به بهانه انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی

نگاه آسیا به شهر‌ «بوعلی»

در حالی که همدان از اول سال جاری میلادی توسط سازمان گفت‌وگوی همکاری آسیایی به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی برگزیده شده، کارشناسان این امر را فرصتی کمیاب برای بهبود کمی وکیفی گردشگری همدان و ایجاد اشتغال پایدار در آن ارزیابی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۱۰۵۹۳
نگاه آسیا به شهر‌ «بوعلی»

به گزارش جامجم، سازمان گفتوگوی همکاری آسیایی ACD یک سازمان دولتی بینالمللی است که در ژوئن 2002 پایهگذاری شده و ایده اصلی تاسیس آن نخستینبار توسط نخستوزیر تایلند ارائه شد و هدف اصلیاش توسعه همکاری بینالمللی در قاره آسیا و ادغام سازمانهایی از قبیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیایی جنوب شرقی و اتحادیه همکاریهای منطقهای جنوب آسیا بوده است.

هماکنون 34 کشور عضو این سازمان هستند که از جمله اعضای آن میتوان به ایران، ترکیه، ژاپن، تایلند، بنگلادش، نپال، سریلانکا، هند، ویتنام و چین اشاره کرد.

از اهداف اصلی سازمان ACD میتوان به ترویج همکاری کشورهای آسیایی در همه نقاط قوت و فرصتهای شناسایی شده اشاره کرد که برپایه آن بتوان فقر را کاهش داده و باعث پیشرفت سطح زندگی مردم آسیا شد.

اقدامات مجمع گفتوگوی آسیایی در دو محور گفتوگوها و پروژهها انجام میشود که درمحور گفتوگوها یک نشست سالانه وزرای مرتبط ACD انجام میشود تا در پیشرفتهای سازمان و مسائل منطقهای و وحدت کشورهای آسیایی مورد بحث قرارگیرد. درمحور پروژهها نیز 20 حوزه وجود دارد که برخی از آنها عبارت است از کشاورزی، انرژی، بیوتکنولوژی، گردشگری، فناوری اطلاعات، الکتروتکنیک و مالی.

کشورهای عضو ACD میتوانند با توجه به برنامه ها، اهداف و سیاستهای خود در هریک از زمینهها همکاری وآن محور رابه عنوان اولویت اول مجموع اعضا تبدیل کنند.

براین اساس، ایران نیز با توجه به هدفگذاری ملیاش در حوزه گردشگری و حرکت در مسیر بهرهمندی از این صنعت در راستای تحقق توسعه پایدار، پیشنهاداتی را در این زمینه به مجمع ارائه کرده است.

به این ترتیب در دومین اجلاس اینمجمع که در شهر سیم ریپ کشور کامبوج برگزار شد، شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا پیشنهاد و به تائید اعضا رسید و حال ویژگیهای تاریخی، تمدنی و گردشگری همدان به همراه این انتخاب، فرصت کمیابی را برای معرفی جاذبههای گردشگری همدان به آسیا و جهان، جذب سرمایهگذاری در زمینه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در اختیار قرار داده است.

همچنین به همین واسطه، شهر همدان در سال 2018 میزبان نشست سران گردشگری کشورهای عضوسازمان گفتوگوی آسیایی خواهد بود.

برنامههای همدان 2018

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در این باره به جامجم میگوید: همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده، با تمدن 3000 ساله از کهنترین شهرهای جهان و پایتخت نخستین حکومتهای ایران در دوره مادها بوده که بهواسطه داشتن بیش از 1800 اثر تاریخی و گردشگری در سال 1385 با مصوبه مجلس به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شده است.

علی مالمیر میافزاید: این استان با دارابودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبههای گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبههای طبیعی همچون غارعلیصدر هم اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته میشود.

این مقام مسئول با اشاره به رویداد همدان 2018 تصریح میکند: این رویداد فرصتی کم نظیر برای معرفی هر چه بیشتر جاذبههای گردشگری همدان به آسیا و جهان، جذب سرمایهگذار در حوزه گردشگری و در نهایت ایجاد اشتغال است که برای تحقق این اهداف برنامههای مختلفی پیشبینی شده است.

وی خاطرنشان میکند: روند احصای رویدادهای ملی و بینالمللی برای برگزاری آنها در طول سال2018 میلادی به میزبانی همدان در دستور کار قرار گرفته و بعد از پیگیریهای بهعمل آمده و هماهنگی با وزارتخانههای ذیربط، برگزاری تعدادی از این رویدادها قطعی خواهد شد.

مالمیرمی گوید: برپایی جشنواره بینالمللی صنایعدستی با محوریت سفال در شهر جهانی لالجین، اجرای رویدادهای مبتنی بر ورزشهای زمستانی و مسابقات ورزشی همچون صخرهنوردی ازجمله برنامههای دردست طراحی برای همدان 2018 است. وی میافزاید: گردشگری کشاورزی نیز با توجه به محصولات خاص و منحصربهفرد همدان همچون گردو، کشمش، سیر، آلو و سیب زمینی از جمله حوزههایی است که میتواند با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در برگزاری این رویداد مورد توجه قرار گیرد.

مالمیر با اشاره به وجود مشاهیر بزرگی همچون ابوعلی سینا، باباطاهر، میررضیالدین آرتیمانی و دیگر شخصیتهای برجسته استان، به ظرفیتهای ویژه استان در این حوزه اشاره و تصریح میکند: وزارت ارشاد میتواند با برگزاری برنامههای ملی همچون همایش باباطاهر در حوزه گردشگری ادبی استان همدان نقشآفرینی کند و مهمترین رویدادهای همدان در سال 2018 را رقم بزند.

فرصتی برای معرفی همدان به جهان

همچنین مشاورمیراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر همدان درخصوص رویداد همدان 2018 به جامجم میگوید: همدان 2018 یک رویداد آسیایی است که میتواند ظرفیتهای همدان را در سطح کشور و قاره آسیا مطرح کند.

میلاد وندایی اذعان میکند: برنامههای بسیاری برای اجرای هر چه بهتر میزبانی 2018همدان طراحی شده است که شهرداری، استانداری و میراث فرهنگی و گردشگری در آن دخیل هستند.

وی میافزاید: در جلسه برنامهریزی این رویداد در استانداری همدان، شهرداری شهر همدان وظیفه تبلیغات این رویداد را به عهده گرفته و سازمان میراث فرهنگی متولی اصلی است.

وی بیان میکند: یکی از بزرگترین کارهایی را که براین اساس میتوان انجام داد ترویج اصل گردشگری و جاذبههای همدان به آسیا و جهان است که میتواند در ایجاد اشتغال پایدار دراستان بسیار تاثیرگذار باشد.

وندایی تصریح میکند: هر چند زیرساختهای شهر همدان هنوز برای این رویداد بین الملی آماده نیست اما با ظرفیتی که در اختیار شهرداری است، همدان 2018 میتواند با برنامهریزی مناسب پیش رود. چرا که برگزاری مناسب این رویداد شهر همدان را به یک برند جهانی تبدیل کرده که علاوه بر بهبود کمی وکیفی بحث گردشگری، توجه سرمایهگذاران خارجی را نیز به گردشگری همدان جلب خواهد کرد.

سیما سبزی

جامجم همدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها