم جوامع در مسیرحرکت علوم انسانی است .
رییس دولت دوازدهم در ابتدای سخنان خود نیز به تشریح جایگاه علوم انسانی پرداخت و گفت: در دورانی بر سر علوم انسانی و اسلامی مظلومیت یا نوعی محرومیت سایه افکند و زمانی که علوم طبیعی، تجربی و مهندسی زرق و برق داشت بسیاری از جوامع را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که عده ای فکری کردند علم یعنی علوم طبیعی، تجربی و مهندسی و علوم انسانی در رده دوم و سوم زندگی انسان ها قرار می گیرد.
روحانی افزود: همین سایه در ذهن جوانان ما، آنها که عازم دانشگاه ها بودند و در فکر انتخاب رشته یا در تحصیلات تکمیلی، اثر گذاشت و با استعدادها در دورانی بدنبال علم ریاضی، مهندسی و در دوره ای هم بدنبال علوم تجربی رفتند، می گفتند آن هایی که استعداد دارند جزو افراد دو رقمی در کنکور هستند و این ها به رشته های مهندسی می رفتند یا علوم تجربی، آنهایی که از آن وا می ماندند به ناچار یکی از رشته های علوم انسانی را بر می گزیدند.
وی ادامه داد: خوشحالم که این دوران سریع سپری شد و امروز برای کسی تردید وجود ندارد که توسعه در یک کشور در کنار علوم طبیعی و تجربی بدون رشد در علوم انسانی و اسلامی امکان پذیر نیست.
رییس دولت دوازدهم همچنین اظهار داشت: امروز حکمرانی شایسته در یک جامعه می تواند آن را در مسیر درست هدایت کند و این حکمرانی شایسته از چه دانش ها و علومی نشات می گیرد. مدیریت و برنامه ریزی می تواند، البته مدیریت و برنامه ریزی در همه رشته های علوم صادق است ولی مدیریت عام کشور از چه رشته و علومی سرچشمه می گیرد.
روحانی افزود: سیاست مداری و سیاست ورزی که جایگاه تاثیر گذاری در سرنوشت جامعه دارد از چه رشته و علومی سرچشمه می گیرد، اقتصاد و اقتصاددانان و نقش آنها در پیشرفت جامعه از چه رشته و علومی نشات می گیرد.
وی به زیرشاخه های علوم انسانی شامل حقوق، علوم اجتماعی، انسان شناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی اشاره و تصریح کرد: اگر علم انسانی در یک جامعه پیشتاز نباشد و صنعت در کنار علوم انسانی قدم نگذارد، ممکن است صنعت به ضد خود و علوم تجربی به ضد خود تبدیل شود.
رییس دولت دوازدهم افزود: امروز در منطقه ما گروه هایی که شاهد بودیم به جنایات پرداختند از بمب و موشک و اینترنت و فضای مجازی استفاده کردند، مگر غیر این بود که آنهایی که منطقه خاورمیانه را به آشوب کشیدند کسانی بودند که در فهم درست از دین و مسائل اجتماعی عقب مانده بودند و از صنعت و فناوری برای انحراف و بهم ریختن جامعه استفاده کردند.
روحانی ادامه داد: گروهک های تروریستی داعش بیشترین استفاده را از اینترنت و فضای مجازی کردند و استفاده نادرست از علم برای اهداف ناصحیح بود.
وی خاطرنشان کرد: در قلب کشورهای غرب، فاشیسم از کجا نشات می گیرد. آنها هم به ظاهر از علم استفاده می کنند. نمونه واضح و روشن آن صنعت هسته ای است که می تواند در بسیاری از علوم و فنون به نفع جامعه باشد و استفاده نادرست و غلط از آن می تواند جامعه، کشور و حتی بشریت را به نابودی بکشاند.
وی همچنین گفت: این که گفته می شود یا رهبر معظم انقلاب می فرمایند سلاح های کشتار جمعی از جمله هسته ای ساخت، نگهداری، انبار و استفاده از آن حرام است، به این دلیل است که علوم انسانی باید پیشتاز صنعت باشد.
رییس جمهوری با بیان این که عقل، دین و اخلاق چراغ راهنماست، افزود: همان تعبیر مرحوم شهید مطهری که علم راه و دین، چراغ است و اگر چراغ نباشد انسان به بیراهه می رود، پس نمی توانیم بدون چراغ در دنیای تاریک امروز حتی با بهترین ابزار حرکت کنیم حتی با داشتن ماشین مدرن تر و سرعت بیشتر اگر چراغ نداشته باشد خطر آن در تاریکی از دوچرخه بیشتر است.
روحانی ادامه داد: پس علم و دانشی می تواند ما را به تمدن و توسعه واقعی بکشاند که در سرلوحه آن علوم انسانی و اسلامی باشد. البته تحول در علوم انسانی با مهندسی درست نمی شود و علوم انسانی با پول پیشرفت نمی کند و با سفارش هم متحول نمی شود.
وی با بیان این که شاید در عصر ما و در جامعه ما شهید مطهری نیست، افزود: چرا علامه طباطبایی نیست، مگر آنها با سفارش و پول درس خواندند پس به جای پول، سفارش و مهندسی فضای آزاد را در اختیار اندیشمندان و دانشمندان قرار دهید و فضای نقد را باز بگذارید.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در آن شرایط علامه طباطبایی بوجود می آید و مطهری ها بوجود می آیند، باید شرایطی را فراهم کنیم که علم رشد کند و پرورش یابد.
روحانی یادآور شد: گل در یک محیط مناسب رشد می کند، با دادن پول و چک گل رشد نمی کند، پس باید محیط لازم را فراهم کنیم تا گل شکوفا شود و با این اقدام زندگی مردم شکوفا می شود.
وی ادامه داد: فکر می کنیم علم بدون تضارب آرا پیشرفت می کند، حال چهارچوب بگذارید که اگر چپ و راست بروید کج هستید، بدون تضارب آرا نقد و انتقاد، بحث و رویارویی دقیق اخلاقی و علمی در حوزه ها، اندیشمندان چطور رشد کردند.
رییس جمهوری گفت: شیخ انصاری کجاست، آخوندی خراسانی را پیدا کنید، فضای مناسب نقد و انتقاد، اختلاف فکری و نظری را به رسمیت شناختن، ماشین سازی نیست که آهنگ بدهیم و ماشین بگیریم. فکر انسان متفاوت است.
روحانی افزود: به تنوع و اختلاف نظر احترام بگذاریم، اختلافی که در چهارچوب نظریه باشد، می تواند برای وحدت جامعه مفید بوده و فشار برای وحدت ماشینی می تواند برای انسجام جامعه خطرناک باشد و امروز شما در سطح جهان می بینید بحث ما با دنیا در بسیاری از مسائل بحث احترام به علوم انسانی است.
به گزارش ایرنا، آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی امروز - یکشنبه - 24 دی ماه با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران گشایش یافت.
در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سید ضیاء هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و جمعی از نخبگان و چهره های علمی و فرهنگی کشور حضور داشتند.
جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با هدف شناسایی و ارتقای پژوهش های این حوزه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دو سازمان‌ بین المللی یونسکو و آیسسکو و برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی در دو سطح «بزرگسال» و «جوان» (زیر 35 سال) به صورت سالانه برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها