این روزها بیشتر دوستداران محیط زیست، هنگام ازدواج، جشن عروسی‌شان را به گونه‌ای برگزار می‌کنند که نه فقط به محیط زیست صدمه‌ای نزنند، بلکه مردم را به حفاظت از محیط زیست تشویق کنند. در این نوشتار به چند مورد از این نوع مراسم ازدواج در گوشه و کنار جهان اشاره شده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۰۰
پیوندهای زیست‌محیطی در دنیا

بریتانیا؛ تلاش برای کم کردن ضایعات غذایی

در بریتانیا، دو فارغالتحصیل دانشگاه کمبریج که طرفدار محیط زیست هستند، در مراسم عروسی خود دست به ابتکار جالبی زدند. آنها برای تهیه غذای مراسم عروسیشان از مواد غذایی سوپرمارکتها که چیزی به تاریخ انقضای مصرف آنها نمانده بود، استفاده کردند. آنها با این کار نه تنها در هزینه تهیه غذای مراسمشان صرفهجویی کردند، بلکه توانستند جلوی تولید ضایعات غذایی را بگیرند و در زمینه حفظ محیط زیست، کاری حتی کوچک انجام بدهند.

آنها همچنین لباسهای دامادی و عروسی و حتی حلقه عروسیشان را دست دوم و قدیمی انتخاب کردند. عروس، لباس عروسی خواهرش را تن کرده بود. داماد که شرکت مشاوره محیط زیستی دارد، معتقد است سادهزیستی و به حداقل رساندن ضایعات غذایی از کارهای مهمی است که میتواند به محیط زیست بسیار کمک کند و به همین دلیل آنها تلاش کردند زندگی پر از مهر و محبتشان را با مهربانی به محیط زیست شروع کنند. همچنین باقیمانده غذاهای مراسم ازدواج این زوج به پناهگاه بیخانمانها فرستاده شد. در ضمن تزئینات مراسم عروسی با استفاده از وسایل دست دوم انجام شده بود.

عروسی در طبیعت

عروس و داماد دیگری در بریتانیا که طرفدار حفاظت محیط زیست هستند، تصمیم گرفتند عروسی خود را در یک محیط کاملا روستایی و در فضای باز برگزار کنند. آنها میخواستند زیباییهای طبیعت را در همه جنبههای مراسم ازدواجشان تداعی کنند؛ بنابراین به جای انجام تزئینات در فضای بسته خانه شهریشان یا سالن عروسی، از زیباییهای طبیعت استفاده کردند. آنها در دل فضای سرسبز با وجود گل و گیاهان طبیعی، مراسم خود را برگزار کردند. این زوج تا جایی که توانستند مراسمشان را سبز برگزار کرده و از هر اقدامی که به محیط زیست صدمه بزند، پرهیز کردند.

آمریکا؛ مهمانان طرفدار محیط زیست

زوجی از شهر پورتلند آمریکا که به محیط زیست توجه بسیاری دارند، تصمیم گرفتند عروسیشان را با ویژگیهای مناسب زیستمحیطی برگزار کنند. آنها پیش از هر اقدامی، مهمانهای خود را از میان دوستداران محیط زیست انتخاب کردند. آن دو که در سازمانهای مراقبت از محیط زیست به صورت داوطلبانه فعالیت میکنند از میان فعالان محیط زیست، مهمانان خود را برگزیدند. آنها همچنین برای تزئینات مراسم عروسیشان از مواد بازیافتی استفاده کردند. حتی لباس عروس نیز از مواد بازیافتی درست شده بود. در واقع عروس با استفاده از پردههای زیبای قدیمیشان در خانه، لباس عروسی خود را دوخته بود و هیچ کالای جدیدی هم برای مراسمش نخرید. حتی هدایای ازدواج این زوج نیز از مواد بازیافتی آماده شده بود.

هند، ازدواج زوج گیاهخوار

در هند نیز زوجی که طرفدار محیط زیست بودند، سعی کردند عروسی خود را بر مبنای احترام به محیط زیست برگزار کنند. آنها حتی غذای عروسیشان را تا حد امکان گیاهی آماده کردند. آنها در عروسی خود از هیچ نوع گل، ابریشم، چرم و محصولات لبنی استفاده نکردند و همچنین محصولات پلاستیکی بسیار کمی به کار بردند.

این عروس و داماد به خانوادههایی تعلق دارند که کاملا گیاهخوار هستند. بنابراین در غذای مهمانی خود نیز گوشت به کار نبرده و در عوض با غذاهای خوش طعم گیاهی، مراسم شان را جشن گرفتند. آنها به جای استفاده از گل، از پارچههای رنگی برای تزئینات محل عروسی استفاده کردند. در هند مراسمی وجود دارد که به موجب آن دو درخت موز را قطع میکنند و جلوی پای عروس و داماد میاندازند، اما این زوج اجازه قطع کردن درختان را به کسی ندادند. آنها حتی شش ماه قبل از عروسیشان، دو درخت موز به میمنت روز عروسیشان کاشتند. عروس همچنین برای مراسم حنابندان خود از حنای ارگانیک استفاده کرد.

روز زمین، کاشت 10 هزار نهال

یک دختر فارغالتحصیل 22 ساله رشته علوم گفت او همیشه نگران محیط زیست است و از کودکی شاهد زحمتهای پدر کشاورزش روی زمین بوده است و این که پس از گذشت سالها با کاهش فضای سبز و ایجاد خشکسالی، محصولات کمی به دست میآید. به همین دلیل او و همسر آیندهاش، برای مراسم عروسی خود که آن را مخصوصا در روز زمین برگزار کردند، ده هزار نهال کاشتند. همچنین آنها تصمیم گرفتند هر سال در سالگرد ازدواجشان درخت بکارند.

عروسی کاملا سبز

زوج طرفدار محیط زیست دیگری در هند نیز با برگزاری مراسم عروسی بسیار ساده و دوستدار محیط زیست علاقه خود را به حفظ محیط زیست نشان دادند و اطرافیان خویش را نیز به این کار تشویق کردند. داماد که در سازمان کشاورزی کشورش فعال است و همچنین عروس تصمیم گرفتند از پروتکل سبز دولت حمایت کرده و بدون کمترین صدمه به محیط زیست، مراسم عروسی خود را برگزار کنند؛ بنابراین برای تزئینات محل عروسی، تهیه غذا، هدایا و تاج گل به جای استفاده از ظروف پلاستیکی، از مواد قابل بازیافت و همچنین تجزیه شدنی استفاده کردند. در ضمن به جای استفاده از تزئینات گل، میوههای مختلف ازجمله نارگیل را برای تزئین به کار بردند. این عروسی با حضور بیش از هزار نفر برگزار شد و به عروس و داماد به دلیل رعایت کردن استانداردهای محیط زیست سبز، تقدیرنامه داده شد.

منبع: www.huffingtonpost.ca

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها