آزمون‌های تستی دوره ابتدایی، ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی حذف شد

حذف آزمون تیزهوشی

مدارس سمپاد، استعدادهای درخشان یا همان تیزهوشان عامیانه خودمانی، داستانشان از 30 سال پیش شروع شد با شش مدرسه. این داستان کش آمد تا سال 89 که ایران 300 مدرسه تیزهوشان در گوشه و کنار داشت ولی ناگهان این رقم جهش کرد و رسید به 700 مدرسه که آمار این روزهای ماست.
کد خبر: ۱۱۱۱۷۲۹
ترمزی برای رشد قارچی مدارس تیزهوشان

کارشناسان به این جهش کمی گفتند رشد قارچ‌گونه، موضوعی که چند سالی است زیر پوشش یک چالش، گاهی به حاشیه می‌رود و گاهی به وسط گود،‌ می‌شود متن ماجرا.

دیروز که فاطمه مهاجرانی، سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان برای نخستین بار در جمع خبرنگاران حاضر شد، البته این رشد کمی را قارچ‌گونه ندانست فقط گفت مرکز تحت فرمانش به دنبال توسعه عدالت آموزشی است و سعی دارد در نقاطی که مدارس تیزهوشان بیش از حد نیاز است تعداد را کم کند و درعوض در نقاطی که مدرسه کم است، تابلوی مدارس جدید سمپاد را بالا ببرد.

او در پاسخ به جام‌جم، آمار کنونی دانش‌آموزان مدارس سمپاد را 124 هزار و 912 نفر و تعداد مدارس فعال را 693 مورد عنوان کرد و گفت که در این مدارس نزدیک به 40‌هزار دانش‌آموز دختر و حدود 64 هزار دانش‌آموز پسر از پایه هفتم متوسطه تا پیش دانشگاهی درس می‌خوانند.

مهاجرانی گفت آمار فعلی دانش‌آموزان این مدارس کمی بالاست و حدود 3 درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را شامل می‌شود، در حالی که براساس استانداردهای جهانی این درصد جا دارد تا به 6/1 کاهش یابد.

در واقع معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این جملات در لفافه تائید کرد که برای کاهش دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان عزمی جدی وجود دارد ولی صریح بیان نمی‌کند چون پیامدهای آن کوچک نیست.

این که دیروز فاطمه مهاجرانی از کاهش جذب دانش‌آموزان پایه هفتم در آزمون ورودی امسال با رضایت نام برد نیز می‌تواند نشانه‌ای بر این قصد باشد.

او خبر داد در این آزمون بیش از250 هزار داوطلب شرکت کردند ولی فقط 15 هزار نفر جذب شدند که در مقایسه با 22 هزار پذیرفته شده سال قبل 7000 نفر کمتر شده است.

عودت غیرتیزهوشان

مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مدتی نه‌چندان دور با انتقاد از رشد فزاینده جمعیت مدارس سمپاد گفته بود دانش‌آموزان این مدارس از فیلترهایی خواهند گذشت و اگر تیزهوش واقعی نباشند به مدارس عادی بازگردانده می‌شوند.

روز گذشته مهاجرانی وجود این پروسه را تائید کرد ولی گفت تعداد دانش‌آموزان بازگردانده شده به مدارس عادی بسیار اندک بوده که علت اصلی آن پرهیز از تبعات اجتماعی این عودت بوده است.

مهاجرانی به صراحت گفت با نگه داشتن این دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان بار مادی و معنوی این کار، حتی به زعم او، تُنُک شدن پژوهش در مدارس سمپاد را به جان خریده‌اند تا از بروز تبعات اجتماعی و لطمه‌های احتمالی به دانش‌آموزان جلوگیری شود.

او معتقد است برای ممانعت از بروز چنین وقایعی باید فرهنگ‌سازی کرد تا خانواده‌ها برای ورود فرزندانشان به مدارس تیزهوشان فشار نیاورند؛ چون اگر دانش‌آموزی در جایگاهی نادرست قرارگیرد زیر فشارهای وارده در محیطی که تناسبی با استعدادهایش ندارد، صدمه خواهد دید.

یک المپیاد جهانی به نام ایران

مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان که تا سال 89 سازمان بود و به تعبیر فاطمه مهاجرانی از آن سال به بعد به یک مرکز تنزل درجه پیدا کرد، بجز تاسیس و اداره مدارس سمپاد سه ماموریت دیگر هم دارد: اجرای طرح شهاب که شناسایی استعدادهای برتر در همه دانش‌آموزان است و امروز یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارد، برگزاری جشنواره جوان خوارزمی که ایده‌های نوی دانش‌آموزان را گلچین می‌کند و برگزاری المپیادهای علمی که شامل ریاضی، فیزیک، اخترفیزیک، شیمی، کامپیوتر و المپیاد ادبی است.

دیروز مهاجرانی اما چند خبر خوش در حوزه المپیادهای دانش‌آموزی داشت، اول این که قرار است المپیادهای قرآن و هنر کلید بخورد و دوم این که قرار است سه المپیاد سلول‌های بنیادی، جغرافیا و علوم زمین ایجاد شود و مهم‌تر این که ایران به عنوان بنیانگذار المپیاد سلول‌های بنیادی در جهان معرفی شود. او گفت که هنوز رایزنی‌ها برای قطعی شدن این کار ادامه دارد ولی آنچه فعلا مطرح است برگزاری نخستین دور از این المپیاد در ایران و در تابستان سال آینده است.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها