سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ضمن انتقاد از ورود دیر هنگام وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در مدیریت سانحه آتش سوزی نفتکش ایرانی، از دلایل بروز این حادثه دلخراش و مسایل مربوط به بیمه ملوانان و محموله کشتی سخن گفت.
کد خبر: ۱۱۱۲۵۷۸
تعلل چین در امداد رسانی به نفتکش ایرانی عمدی بوده است/ انتقاد از تاخیر آقای وزیر در ورود به قضیه

اسدالله قره خانی در گفت وگو با جام جم آنلاین در بررسی علل اصلی سانحه آتش سوزی نفتکش ایرانی در آبهای چین اظهار داشت: علت اصلی برخورد نفتکش ایرانی با کشتی چینی در سواحل شرقی این کشور مستلزم بررسی کارشناسانه از اسناد و مدارکی است که از دو کشتی مذکور استخراج خواهد شد و مشخص کردن عامل اصلی این تصادف و بروز آتش سوزی کمی زود است.

وی در این زمینه به ارایه چند پیش فرض پرداخت و افزود: در کل مجموعه عواملی چون خطاهای محاسباتی و انسانی در امر دریا نوردی- وجود نقص و اشتباهات فنی هر یک می تواند در این سانحه دخیل باشند اما همانطور که عنوان شد باید عملیات امداد و نجات پایان یابد و سپس با بررسی مدارک و مستندات بدست آمده در خصوص علت اصلی اتفاق نظر کارشناسی ارایه داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با ابراز تاسف از اتفاق تلخ به وجود آمده برای پرسنل نفتکش ایرانی، این رویداد را جز حوادث نادر خواند و خاطر نشان کرد: بیمه اساسا برای چنین مواردی تعبیه شده و اینکه تصور شود هیچ حادثه ای در هیچ زمان و مکانی رخ نخواهد داد امری است بعید، به همین خاطر هر سه رکن اصلی درگیر ماجرا یعنی ملوان- کشتی و محموله تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار گرفته اند.

قره خانی افزود: محموله مطابق با FOB خلیج فارس بیمه بوده و طرف کره ای بعنوان مشتری محموله بخش های مربوط به خود را تحت پوشش بیمه قرار داده است لذا از این جهت پرداخت خسارت مشمول طرف ایرانی نمی شود. در مورد نفتکش هم باید گفت، 70 درصد توسط لویدز لندن (توسط یک شرکت نروژی) و 30 درصد الباقی هم بیمه جمهوری اسلامی ایران بوده مضاف بر اینکه کلیه خدمه کشتی بیمه هستند.

در ادامه وی دلایل احمال کاری دولت چین در امر امداد و نجات و خاموش کردن آتش نفتکش پرداخت و تصریح کرد: از چند زاویه باید به موضوع نگاه کرد، این گمانه وجود دارد که دولت چین برای جلوگیری از متحمل شدن هزینه های پاکسازی سواحل و آبهای سرزمینی خود و نیز عدم نفوذ محموله نفتی به مناطق ساحلی احمال کاری کرد تا محموله در محل بطور کامل بسوزد و چیزی از آن باقی نماند.

این نماینده در این خصوص ابراز داشت: وجود گازهای سمی و انباشت آلودگی در درون و پیرامون نفتکش شاید مزیدی بر کندی مدیریت بحران فرض شود به گونه ای که شاهد بودیم غواصان امداد رسان چینی تنها نیم ساعت موفق به اجرای تفحص جانباختگان احتمالی بودند و شرایط برای ادامه عملیات مسیر نبود. از طرفی وجود همین عوامل موجب شد کشتی های آتشخوار با فاصله مطمئنه اقدام به مهار آتش سوزی کنند که این مسئله تاثیری منفی در امداد رسانی خواهد داشت. اما بطور کل همه اینها پیش فرض است.

قره خانی با نگاهی به سایر دلایل احتمالی کوتاهی طرف چینی خاطر یادآور شد: قبل از این حادثه ما شاهد عدم همکاری مقامات چین با ایران بوده ایم به گونه ای که در مباحث اقتصادی همچون انتقال ارز- گشایش ال سی شاهد کم کاری آنها هستیم. البته ما در قراردادهای نفتی منطقه آزادگان هم با چینی ها به مشکل برخورده ایم و این موضوع هم بی تاثیر نیست.

در ادامه وی از نحوه عکس العمل مسئولین و دستگاه های داخل کشور بعد از بروز سانحه برای نفتکش ایرانی انتقاد کرد و گفت: مسئول مافوق شرکت نفتکش ایران شخص محترم وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی است،حال سوال اینجاست چرا ایشان باید پس از 4 روز بعد از آتش سوزی به حکم رییس جمهور به موضوع ورود کنند. باید از روز اول وارد میدان می شدند و مسئله امداد را شخصا مدیریت می کردند.

قره خانی تصریح کرد: سفیر جمهوری اسلامی هم در پکن کوتاهی داشته اند ایشان هم با گذشت چند روز خود را به بندر شانگهای رسانده و تازه با مقامات چینی برای مهار آتش کشتی و نجات پرسنل شروع به رایزنی کردند. چه بسا اگر از همان روز اول برای گسیل بالگرد و سایر تجهیزات امدادی به منطقه رایزنی می شد؛ امیدواری برای نجات سانحه دیدگان به مراتب بیشتر از امروز بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: بنده به جد رخداد اخیر را رصد می کنم و در این خصوص با مدیر عامل شرکت نفتکش هم در ارتباط هستم. بنا داریم پس از پایان کامل عملیات امداد و نجات با دعوت از مسئولین ذیربط و ارایه گزارش عملکرد توسط آنها، تحقیقات در این رابطه آغاز شود و حتما نتایج تحقیقات در قالب یک گزارش در صحن علنی به استماع مردم عزیز خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها