روزانه حدود 15 میلیون لیتر واردات بنزین به منظور رفع تقاضا انجام می‌شود که برای کشور ما که در رده اول یا دوم دارنده منابع نفت و گاز دنیا است، زیبنده نیست. ما حدودا 400 هزار بشکه در روز از میعانات گازی را باید به برخی کشورهای دنیا بفروشیم و در عوض، خودمان 15 میلیون لیتر بنزینی را که حتی نسبت به کیفیت بعضی‌ از آنها شک و شبهه داریم، واردات کنیم.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۹۴
تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اجرای اقتصاد مقاومتی است

همچنین زمان تحریم‌ها بیشترین تاثیر در بخش فرآورده‌های نفتی محسوس است که برای رفع این معضلات باید پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری کامل در سه فاز برسد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌تواند، تحریم‌های احتمالی از سوی غرب را بسیار کمرنگ کند، به این دلیل که در گذشته یکی از عوامل تحریم، قطع فروش فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین به ایران بود.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اولین و تا حال حاضر که فاز یک آن به بهره‌برداری رسیده، تنها پالایشگاه میعانات گازی ایران است.

میعانات گازی محصولی است که در کنار گاز طبیعی و تقریبا به شکل گاز از مخازن گازی برداشت می‌شود و وقتی به دما و فشار محیطی می‌آید و تحت عملیات میعان سازی قرار می‌گیرد، یک مایع شفاف می‌شود.

میعانات گازی چون خودش یک ماده سبک است، بدون این که تکنولوژی پیچیده‌ای بخواهد، 60 درصد آن تبدیل به بنزین و حدود 24 درصدش تبدیل به گازوئیل باکیفیت یورو 4 می‌شود و تولید نفت کوره آن تقریبا صفر است. از این لحاظ، میعانات گازی یک ماده بسیار ارزشمند است که حتی یک لیتر آن را ما نباید به صورت خام به خارج از کشور بفروشیم. این در حالی است که در حال حاضر نزدیک به 600 هزار بشکه در روز تولید میعانات گازی داریم، اما مصرف آن در داخل کشور زیر 200 هزار بشکه است یعنی ما روزانه نزدیک به 400 هزار بشکه میعانات گازی صادر یا به اصطلاح خام‌فروشی می‌کنیم. البته با افتتاح فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم کمتر شده است.

اگر فاز 3 پالایشگاه ستاره خلیج فارس تکمیل شود، 36 میلیون لیتر در روز تولید بنزین دارد. از این میزان تولید اگر 16 میلیون لیتر هم به جبران واردات اختصاص یابد، باز هم 20 میلیون لیتر بنزین برای صادرات خواهد بود، اما این مشروط به افتتاح سریع تر و راه اندازی بموقع پالایشگاه ستاره است چرا که مصرف بنزین روند صعودی 8 درصدی دارد. اطراف کشور ما افغانستان، پاکستان، هند، آذربایجان و عراق همگی احتیاج به بنزین دارند. این‌ها را می‌توانیم به وسیله خط لوله یا تانکر صادر کنیم که مشکل خاصی برای ما ایجاد نخواهد کرد و کافی است، بحث تسویه حساب پولی آن را هم از طریق مبادلات تجاری یا پیمان‌های پولی دو و چند‌جانبه با همسایگان حل کنیم. بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس با کیفیت حداقل یورو 4 است. این پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی است زیرا میعانات گازی ماده ارزشمندی است و ما حتی یک لیتر این ماده را نباید صادر کنیم و نباید هم به صادرات آن افتخار کنیم زیرا فرآوری آن در داخل تماما ارزش افزوده است و این مطابق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

عماد رفیعی

کارشناس انرژی شبکه کانون‌های تفکر ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها