مراسم تقدیر از برگزیدگان دانشگاه تهران در دهمین جشنواره ملی حرکت عصر شنبه 23 دی 1396 با حضور هیئت ‌رئیسه دانشگاه تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، سرپرست سابق وزارت علوم و جمعی از روسای پردیس‌ها و دانشکده‌ها، اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران در باشگاه دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۷۶۸
ضرورت نگاه بین المللی در فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با قدردانی از فعالیت‌های دانشجویان این دانشگاه، گفت: نام دانشگاه اگر بلند است، مدیون خدمات و تلاش دانشجویان و اساتید است و در طول تاریخ 84 ساله این دانشگاه براساس همین عملکرد شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون باید به آینده بیندیشیم، گفت: افق دانشگاه تهران فقط در سطح ملی نیست، دانشگاه تهران در جایگاه جهانی است و رقابت آن هم بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه تهران، ادامه داد: مردم در کشور ما انتظار دارند دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه برتر کشور، پرچم آموزش عالی را به دست بگیرد و افتخارآفرینی کند.

وی با بیان این که عملکرد دانشمندان ما در جهان مثال‌زدنی است، تاکید کرد: در داخل کشور، با کاربردی شدن علم هنوز فاصله زیادی داریم.

دکتر نیلی، بر فعالیت‌ انجمن‌های علمی و تشکل‌ها برای تشکیل شبکه بین‌المللی تاکید و اظهار کرد: انتظار من این است که با کشورهای همسایه و کشورهایی که مشترکات زیادی با آنها داریم وارد همکاری شده و زبان‌مان زبان بین‌المللی شود.

در ادامه این برنامه، دکتر غلامرضا غفاری در مراسم تقدیر از برگزیدگان دانشگاه تهران در دهمین جشنواره ملی حرکت، با بیان اینکه نزدیک به 9500 انجمن علمی در قالب اتحادیه‌های مختلف تعریف شده و فعالیت دارند، گفت: گسترده‌ترین تشکل‌ها انجمن‌های علمی هستند. متاسفانه یکی از مقوله‌های جامعه ایرانی این است که در آن کار جمعی و فعل جمعی جایگاهی ندارد.

معاون فرهنگی وزیر علوم بر فاصله گرفتن از فردگرایی تاکید کرد و ادامه داد: معمولا جامعه ایرانی به عنوان یک جامعه فردگرا با دایره‌های محدود شناخته می‌شود و کمتر به عنوان جامعه‌ای که باید صفت جمعی داشته باشد، از آن نام می‌بریم.

وی با بیان ویژگی‌های جشنواره ملی حرکت اضافه کرد: جشنواره حرکت نشان از یک حرکت جمعی است. جمع بزرگ دانشجویی در کنار هم به خوبی تعامل و گفت‌وگو دارند و امر جمعی را به عنوان حلقه مفقوده جامعه نشان دادند. نخبگان هر رشته وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند غیر از اینکه یک سرمایه علمی هستند، سرمایه اجتماعی و فرهنگی بزرگی هم به شمار می‌روند. جمع‌ شدن این سرمایه‌ها در کنار هم نشان از ارزش بالای جشنواره حرکت دارد.

در این مراسم همچنین، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن ابراز خوشحالی از افتخار آفرینی دانشجویان این دانشگاه و کسب مقام اول کشور، گفت: کسب رتبه برتر در این جشنواره افتخار بزرگی برای دانشگاه تهران است؛ اما مهم‌تر از کسب رتبه، فعال شدن هسته‌های علمی و انجمن‌های علمی و دانشجویی است. ما برای سال 97برنامه‌های بسیاری برای انجمن‌های علمی تدارک دیده‌ایم، اکنون وقت آن است که انجمن‌های علمی وارد فاز جدیدی شوند.

سرسنگی از دو طرح جدید این دانشگاه برای حمایت از دانشجویان و انجمن‌های علمی خبر داد و گفت: بسیاری از نشریات انجمن‌های علمی دست‌کمی از نشریات علمی- پژوهشی ندارند. ما خواستار بررسی و ارزیابی آنها هستیم و بحث ورود انجمن‌های علمی به فضای علمی کشور را جدی دنبال می‌کنیم. انجمن‌های علمی می‌توانند در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، اضافه کرد: از ابتدای سال 97 انجمن‌های علمی را با جدیت تمام حمایت می‌کنیم تا از طریق پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بتوانند به عنوان شرکت دانش‌بنیان فعالیت کنند. امیدواریم همه این طرح‌ها در سال 97 عملیاتی شده و دانشجویان دانشگاه تهران بتوانند فراتر از آنچه که اکنون هستند، بدرخشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها