دونالد ترامپ رفع تحریم‌های ایران را تا ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است، اما گفته است این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند، مگر آن که شرایط مورد نظرش برآورده شود.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۵۴
دونالد ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد

به گزارش جام جم آنلاین، یک مقام کاخ سفید به خبرنگاران گفته است که دونالد ترامپ می‌خواهد اقدامات سختگیرانه‌ تازه‌ای در توافق هسته‌ای گنجانده شود، و در صورت تخطی ایران از تعهداتش، آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را برگرداند.

وی افزود: رئیس جمهور می‌خواهد برنامه موشکی ایران به مذاکره گذاشته شود. این در حالی است که ایران همواره گفته است که برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قابل مذاکره نیست.

دونالد ترامپ همچنین می‌خواهد طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم برای ایران را، که قرار بوده ده ساله باشد، به عنوان محدودیت‌هایی دائمی به رسمیت بشناسند.

دونالد ترامپ خواهان الزامات بیشتر برای ایران است و در آینده تنها در صورتی که امکان تقویت برجام از راه مذاکره با اروپایی ها وجود داشته باشد، تعلیق تحریم ها را تمدید خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین خواستار افزودن متممی به قانون مصوب کنگره ایالات متحده در مورد توافق هسته ای با ایران شده است. در متمم مد نظر دونالد ترامپ الزامات نظارتی بر ایران افزایش خواهد یافت و دولت آمریکا اجازه می یابد در صورت عدم پایبندی ایران به برجام در هر زمانی این تحریم ها را بار دیگر به اجرا بگذارد.

همزمان با اعلام تمدید رفع تحریم‌ها، اعلام شده است که وزارت خزانه داری آمریکا آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران را تحریم کرد.

پیش از این قدرت‌های اروپایی و روسیه و چین، بارها از دونالد ترامپ خواسته‌اند که اقدامی نکند که توافق هسته‌ای با ایران را به خطر بیندازد.

ترامپ در بیانیه‌ای تاکید کرده است که تصمیم امروزش هنوز به منزله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیست، اما از نظر او دو راه پیش رو وجود دارد، یا "اصلاح کاستی‌های فجیع توافق" و یا خروج آمریکا از آن.

او گفته با کنگره آمریکا برای تصویب قانونی جدید در زمینه توافق با ایران همکاری می‌کند و در این قانون چهار شرط باید برای حفظ توافق با ایران برآورده شود:

- بازرسان بین‌المللی بتوانند از هر محلی به طور فوری بازرسی کنند.
- ایران هرگز نتواند به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود.
- توافق و محدودیت‌های آن دائمی باشند، نه ده ساله و آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را بازگرداند.
- برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران باید در نظام حقوقی آمریکا تفکیک‌ناپذیر باشند.

دونالد ترامپ در بیانیه خود گفته است تمدید رفع تحریم‌ها "شانس آخر" است و تنها به این منظور انجام شده که متحدان اروپایی آمریکا برای رفع اشکالات برجام اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها