حمله به یمن یکی از اشتباه‌های راهبردی شاهنشاهی سعودی بود. کشوری که پیش از این، رابطه خوبی با عربستان سعودی داشت و دردسر و مشکلی برای سعودی‌ها ایجاد نمی‌کرد. در واقع عربستان سعودی به هیچ وجه از سوی یمنی‌ها تهدید نمی‌شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۱۸۷
عربستان سعودی راهی غیر از آتش‌بس ندارد

با وجود این، آنها با حمله به یمن سبب ناامنی در مرزهای خود شدند و امروز شاهد این ناامنی در ریاض، پایتخت خود هستند. از سوی دیگر حملات وحشیانه عربستان در طول این سه سال به ملت مظلوم یمن، کشتار غیرنظامیان و زیر پا گذاشتن تمام قوانین و مقررات بینالمللی، در نهایت سبب خواهد شد این دولت به عنوان یک جنایتکار جنگی شناخته و محکوم شود.

امروز در یمن خانوادهای نیست که از حملات بیرحمانه سعودیها جان سالم بهدر برده باشد. عربستان از هر خانواده یمنی حداقل یک کشته، زخمی یا معلول گرفته است. این جنایات در حافظه تاریخی مردم یمن ثبت شده و آنها هرگز رفتار سعودیها را فراموش نخواهند کرد.

ادامه دادن این جنگ فرسایشی نیز هیچ منطق و عقلانیتی ندارد. گفته میشود هدف محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از حمله به یمن، ایجاد بهانه و سرپوشی برای بستن فضای داخلی و سرکوب رقبای سیاسی خود بوده است. اکنون که او با حمایت ایالات متحده آمریکا شاهزادههای رقیب و مخالفان خود را به زندان افکنده و مانعی برای سلطنت خود و قبضه کردن کامل قدرت بر سر راهش نمیبیند، چرا این جنگ را ادامه میدهد؟

از هر سو که بررسی کنیم، ادامه این جنگ به ضرر عربستان سعودی است. هیچ زیرساختی در یمن باقی نمانده که جنگندههای سعودی در سه سال گذشته آن را هدف قرار نداده باشند. سعودیها میلیاردها دلار اسلحه پیشرفته از آمریکاییها و دیگر کشورهای غربی خریداری کرده که اکنون ناکارآمد است. آنها نتوانستند با این همه سلاح و امکانات، از پس نیروهایی برآیند که حتی چکمهای برای پوشیدن ندارند. سعودیها از هیچ جنایتی برای تسلیم مردم یمن دریغ نکردند. آنها حتی علیه یمنیها دست به حمله میکروبی زدند و با انتشار بیماری وبا سپس محاصره یمن و جلوگیری از ارسال دارو به این کشور، تلاش کردند نیروهای یمنی را به زانو درآورند.

در واقع یمنیها چیزی برای از دست دادن ندارند. اما سعودیها منافع بیشماری دارند که در تیررس موشکهای یمنی است. موشکهای بالستیک یمنی توان دفاعی سامانههای ضد موشکی سعودیها را زیر سوال برده است؛ همان سامانههایی که آمریکاییها با آب و تاب و تبلیغ فراوان به عربستان فروختهاند. غافل از این که نمایش موشک یمنی در آمریکا توسط نیکی هیلی نشاندهنده این است که موشک مذکور به هدف اصابت کرده و سامانه ضد موشکی آمریکاییها نتوانسته آن را ردیابی کند؛ در غیر این صورت، موشک یمنی باید منهدم میشد و چیزی از آن باقی نمیماند، نهاینکه لاشه آن توسط آمریکاییها به نمایش گذاشته شود. بنابراین ادامه این جنگ به نفع سعودیها نیست و تداوم آن به سقوط شاهنشاهی آنها میانجامد.

سعودیها راهی جز آتشبس و پایان دادن به این جنگ بیهوده ندارند. اقدامی که با همکاری روسیه، ایران و ترکیه در سوریه انجام شد میتواند به عنوان الگو در مورد یمن نیز به کار گرفته شود. با آتشبس، سازمانهای بینالمللی و هیأتهای بشردوستانه باید بسرعت به کمک آسیبدیدگان ناشی از جنایات بشتابند. پس از آن، باید گفتوگوهای یمنی ـ یمنی آغاز شود و نتایج این گفتوگوها در یک همهپرسی با مشارکت همه مردم یمن به رأی گذاشته شود. عربستان سعودی راه دیگری غیر از این ندارد. در غیر این صورت، شاهد ناامنی در مرزهای خود و پایتختش خواهد بود.

حسین شیخالاسلام

مشاور وزیر امورخارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها