بازار سرمایه در حالی معاملات خود در روزهای نخست زمستان امسال را آغاز کرد که هر چند از برف و باران و سرمای زمستان خبری بود، اما معامله‌گران در تالار شیشه‌ای با سرمازدگی مواجه شدند و شاخص بورس افت چشمگیری را به خود دید و در پی آن بیشتر نمادهای معاملاتی نیز در پی بروز رفتار هیجانی سهامداران با کاهش قیمت مواجه شدند.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۷۸
سرمازدگی بورس تهران در هفته نخست زمستان

بر این اساس نگاهی به دلایل افت شاخص بورس و ریزش هیجانی قیمت سهام شرکتها در تالار شیشهای در هفته گذشته نشان میدهد برخی از سهامداران در پی رشدهای اخیر شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها با هدف ذخیره کردن سود حاصله، اقدام به فروش سهام خود کردند که این موضوع افزایش فشار عرضه بر تقاضا را در پی داشت و موجب شد کلیت بازار سهام و شاخص بورس تحت تاثیر منفی این اتفاق قرار بگیرند.

علاوه بر این به قول قدیمیها پس از هر بالا رفتنی، پایین آمدنی هم وجود دارد. بر این اساس پس از رشد و رکوردشکنیهای پیاپی شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها، اصلاح و استراحت قیمتها و در پی آن کاهش و تعادل نماگر بازار سهام در تالار شیشهای اتفاق میافتد. بنابراین نمیتوان توقع داشت نمادهای معاملاتی و شاخص بورس پیوسته با رشد و افزایش همراه باشند و هیچگاه روی منفی به خود نبینند.

افزون بر این بازار سرمایه در حالی رفته رفته میزبان گزارشهای منتشر شده توسط شرکتها خواهد بود که برخی کارشناسان از ابهام در عدم ارائه پیشبینی سود شرکتها به عنوان یکی دیگر از دلایل سرمایهخوردگی بازار سهام در هفته نخست زمستان امسال یاد میکنند که باید به این موضوع علامتدار شدن برخی نمادهای معاملاتی را نیز اضافه کرد.

بر این اساس در هفتهای که گذشت معاملهگران شاهد درج علامتی در کنار برخی نمادهای بورسی بودند که رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی دلیل آن را عدم انتشار اطلاعات توسط این شرکتها عنوان کرد که این موضوع نشان از احتمال تعلیق و توقف این نمادها دارد. شاید هم به همین دلیل است که در روزهای گذشته برخی سهامداران ترجیح دادند برای رهایی از تله توقف نماد و حبس نقدینگی در تالار شیشهای اقدام به فروش سهام خود کنند.

همچنین نکته قابل بیان دیگر درخصوص دلایل رفتن معاملهگران به لاک احتیاط را باید در موضوعات مرتبط با مذاکرات هستهای و ادامه اجرای برجام مشاهده کرد؛ چراکه رفته رفته با نزدیک شدن به پایان مهلت اعلام موضع آمریکا در قبال برجام، ریسکهای مربوط به این مولفه مهم و مورد توجه اقتصاد و بازار سرمایه کشور، در معاملات و داد و ستدهای تالار شیشهای افزایش یافته و نمود پیدا کرده است و این روزها هر چه به 13 ژانویه که موعد اعلام تصمیم ریاست جمهوری آمریکا درخصوص برجام است، نزدیک میشویم معاملهگران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام میکنند و منتظرند ببینند ادامه داستان برجام و اجرای آن چه خواهد بود.

همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که چون یکی از عوامل اصلی و اثرگذار بر رشد شاخص بورس و بهبود شرایط معاملات در بازار سرمایه، بهبود و رشد کالاهای جهانی بویژه فلزات پایه است؛ بنابراین تعطیلی بازارهای جهانی همزمان با تعطیلات سال نو میلادی موجب شده تا اثرگذاری این مولفه مهم و تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس و قیمت سهام برخی شرکتها، این روزها کمرنگ شود و اثرات خود را بر دادوستدهای تالار شیشهای بگذارد.

در حالی معاملهگران، هفته نخست زمستان امسال را با سرمازدگی شاخص و تالار شیشهای پشت سر گذاشتند که برخی معتقدند بزودی شاخص بورس و معاملات بازار سهام دوباره به حالت تعادل بازگشته و شاخص، راه 100 هزار واحدی شدن را در پیش خواهد گرفت.

با وجود این چه سرماخوردگی شاخص و معاملهگران در بورس ادامه پیدا کند یا این که این سرماخوردگی بهبود و رکوردشکنیهای شاخص بورس ادامه پیدا کند، سرمایهگذاران باید در خرید و فروشهای خود به عوامل بنیادی شرکتها از جمله سودآوری، صورتهای مالی، چشمانداز و برنامههای شرکتها و... دقت کنند و این موضوعات را در سرمایهگذاریهای خود مدنظر قرار دهند.

مهدی حاجیوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها