روز گذشته و طی مراسمی، اسامی فیلم‌های نهایی بخش مسابقه سینمای ایران، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به‌طور رسمی اعلام شد و از گمانه‌زنی روز گذشته روزنامه جام‌جم درباره سوداگران سیمرغ، 15 پیش‌بینی درست از آب درآمد.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۰۴
شکارچیان نهایی سیمرغ

به گزارش جام‌جم، ظهر روز گذشته مراسم معرفی فیلم‌های سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر جشنواره)، احمد امینی (نماینده هیات انتخاب)، مسعود نجفی (مدیر روابط عمومی جشنواره) و برخی اصحاب رسانه در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد. پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، محمدهادی کریمی، حسین کرمی، حسین رضابالا و محمود اربابی دیگر اعضای هیات انتخاب هم در این مراسم حضور داشتند.

«اتاق تاریک» سیدروح‌الله حجازی، «امپراتور جهنم» پرویز شیخ‌طادی، «امیر» نیما اقلیما، «بمب» پیمان معادی، «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا، «تنگه ابوغریب» بهرام توکلی، «جاده قدیم» منیژه حکمت، «جشن دلتنگی» پوریا آذربایجانی، «چهارراه استانبول» مصطفی کیایی، «خجالت نکش» رضا مقصودی، «دارکوب» بهروز شعیبی، «سرو زیر آب» محمدعلی باشه‌آهنگر، «سوءتفاهم» احمدرضا معتمدی، «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله، «عرق سرد» سهیل بیرقی، انیمیشن «فیلشاه» هادی محمدیان، «کار کثیف» خسرو معصومی، «کامیون» کامبوزیا پرتوی، «لاتاری» محمدحسین مهدویان، «ماهورا» حمید زرگرنژاد، «مصادره» مهران احمدی، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی و «هایلایت» اصغر نعیمی، فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هستند.در این میان فیلم فیلشاه، به دلیل حمایت سازمان سینمایی از انیمیشن، توسط هیات انتخاب به بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد. همچنین دو فیلم مستند به نام‌های «بانو قدس ایران» ساخته مصطفی رزاق‌کریمی و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» ساخته رضا فرهمند هم نماینده سینمای مستند در مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران هستند. منتها یکی از مسائلی که درباره این دو فیلم مستند و یک فیلم انیمیشن مطرح است، به نحوه داوری آنها در کنار فیلم‌های سینمایی داستانی برمی‌گردد. باتوجه بتازگی این تجربه و همنشینی، کمی بعید به نظر می‌رسد این سه فیلم به اندازه آثار داستانی پر از چهره و کارگردانی شده توسط سینماگران شناخته شده، در داوری قدر ببینند و امیدی به کسب جوایز از سوی آنها داشته باشیم، مگراین‌که اتفاق غیرمنتظره‌ای بیفتد و کیفیت این فیلم‌ها در مقایسه با همتایان سینمای داستانی به قدری باشد که داوران را مجاب به تصمیمات پیش‌بینی‌ناپذیر کند.بجز آن 15 فیلمی که شرح مختصر آنها در گزارش روز گذشته منتشر شد، حال و هوای آن چند فیلم دیگر راه یافته به بخش سودای سیمرغ و دو فیلم مستند انتخاب شده از این قرار است.

جشن دلتنگی (پوریا آذربایجانی)

پوریا آذربایجانی ساخت فیلم‌هایی چون روایت‌های ناتمام و اروند را در کارنامه دارد. او در تازه‌ترین ساخته‌اش، «جشن دلتنگی» سراغ مسائل و مشکلات فضای مجازی و تاثیر آن بر زندگی جوانان رفته است. محسن کیایی، بهنام تشکر، پانته‌آ پناهی‌ها، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، پریوش نظریه، ساغر قناعت، عرفان ناصری، علی دهبان، ندا عقیقی، اشکان منصوری و امید روحانی بازیگران فیلم «جشن دلتنگی» هستند.

امیر (نیما اقلیما)

تهیه‌کنندگی فیلم «امیر» را سیدضیاء هاشمی یکی از چهره‌های باسابقه سینما و تهیه‌کننده آثاری چون عروس، روز فرشته و شوکران به عهده دارد. میلاد کی‌مرام، هادی کاظمی، بهدخت ولیان، مصطفی قدیری، روشنک سه قله‌گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی، مونا قاسمی، کسری محبوبی، آرتین گلچین و سحر دولتشاهی از بازیگران فیلم «امیر» هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راهاشون فرق می‌کنه.

جاده قدیم (منیژه حکمت)

منیژه حکمت را به عنوان کارگردان فیلم‌هایی چون زندان زنان و سه زن می‌شناسیم؛ حالا او باز هم با اثری دیگر درباره زنان به نام «جاده قدیم» سراغ کارگردانی رفته است. فیلمی با بازی بازیگرانی چون مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی. در خلاصه قصه این فیلم آمده: در آستانه سال نو مینو به خانه نمی‌رسد.

دارکوب (بهروز شعیبی)

بهروز شعیبی دو فیلم خوب و قابل اعتنا در سینما دارد؛ «دهلیز» و «سیانور». او در «دارکوب» سراغ معضل اعتیاد رفته است، فیلمی که بازیگرانی چون مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌‌پور، هادی حجازی‌فر، توفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی در آن بازی می‌کنند. تهیه‌کنندگی فیلم را سیدمحمود رضوی به عهده دارد.

خجالت نکش (رضا مقصودی)

رضا مقصودی را بیشتر به عنوان فیلمنامه‌نویس می‌شناسیم؛ او نویسنده فیلم‌هایی چون لیلی با من است، مهر مادری و شیداست. او در اولین فیلم سینمایی‌اش سراغ موضوع فرزندآوری رفته است. کمدی خجالت نکش، داستان زندگی زن و شوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در میانسالی بچه‌دار می‌شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند، زن و شوهر را دچار اتفاقاتی کمیک و بامزه می‌کند. احمد مهرانفر و شبنم مقدمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

سوءتفاهم (احمدرضا معتمدی)

معتمدی دکترای فلسفه است و در سینما فیلم‌هایی چون دیوانه از قفس پرید، آلزایمر و زشت و زیبا را در کارنامه دارد. فیلم قبلی معتمدی با نام اولیه «بوف کور» (با نام‌های بعدی راه رفتن روی سیم و پری سا) در جشنواره سال گذشته فیلم فجر پذیرفته نشد، اما معتمدی بدون اعتنا به این مساله، فیلم بعدی‌اش سوءتفاهم را کلید زد و آن را به فجر امسال رساند. مریلا زارعی، اکبر عبدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

کار کثیف (خسرو معصومی)

خسرو معصومی را با آثاری چون رسم عاشق کشی، باد در علفزار می‌پیچد و جایی در دوردست می‌شناسیم. او چندی پیش فیلم کار کثیف را در ترکیه ساخت؛ اثری که به موضوع مهاجرت و مشکلات آن می‌پردازد. پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم‌نیا، کامران فیوضات و مسعود فروتن در این فیلم بازی می‌کنند.

ماهورا (حمید زرگرنژاد)

در خلاصه داستان «ماهورا» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد. امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می‌دزدد و ماجراهایی به وجود می‌آورد. ساعد سهیلی، کامران تفتی، بهاره کیان‌افشار، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان، مالک سراج و داریوش ارجمند از جمله بازیگران این فیلم هستند.

بانو قدس ایران (مصطفی رزاق کریمی)

این فیلم در جشنواره اخیر سینماحقیقت، جایزه بهترین فیلم بلند را به دست آورد. مصطفی رزاق‌کریمی در «بانو قدس ایران»، سراغ زندگی همسر حضرت امام(ره) رفته است.

زنانی با گوشواره‌های باروتی (رضا فرهمند)

زنانی با گوشواره‌های باروتی به زندگی زنان قربانی داعش می‌پردازد؛ اثری که در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت، بهترین فیلم بخش بین‌الملل شد. سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با دبیری ابراهیم داروغه‌زاده، از 12 تا 22 بهمن امسال برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها